Na sprzedaż: "Desert Raider" Citroën ZX Rallye Raid 4×4

1 rok temu

To jest oryginalny Citroën ZX Rallye Raid, jeden z odnoszących największe sukcesy terenowych pojazdów wyścigowych wszechczasów, który wygrał wiele rajdów rajdowych i Puchar Świata FIA w rajdach terenowych pięć razy z rzędu w latach 1993-1997 .

Egzemplarz, który tu widzisz, jest napędzany przez potężną czterocylindrową jednostkę rzędową z turbodoładowaniem o mocy 450 KM, przesyłającą moc przez 7-biegową manualną skrzynię biegów na wszystkie cztery koła. Osiągi ZX Rallye Raid wyprzedzały konkurencję o całą generację i przez cały czas wywierają duży wpływ.

Szybkie fakty – Citroën ZX Rallye Raid

Jak sama nazwa wskazuje, Citroën ZX Rallye Raid to pojazd, który został zbudowany z myślą o jednym celu – zdominowaniu wysoce konkurencyjnego świata międzynarodowych rajdów rajdowych. ZX Rallye Raid został zbudowany na podwoziu z rurowej stalowej ramy kosmicznej, które zostało zaprojektowane tak, aby wytrzymać trudny teren rajdów. Nadwozie samochodu zostało wykonane z lekkich materiałów kompozytowych, w tym kevlaru i włókna węglowego. Napęd zapewniał umieszczony centralnie czterocylindrowy rzędowy silnik z turbodoładowaniem, który przesyłał moc przez 7-biegową skrzynię biegów na wszystkie cztery koła za pośrednictwem samoblokujących mechanizmów różnicowych. ZX Rallye Raid dominował w każdym znaczeniu tego słowa, wygrywając 36 z 42 wyścigów WRC, w których brał udział, a także wiele zwycięstw w najważniejszych rajdach rajdowych i pięć kolejnych mistrzostw FIA World Cup for Cross-Country Rallying Championships .

Budowa Citroëna ZX Rallye Raid

Zamiast zaczynać z czystą kartą, kiedy przyszedł czas na opracowanie nowego rajdowego challengera, Citroën postanowił wykorzystać wiele lekcji wyciągniętych z rozwoju Peugeota 205 Turbo 16 ze świata rajdów Grupy B – jedynego samochodu Grupy B, który dwukrotnie wygrać Rajdowe Mistrzostwa Świata.

Film powyżej: W tym odcinku z Goodwood Road & Racing Max Girardo omawia Citroëna ZX Rallye Raid i jego znaczenie dla historii zarówno wyścigów rajdowych, jak i rajdów jako całości.

Citroën ZX Rallye Raid został zbudowany w oparciu o mocne podwozie z rur stalowych, które od samego początku projektowano z myślą o trudnym terenie międzynarodowych rajdów samochodowych, często odbywających się w najbardziej niegościnnych miejscach na świecie.

Nadwozie samochodu zostało wykonane z lekkich materiałów kompozytowych z włókna węglowego i kevlaru, podobnych do tych stosowanych w Formule 1, co przyczyniło się do imponującego stosunku mocy do masy. Nadwozie zostało stylizowane na samochód produkcyjny Citroën ZX, jednak był to sylwetkowy samochód wyścigowy bez rzeczywistych części wspólnych z jego drogowym rodzeństwem.

Do napędu ZX Rallye Raid służył czterocylindrowy, rzędowy silnik z turbodoładowaniem, montowany centralnie, który w zależności od wariantu wytwarzał około 300 do 330 KM przy 4500 obr./min.

Moc silnika jest przenoszona na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej manualnej skrzyni biegów i zaawansowanego układu napędu na cztery koła składającego się z centralnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu typu Ferguson, a stamtąd na samoblokujący przedni i tylny mechanizm różnicowy.

Citroen ZX Rallye Raid był częstym widokiem podczas największych międzynarodowych rajdów rajdowych, zarówno na wydmach, jak i na najwyższym stopniu podium. Zdjęcie dzięki uprzejmości Collecting Cars.

