
Po zimie kierowcy starają się przywrócić autu dawny blask. Można to zrobić na różne sposoby, także z pomocą fachowców. Opcji jest wiele – od zwykłego mycia przez valeting po zabiegi w profesjonalnym studiu detailingowym. Trzeba zwrócić jednak uwagę na pewne szczegóły, różniące poszczególne usługi i wiedzieć, czego wymagać.
Moda może przejawiać się na różne sposoby. Na ulicach obserwujemy ją jako wciąż przybierający na sile boom na crossovery i SUV-y. W gastronomii dostępnej w dużych miastach kiedyś gwałtownie przybywało pizzerii czy sushi barów. Teraz na topie są craftowe kebaby.
https://magazynauto.pl/porady/glinkowanie-nadwozia-sposob-na-dokladne-doczyszczenie-nadwozia,aid,2126Moda na mycie auta
Zmienia się również spojrzenie na pielęgnację samochodów. Kiedyś szczytem marzeń było umycie i późniejsze woskowanie pojazdu chemią przywiezioną z Niemiec oraz zawieszenie na lusterku drzewka zapachowego Wunderbaum. Później odkryliśmy myjnie automatyczne, które z czasem zostały przyćmione przez samoobsługowe myjnie bezdotykowe. Wystarczy, iż pojawią się pierwsze mocniejsze promienie wiosennego słońca, a pod „karcherami” ustawiają się potężne kolejki.
https://magazynauto.pl/porady/profesjonalne-mycie-auta-czy-warto-skorzystac-z-uslugi,aid,3205Przebojem ostatnich lat okazał się detailing. Kolejne studia powstają jak grzyby po deszczu. Kuszą kosmetykami egzotycznych marek o wyrafinowanym składzie chemicznym, oferują przywrócenie pojazdu do idealnego stanu, obiecują, iż efekt utrzyma się długie miesiące, a czasem i lata. To wszystko ma jednak swoją cenę – na detailing można przeznaczyć tysiące złotych. Czy warto? Zdania będą jak zawsze podzielone.
https://magazynauto.pl/porady/mycie-auta-na-myjni-bezdotykowej-krok-po-kroku-jak-to-zrobic-dobrze-i-szybko,aid,1096Nowe słowa w pielęgnacji aut
Warto pamiętać, iż drogi detailing nie jest jedynym sposobem na idealnie czyste auto. Przestrzeń między detailingiem oraz klasycznym myciem ręcznym wypełnia valeting. Pod tym anglojęzycznym określeniem kryje się spektrum czynności, które można w uproszczeniu określić jako mycie premium.
Usługa valetingu obejmuje mycie wstępne, dokładne mycie metodą „na dwa wiadra”, osuszanie, aplikację hydrowosków bądź quick detailerów, czyszczenie felg i opon oraz zabezpieczenie ich dressingiem. Na tym jednak nie koniec. Wnętrze jest dokładnie odkurzane, czyszczone są plastiki i szyby. Z pozoru niewiele, ale zaniedbywane latami auto może zmienić nie do poznania.
Usługi detailingu mają na celu przywrócenie pojazdu do stanu możliwie bliskiego początkowemu. Obejmują m.in. usuwanie opiłków żelaza i smoły drogowej z lakieru, usuwanie oksydacji powłoki lakierniczej, naprawę skór oraz chemiczne lub mechaniczne zabezpieczanie elementów.
– Zakres usług i możliwości w detailingu jest bardzo szeroki i zależy od potrzeb klienta. Możliwe jest dostosowanie usługi do indywidualnych wymagań. Oferty w studiach detailingowych rozpoczynają się od mycia pojazdu poprzez demontaż pewnych jego elementów w celu dokładnego ich doczyszczenia, a kończą na zabezpieczeniu folią ochronną czy też zmianie koloru pojazdu – wyjaśnia Damian Workowski, product manager w KiurLab.
Zakres usług mycia auta
Firmy świadczące usługi detailingu mogą podjąć się też valetingu, a myjnie manualne często oferują bardziej rozbudowane usługi pielęgnacji pojazdu, które klient może wybierać z listy. W niezbyt intensywnie używanych, a do tego garażowanych autach efekt czyszczenia wnęk nadwozia czy np. przestrzeni w zderzaku lub atrapie chłodnicy może utrzymać się przez długi czas.
https://magazynauto.pl/porady/mycie-i-naprawy-auta-pod-domem-co-wolno-a-za-co-moga-grozic-kary,aid,2234Co trzeba wiedzieć o poszczególnych sposobach mycia i pielęgnacji pojazdu oraz na co warto zwracać uwagę, odbierając auto? O tym wszystkim przeczytasz w dalszej części artykułu.
Sposoby pielęgnacji pojazdu
Zanieczyszczenia w największym stopniu wpływają na estetykę nadwozia oraz wnętrza samochodu. Niektóre z nich, np. ptasie odchody, o ile nie zostaną gwałtownie usunięte, mogą dosłownie wżerać się w lakier, powodując jego nieodwracalne uszkodzenia.
Ale choćby zwykła drogowa smoła, kurz czy błoto, gdy zaczną w dużych ilościach odkładać się na elementach nadwoziowych, mogą istotnie pogorszyć wygląd pojazdu oraz utrudnić przywrócenie go do pierwotnego blasku. Dlatego istotna jest nie tylko sama okresowa pielęgnacja samochodu, ale również bieżąca troska o auto, która skutecznie przeciwdziała kumulowaniu się dużych ilości zanieczyszczeń. Niektóre z nich są trudne do zauważenia, a okazują się bardzo niszczące, jak gromadzące się na końcówkach progów czy wewnętrznych krawędziach błotników błoto, które zatrzymuje w sobie duże ilości wilgoci, co sprzyja rozwojowi korozji.
Myjnia automatyczna

