50 lat BMW serii 3: pół wieku sukcesów na torach wyścigowych

rallyandrace.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: 50 lat BMW serii 3: pół wieku sukcesów na torach wyścigowych


W 2025 roku BMW świętuje 50-lecie swojego najważniejszego modelu – serii 3. Choć „trójka” zasłynęła jako dynamiczny i komfortowy samochód drogowy, to jej drugie życie toczyło się na torach wyścigowych całego świata. Przez pięć dekad była nie tylko symbolem sportowego prowadzenia, ale także jednym z najskuteczniejszych samochodów turystycznych w historii motorsportu.

Początek: 320 Group 5 i narodziny BMW Junior Team

Już w rok po premierze rynkowej, BMW 320 zadebiutowało w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych. W 1977 roku powstał projekt BMW Junior Team, w którym młodzi kierowcy – Manfred Winkelhock, Marc Surer i Eddie Cheever – zasiedli za kierownicą wyścigowego 320 Group 5.

Szwajcarski kierowca Marc Surer odniósł zwycięstwo w swoim BMW 320 już przy pierwszym starcie. Jednostka napędowa miała sportowy rodowód: Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z czterema zaworami na cylinder był przez kilka lat dominującą siłą w Formule 2. Samochód cechował się ekstremalnie niską masą, sztywnością nadwozia i ogromnymi skrzydłami generującymi docisk.

Fot. BMW

M3: ikona urodzona na torze

Prawdziwy przełom przyniósł rok 1985 – wtedy zadebiutowało BMW M3, zbudowane na bazie drugiej generacji serii 3. Jak pisano w oficjalnym komunikacie: „BMW M3 zaprezentowane w 1985 roku napędzane było czterocylindrowym silnikiem z czterozaworową technologią, o mocy 147 kW / 200 KM”.

Już w 1987 roku samochód zdobył wszystkie najważniejsze tytuły w swoim debiutanckim sezonie: Roberto Ravaglia zdobył mistrzostwo świata, Winfried Vogt został mistrzem Europy, a Eric van de Poele – Niemiec.

Przez pięć lat BMW M3 zdominowało międzynarodową scenę samochodów turystycznych – a lista sukcesów obejmowała m.in. mistrzostwo świata (1987), wielokrotne triumfy w mistrzostwach Europy, dwa tytuły w DTM i dziesiątki zwycięstw w innych seriach.

Fot. BMW

Przełomowy diesel: 320d zwycięża na Nürburgringu

W 1998 roku diesel odniósł zwycięstwo, które przeszło do historii. BMW 320d z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy ponad 200 KM dokonało czegoś niezwykłego, wygrywając w klasyfikacji generalnej 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu – pierwszy raz w historii, kiedy diesel triumfował w tym klasyku.

Fot. BMW

Od ALMS do Le Mans: M3 GTR

Kolejne pokolenia serii 3 kontynuowały sukcesy w wyścigach długodystansowych. BMW M3 GTR zdobyło m.in. podwójne zwycięstwa w 24h Nürburgring (2004 i 2005), a także startowało w Le Mans i Spa-Francorchamps.

W 2009 roku M3 z silnikiem V8 o mocy 485 KM zadebiutowało w amerykańskiej serii ALMS: Swoje wyścigowe życie rozpoczęło od sukcesu w 12-godzinnym wyścigu w Sebring.

Fot. BMW

DTM: powrót po 20 latach i potrójna korona

W 2012 roku, po dwóch dekadach przerwy, BMW powróciło do DTM z modelem M3. Już podczas drugiego weekendu wyścigowego Bruno Spengler odniósł zwycięstwo, a cały sezon zakończył się historycznym osiągnięciem: BMW M3 DTM zapewniło potrójne zwycięstwo – w klasyfikacji producentów, zespołów i kierowców.

Fot. BMW

W 2014 roku sukcesy kontynuował nowy BMW M4 DTM, który w rękach Marco Wittmanna zdobył tytuł mistrza serii.

„BMW serii 3 oddycha powietrzem sportów motorowych od 1976 roku” – podkreśla marka. Od 320 Group 5, przez M3 E30, po M4 DTM i najnowsze egzemplarze – każdy model z tej linii przenosi na drogę ducha wyścigów. A dla milionów kierowców na całym świecie jazda „trójką” wciąż oznacza coś więcej niż tylko przemieszczanie się – to świadomy wybór samochodu z duszą wyścigowca.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału