Nowy most w Małopolsce stanowi część drogi, która łączy węzeł autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Specjalną Strefą Ekonomiczną w Tarnowie. Do prób obciążeniowych wykorzystano ciężarówki o masie 200 i 400 ton. Celem budowy drogi z mostem jest odciążenie nie tylko węzła Wierzchosławice autostrady A4, ale także centrum Tarnowa. w tej chwili to tędy odbywa się ruch tranzytowy m.in. do zakładu Grupy Azoty. Całkowita wartość inwestycji to blisko 167 mln, z czego ponad 144 mln zł stanowi wsparcie unijne.
Cały czas jeszcze najdłuższym mostem w Małopolsce jest przeprawa nad Wisłą w ciągu drogi ekspresowej S7, która łączy Podgórze z Nową Hutą w Krakowie, posiadając dwie równoległe nitki wantowe: jedną o długości 706 m, a drugą – 695,5 m. Do budowy tego obiektu zużyto około 7400 ton stali zbrojeniowej i około 39,3 tys. m3 betonu.
Wyprzedzając pod względem długości obiekt w ciągu S7, nowa przeprawa nad Dunajcem nie tylko będzie najdłuższym mostem w Małopolsce, ale znajdzie się także wśród 10 najdłuższych mostów w Polsce.
Ile i jakich materiałów użyto do budowy? Z jakich części składa się nowy obiekt? W jaki sposób został posadowiony? Nad czym, poza Dunajcem, jeszcze przebiega? Tego i więcej można dowiedzieć się, czytając poniższe zestawienie.
Najdłuższy most w Małopolsce
Zadanie: „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach z SAG w Tarnowie”
Cel: bezkolizyjny ruch pojazdów
Przeszkody: Dunajec, ujęcie wody Kępa Bogumiłowicka, bocznice kolejowe
Droga: wojewódzka nr 973.
Najdłuższy most w Małopolsce. Najważniejsze parametry
Długość całkowita: 815,6 m
Szerokość: zmienna, od 13,9 do 14,35 m
Na obiekcie: jezdnia o szerokości 8,3 m, ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,8 m, pobocze techniczne o szerokości 1,8 m
Liczba przęseł: 12, zaprojektowanych jako układ trzech belek ciągłych
ROZPIĘTOŚCI PRZĘSEŁ
Obiekt M1: 350 m (5 x 51,5 m + 50 m + 42,5 m)
Obiekt M2: 385 m (100 m + 185 m + 100 m)
Obiekt M3: 78 m (30 m + 48 m)
Przęsło główne: 185 m, znajduje się bezpośrednio nad Dunajcem
Ustrój nośny obiektu M1: beton sprężony w postaci dwudźwigarowej belki o maksymalnej rozpiętości przęsła 51,5 m i wysokości konstrukcji 2,5 m
Ustrój nośny obiektu M2: jednokomorowa skrzynka o zmiennej wysokości od 8,5 m nad podporami do 3,5 m w środku rozpiętości
Ustrój nośny obiektu M3: beton sprężony w postaci dwudźwigarowej belki ciągłej dwuprzęsłowej o stałej wysokości 2,5 m i rozpiętościach 30 m i 48 m
Posadowienie obiektu: pośrednie na palach prefabrykowanych wbijanych długości od 14 m do 18 m
Liczba podpór: 13 (dwa skrajne przyczółki żelbetowe monolityczne oraz 11 filarów).
Do budowy najdłuższego mostu w Małopolsce zużyto łącznie
7235 m – długość pali wbijanych
2836 ton – masa stali zbrojeniowej
495 ton – masa stali sprężającej
2541 m3 – ilość betonu wykorzystanego na fundamenty
2845 m3 – ilość betonu wykorzystanego na podpory
3525 m3 – ilość betonu wykorzystanego na ustrój nośny M1
5764 m3 – ilość betonu wykorzystanego na ustrój nośny M2
844 m3 – ilość betonu wykorzystanego na ustrój nośny M3
Przeczytaj także: Najdłuższe mosty w Polsce – TOP 10