Niemal przy każdej większej stacji jest myjnia automatyczna. Każda oferuje kilka programów. Szczotki, zwłaszcza zaniedbane lub uszkodzone, mogą spowodować dużo mikrozarysowań. Mocno ubłocone auto warto przemyć na myjni bezdotykowej przed myciem automatycznym.
- Duża dostępność, niezbyt wysoki koszt, wygoda korzystania
- Wpływ na lakier, mało dokładne mycie trudno dostępnych miejsc
Myjnia samoobsługowa

W Polsce myjnie samoobsługowe zyskały dużą popularność. Mycie nadwozia dzięki chemii i wody pod ciśnieniem uchodzi za bezpieczne dla lakieru. Auto można umyć za 10-15 zł.
- Niski koszt, możliwość dotarcia strumieniem wody w trudno dostępne miejsca
- Dokładne umycie auta wymaga wprawy, bez użycia szczotki lub gąbki na lakierze pozostaje cienka warstwa zanieczyszczeń
Myjnia ręczna

Rozwiązanie dla osób, które chcą dość tanio i gwałtownie umyć auto, nie oczekując wybitnej dbałości o szczegóły, w tym dokładnego czyszczenie zakamarków. Często wykonanie usług takich jak mycie szyb czy aplikacja dressingu na opony są dodatkowo płatne.
- Bezpieczniejsza od myjni automatycznej, skuteczniejsza od bezdotykowej, atrakcyjna relacja kosztu do efektu
- Za niektóre usługi trzeba dodatkowo zapłacić
Valeting

Granica między valetingiem i detailingiem jest płynna. Dużo zależy od standardów w danej firmie i kosztu. Może okazać się, iż valeting obejmuje dekontaminację lakieru i glinkowanie. Standardem są usługi, które w myjniach ręcznych są dodatkowo płatne.
- Staranność wykonywania usługi, używanie chemii wysokiej jakości
- Dłuższe oraz droższe mycie niż w myjni manualnej, także tu pojawiają się opcje
Detailing

Usługa najbardziej zaawansowana, skierowana do osób, które oczekują perfekcyjnego stanu samochodu. Obejmuje szeroki zakres prac, takich jak polerowanie lakieru, renowacja elementów wnętrza, zabezpieczenie powłokami ochronnymi (folią, ceramiką, woskiem).
- Najbardziej dokładny sposób mycia, połączony z usuwaniem mankamentów pojazdu
- Wysoki koszt usługi
Zlecanie usług: na co zwrócić uwagę
Dla kogo detailing, dla kogo valeting?
Valeting jest odpowiedni dla osób, które potrzebują bieżącej pielęgnacji auta. To usługa oferowana przez wysokiej jakości myjnie oraz studia detailingowe, skupiająca się głównie na utrzymaniu pojazdu w czystości i dobrym stanie wizualnym na co dzień. Valeting obejmuje takie usługi jak mycie pojazdu, sprzątanie wnętrza, pranie bądź woskowanie.