Samochód był również wyposażony w niezależne zawieszenie przednie i tylne o dużym skoku, wytrzymałe, z podwójnymi amortyzatorami o dużej średnicy na wszystkich czterech kołach, stabilizatorami i hamulcami tarczowymi. Dzięki wyrafinowanemu zawieszeniu Citroën ZX Rallye Raid często utrzymywał wyższe prędkości w trudnym terenie, co często dawało samochodowi przewagę nad konkurencją.

ZX Rallye Raid zadebiutował w wyścigu Baja Aragon w 1990 roku z dwoma samochodami na polu, jednym pilotowanym przez legendarnego Ariego Vatanena z Bruno Berglundem, a drugim równie legendarnym Jacky’m Ickxem na czele z Christianem Tarinem. Jako zapowiedź tego, co ma nadejść, Citroëny zajęły pierwsze i drugie miejsce w dominującym pokazie.

Następnie zespół wygrał Rajd Faraonów w 1991 roku Paryż – Trypolis – Dakar, a następnie zajął 1., 2. i 3. wygrał.

Ostatecznie Citroën ZX Rallye Raid wygrał w sumie cztery razy Rajd Paryż-Dakar, a także wspomniane pięć zwycięstw w mistrzostwach Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych.

Zaawansowany projekt ZX Rallye Raid był głównym postępem technologicznym w wyścigach rajdowych w ogóle, a samochód wpłynął na następną generację konstrukcji pojazdów. Zdjęcie dzięki uprzejmości Collecting Cars.

Szybka ewolucja pojazdów używanych w rajdach była zawrotna, inauguracyjny Rajd Paryż-Dakar w 1979 roku wygrał Range Rover, pojazd z przednimi i tylnymi osiami na żywo, zabudową na ramie i mocnym silnikiem 3,5 litr V8 montowany z przodu. W porównaniu do ZX Rallye Raid, który pojawił się zaledwie 11 lat później, był dinozaurem.

Pokazany tutaj Citroën ZX Rallye Raid z 1991 roku

Samochód, który tu widzicie, to dość niezwykły Citroën ZX Rallye Raid z 1991 roku, który był częścią oficjalnego zespołu fabrycznego w okresie, kiedy był prowadzony przez rajdowych członków rodziny królewskiej, takich jak Björn Waldegård, Ari Vatanen i Timo Salonen. Był używany w zawodach w latach 1991-1993, po czym stał się samochodem Evo II.

Ścigano się nim w okresie w Rajdzie Paryż-Dakar, Rajdzie Pekin-Moskwa Paryż, Dubai Desert Challenge, Rajdzie Faraonów i Paris Le Cap.

Wiele rajdów, w których brał udział ZX Rallye Raid, miało długość 10 000 km lub więcej, więc samochód musiał być w pełni wyposażony w paliwo, koła zapasowe, narzędzia i dużą ilość paliwa, aby przejechać każdy z długich etapów .

Po wycofaniu samochodu z aktywnych wyścigów w 1994 roku pozostał w zespole Citroën Sport, który wykorzystał go jako pojazd rozwojowy dla nowszego i mocniejszego silnika wyścigowego XU 15. Podczas gdy oryginalny silnik miał moc do 330 KM, ta nowsza jednostka napędowa mogła osiągnąć 450 KM, znacznie zwiększając prędkość samochodu.

W latach 1997-2020 samochód ten pozostawał w oficjalnej kolekcji Citroën Heritage w Paryżu, po czym został po raz pierwszy sprzedany w ręce prywatne.

Samochód jest w tej chwili oferowany do sprzedaży poza Galicją w Hiszpanii, wciąż ma lakier i naklejki zgodne z okresem eksploatacji, a towarzyszy mu wybór dokumentów i certyfikatów Citroën Sport.

Jest teraz oferowany na sprzedaż za pośrednictwem Collecting Cars. jeżeli chcesz przeczytać więcej na ten temat lub zarejestrować się do licytacji, możesz odwiedzić aukcję tutaj. Zauważono, iż ostatni serwis został przeprowadzony rok przed wystawieniem na sprzedaż, więc właściciel prawdopodobnie musiałby przeprowadzić pełny serwis przed podjęciem próby dynamicznej jazdy.

















Zdjęcia dzięki uprzejmości Collecting Cars

Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.

Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.

Idź do oryginalnego materiału