
Aż 36% aut z drugiej ręki psuje się w ciągu roku od zakupu – wynika z raportu opartego na 50 tysiącach zgłoszeń awarii. Sprawdzamy, które podzespoły zawodzą najczęściej i ile kosztuje ich naprawa.
Istnieją różne źródła informacji na temat najczęstszych awarii pojazdów. Jednym z najlepszych są doświadczenia warsztatów związane z naprawami samochodów. Cennej wiedzy dostarczają raporty awaryjności – niemieckie są oparte o częstotliwość wzywania pomocy drogowej albo wyniki obowiązkowych badań technicznych.
Ciekawej wiedzy dostarczają także firmy oferujące ubezpieczenia od kosztów napraw przy zakupie auta używanego. Od lat sporą popularnością cieszą się one np. w Wielkiej Brytanii.
Aż 36% aut kupionych z drugiej ręki ulega awarii już w pierwszym roku po nabyciu.
Przekonują się do nich także Polacy. Jedną z firm oferujących taką usługę i pokrywających koszty części i robocizny po zgłoszeniu awarii jest GetHelp.pl, które na podstawie ponad 50 tysięcy zgłoszeń awarii przygotowało m.in. listę najczęściej występujących problemów z autami a także kilka innych ciekawych statystyk, które prezentujemy poniżej.
https://magazynauto.pl/porady/ubezpieczenie-od-awarii-samochodu-czy-mozna-je-traktowac-jako-odpowiednik-gwarancji-ale-na-uzywane-auto-zobacz-co-trzeba-wiedziec,aid,4914Raport obejmuje auta w wieku do 20 lat i o przebiegu do 350 tys. km. Warto też podkreślić, iż nie uwzględniono w nim takich marek jak Dodge, Jaguar, Land Rover,Porsche, Infinity, Jeep, Lexus oraz SsangYong, a także marek określanych przez Gethelp jako luksusowe.
Wszystkie zgłoszenia zostały podzielone na trzy główne kategorie: usterki mechaniczne (stanowiły aż 80% zgłoszeń), awarie elementów eksploatacyjnych (14%) oraz usterki elektryczne (6%).
Poniżej – dane dotyczące awaryjności układów mechanicznych w autach używanych, które pojawiły się w pierwszym roku po zakupie.
https://magazynauto.pl/porady/te-auta-psuja-sie-bez-ostrzezenia-przegladamy-statystyki-awaryjnosci-popularnych-modeli-roznych-klas-w-tym-samochodow-elektrycznych,aid,42211. Silnik
Najdroższy i najbardziej skomplikowany podzespół auta. GetHelp.pl raportuje, iż typowe usterki to awarie głowicy, tłoków, uszczelki pod głowicą i wału korbowego.
- W silniku sporo elementów może ulec awarii – i niestety ulega, co sprawia, iż procent zgłoszeń dla jednostki napędowej wynosi aż 17,55%.
- Średni koszt naprawy: 4461 zł
2. Układ doładowania
Popularność aut z doładowanymi silnikami gwałtownie rośnie. W dieslach to już standard. Objawami defektu układu doładowania są utrata mocy, świst turbiny czy tryb awaryjny.
- Procent zgłoszeń problemów z układem doładowania wynosi 9,46%. Jazda z uszkodzonym układem doładowania może narobić kolejnych szkód.
- Średni koszt naprawy: 1511 zł
3. Układ oczyszczania spalin
Układy oczyszczania spalin są bardzo zaawansowane. Często zawodzą DPF-y, zawory EGR czy system AdBlue. Ich awarie powodują m.in. problemy z osiągami, dławienie się silnika i błędy elektroniczne.
- Procent zgłoszeń awarii związany z układem oczyszczania spalin wynosi 9,09%.
- Koszty napraw mają duży rozrzut.
- Średni koszt naprawy: 2075 zł
4. Manualna skrzynia biegów
Awaria przekładni objawia się m.in. zgrzytami czy problemami ze zmianą przełożeń. W skrajnej sytuacji w ogóle nie można włączyć biegu.
- Okazuje się, iż wybór manualnej skrzyni wcale nie gwarantuje braku problemów. W jej przypadku odsetek wezwań to 6,77% (4,18% dla automatów).
- Średni koszt naprawy: 2814 zł
5. Układ ogrzewania i klimatyzacji
Wielu kierowców przypomina sobie o konieczności serwisowania klimatyzacji dopiero wtedy, gdy ustanie chłodzenie. Problemy mogą być też związane z wentylatorem.
- Udział układu ogrzewania i klimatyzacji w zgłaszanych awariach wynosi 6,58%. Z czasem pewnie będzie rósł, bo na drogach przybywa pojazdów wyposażonych w klimatyzację – nierzadko skomplikowaną, wielostrefową.
- Średni koszt naprawy: 1450 zł
Pozostałe miejsca w rankingu zajmują:
6. Układ chłodzenia – 5,56%, średni koszt naprawy – 976 zł
7. Układ wtryskowy – 4,57%, średni koszt naprawy – 2752 zł
8. Automatyczna skrzynia biegów – 4,18%, średni koszt naprawy – 4142 zł
9. Układ hybrydowy – 4,08%, średni koszt naprawy – 3868 zł
10. Układ przeniesienia napędu – 3,91%, średni koszt naprawy – 885 zł
11. Rozrusznik/Alternator – 3,88%, średni koszt naprawy – 1213 zł
12. Układ zapłonowy – 3,80%, średni koszt naprawy – 885 zł
13. Układ paliwowy – 3,78%, średni koszt naprawy – 1839 zł
14. Napęd 4x4 – 3,74%, średni koszt naprawy – 2487 zł
15. Układ hamulcowy – 2,94%, średni koszt naprawy – 915 zł
16. Układ kierowniczy – 2,81%, średni koszt naprawy – 1781 zł
17. Układ dolotowy – 2,58%, średni koszt naprawy – 1204 zł
18. Obudowa silnika i skrzyni biegów – 1,82%, średni koszt naprawy – 1164 zł
19. Układ smarowania – 1,03%, średni koszt naprawy – 2670 zł
20. Zawieszenie silnika i skrzyni biegów – 0,97%, średni koszt naprawy – 963 zł
21. Układ napędowy – 0,81%, średni koszt naprawy – 2271 zł
22. Instalacja LPG – 0,10%, średni koszt naprawy – 1317 zł
Prawdopodobieństwo awarii dla danego rodzaju silnika