Detailing to nie tylko mycie – obejmuje również polerowanie, renowację różnych elementów i zabezpieczenie pojazdu powłokami ceramicznymi, woskami lub innymi metodami ochrony, aby efekt utrzymał się jak najdłużej. Polecany osobom, które mają bardzo wysokie wymagania co do stanu wizualnego swojego pojazdu.

Komu powierzyć auto?
Przy wyborze firmy detailingowej najważniejsze jest zwrócenie uwagi na jakość świadczonych przez nią usług. Można polegać na rekomendacjach znajomych, ale szersze spektrum wiedzy daje wyszukanie opinii na temat firmy w internecie – na przykład w recenzjach Google lub na Facebooku.
Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie, czy działa ona na rynku od dłuższego czasu i czy zatrudnia doświadczonych detailerów. Ważne jest, aby wybrać firmę specjalizującą się w rodzaju usług, których faktycznie potrzebujemy. Przykładowo – właściciel starszego samochodu może poszukać studia detailingowego, które ma doświadczenie w pracy z klasycznymi autami.
Chemia dla ekspertów

Wybór odpowiednich produktów jest najważniejszy dla osiągnięcia najlepszych efektów pielęgnacji auta. Ogólnodostępne, np. w supermarketach, są zwykle mniej skuteczne, ale bezpieczne – choćby użycie ich niezgodne z instrukcją może nie mieć nieodwracalnych skutków.
W przypadku chemii dla profesjonalistów, którą w tej chwili łatwo można kupić przez internet, margines błędu jest mały. Klient ma prawo zapytać o produkty używane w danym studiu. Większość detailerów chętnie udzieli informacji na temat stosowanych preparatów, zwłaszcza jeżeli chodzi o powłoki ochronne czy folie. W detailingu i valetingu często stosuje się różne produkty do różnych zadań. Myjnie często bazują na jednym zestawie chemii, który może być mniej skuteczny.
https://magazynauto.pl/porady/blyszczace-auto-po-kazdym-myciu-test-quick-detailera,aid,1528Usługi dodatkowe
Mało kto narzeka na nadmiar wolnego czasu. Dobrze wiedzą o tym właściciele myjni. Tego typu punkty nierzadko oferują proste dodatkowe usługi, które istotnie poprawiają estetykę czy wygodę korzystania z auta, a kierowcę zwalniają z umawiania się na kolejną wizytę.
Polerowanie lamp

Nawet najlepiej umyte auto będzie wyglądało źle, o ile ma zmatowiałe klosze reflektorów. Warto zapytać o możliwość ich przepolerowania oraz zabezpieczenia chemicznego lub folią PPF.
Pranie tapicerki

Z tapicerką sytuacja jest analogiczna jak z lampami – o tym, jak mocno wpływa na estetykę pojazdu, przekonamy się dopiero po jej pielęgnacji. Pranie materiału jest w stanie usunąć choćby plamy, a do tego pozbawić wnętrze pojazdu części nieprzyjemnego zapachu.
Serwis klimatyzacji

Po zimie warto skontrolować ilość czynnika w układzie klimatyzacji, a także rozważyć dezynfekcję kanałów doprowadzających powietrze – zapach stęchlizny po włączeniu klimatyzacji to znak, iż w elementach znajdujących się w desce rozdzielczej i pod nią rozwijają się grzyby.
https://magazynauto.pl/porady/reflektory-jak-nowe-test-zestawu-do-samodzielnej-renowacji-zmatowialych-lamp,aid,3613Samodzielnie przygotowanie pojazdu do mycia

Umiesz liczyć, licz na siebie. Maksyma ta sprawdza się w wielu aspektach życia, w tym tych związanych z motoryzacją. Kto posiada w garażu nieco kosmetyków i dysponuje chwilą wolnego czasu, zwłaszcza w przypadku zlecania podstawowego mycia manualnego może rozważyć wstępne czyszczenie trudno dostępnych miejsc – np. wnęk nadwozia, przestrzeni pod klapką wlewu paliwa czy obszaru wokół pokrywy bagażnika. Pracownicy myjni często je pomijają, a próby samodzielnego domycia po odebraniu samochodu kończą się powstaniem mało estetycznych zacieków na lakierze.
Proste narzędzia oraz środki
Wbrew pozorom do wstępnego przygotowania pojazdu nie potrzeba wielu środków chemicznych czy narzędzi. Do podstawowych prac wystarczą pędzel z miękkim włosiem, szmatka z mikrofibry, zmywacz do smoły drogowej oraz uniwersalny środek czyszczący APC (All Purpose Cleaner, oferowany przez wiele firm). Przypominamy, iż prace należy prowadzić po umyciu nadwozia i w możliwie zacienionym miejscu, by nie doprowadzić do wyschnięcia chemii. Po zakończeniu prac wskazane jest też spłukanie lub przynajmniej dokładne wytarcie użytych produktów czyszczących.
Samodzielne mycie wstępne