Z raportu wynika, iż najmniej awaryjne są układy hybrydowe (16,7% zgłoszeń), najgorzej zaś wypadają jednostki benzynowe z instalacją LPG (aż 50,4%). W przypadku tych pierwszych eksperci z GetHelp.pl tłumaczą ich mniejszą podatność na awarie m.in. mniejszym obciążeniem dzięki wsparciu silników elektrycznych. W przypadku instalacji z LPG (aż 50,4% zgłoszeń) ich awaryjność może już wynikać choćby ze stopnia zużycia, do tego dochodzi jeszcze fakt, iż instalacje i ich montaż często nie są doskonałe. Reasumując – choć oszczędności na paliwie w aucie z LPG potrafią być znaczne, to istnieje tu większe ryzyko, iż „zjedzą” je koszty związane z naprawami.
Przebieg auta a prawdopodobieństwo awarii

Klienci GetHelp.pl zgłaszają problemy z autami przy różnych przebiegach. Korelacja między przebiegiem a ryzykiem wystąpienia awarii jest jednak bardzo wyraźna. Przy przebiegach przekraczających 250 tys. km pojazdy wykazują coraz bardziej wyraźne objawy zmęczenia. Inna sprawa, iż nierzadko ich prawdziwy przebieg to zagadka, bo „kręcenie” liczników wciąż jest plagą.
Prawdopodobieństwo awarii dla wskazanego wieku

Statystyki zgłoszeń dla poszczególnych grup wiekowych obalają mit, iż kilkuletnie auta się nie psują. Statystycznie co czwarty samochód w wieku do 6 lat i przebiegu do 100 tysięcy kilometrów ulega awarii już w pierwszym roku po zakupie!
Warto także zwrócić uwagę na umiarkowany przyrost liczby zgłoszeń pojazdów w przedziałach wieku do 12 lat. W przypadku starszych pojazdów ryzyko problemów istotnie rośnie. Warto więc wykupić chociażby assistance.
Po ilu kilometrach od zakupu pojawia się awaria auta?

I tu małe zaskoczenie – Gethelp.pl raportuje, iż najwięcej awarii występuje już w pierwszych 3 miesiącach po zakupie i przed przejechaniem 5000 km. A to raczej nie najlepiej świadczy ogólnej kondycji aut oferowanych na rynku wtórnym.