W przypadku wielu usług decydującym kosztem dla przedsiębiorcy staje się czas pracy personelu. Dlatego myjnie manualne starają się optymalizować cenniki. Najtańsze jest podstawowe mycie. Nierzadko pojawiają się natomiast dopłaty za mycie bardzo brudnego samochodu, usuwanie smoły lub żywicy, odkurzanie wnętrza, czyszczenie szyb i lusterek czy nałożenie na nie warstwy hydrofobowej. Dysponując kilkoma produktami chemicznymi oraz myjnią samoobsługową i odkurzaczem przy niej, wiele z tych zabiegów można wykonać samodzielnie i zaoszczędzić przeszło 150-200 zł.
Nie licz na cuda
Valeting czy detailing mają swoje granice. Są wyznaczane przez rodzaj użytych kosmetyków, przewidziany nakład pracy, kondycję pojazdu oraz typ uszkodzeń. Uzyskanie idealnego połysku lakieru może wymagać wieloetapowej korekty. Usunięcie choćby 95% rys wymaga kilkakrotnego polerowania całego nadwozia, co może oznaczać kilka dni pracy oraz kilka tysięcy złotych rachunku. Nie zawsze ma to sens. Auto już po jednoetapowej korekcie nabiera blasku, a kierowca cieszy się z rozsądnego rachunku. Owszem, zostanie kilka rys. Czasem jednak nie warto dążyć do perfekcji, bo skutkuje to uwidocznieniem istniejących wad lakieru, np. wgniotki stają się bardziej widoczne po polerowaniu i często odbierane są jako uszkodzenie powstałe podczas wykonywania usług.
https://magazynauto.pl/porady/detailing-we-wlasnym-zakresie-wyczysc-auto-jak-zawodowiec,aid,2105Pielęgnacja auta: Reklamacja usług

Mawia się, iż błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Wbrew pozorom komercyjna pielęgnacja pojazdu to złożony i skomplikowany proces, który oznacza używanie produktów chemicznych, narzędzi oraz technik przynoszących pożądany efekt przy możliwie krótkim czasie pracy. Przykładem są chociażby odkurzacze przemysłowe o dużej mocy. jeżeli weźmie go np. osoba rozpoczynająca praktyki, samo odkurzanie wnętrza może zakończyć się... porysowaniem nadwozia. Wystarczy, iż masywna rura od odkurzacza będzie obijała się o progi czy inne części otworu drzwiowego. O zagrożeniach można by napisać obszerną książkę.
- Ważne, żeby odbierając auto, obejrzeć w dobrym świetle lakier pod różnymi kątami i sprawdzić wnętrze.
Na co zwrócić uwagę, odbierając samochód

W przypadku usługi zlecanej typowej myjni manualnej należy być przygotowanym, iż samochód zostanie dobrze, ale tylko powierzchownie umyty. Kto chce wymagać więcej, musi zlecić usługi mycia detailingowego lub valetingu. Ich koszt jest wysoki, więc należy oczekiwać dużo, weryfikować jakość wykonanej pracy i wskazać ewentualne niedoróbki. – Szczególną uwagę należy zwrócić na precyzję i staranność, z jaką zostały potraktowane detale pojazdu. Elementy takie jak wnęki drzwi, okolice wlewu paliwa, felgi, zakamarki grilla oraz przyciski otwierania klapy bagażnika są często pomijane, a ich stan może świadczyć o ogólnej dokładności wykonanej usługi – Damian Workowski z KiurLab
Jak dokonać reklamacji usługi

Jeszcze przed zleceniem pracy przy samochodzie warto ustalić, co i w jaki sposób zostanie wykonane w ramach danego pakietu usług, ponieważ różne osoby oraz firmy mogą mieć odmienne wyobrażenia co do zakresu usługi „mycia z zewnątrz” czy „valetingu”. o ile problem dotyczy konkretnych niedociągnięć, takich jak zacieki na szybach czy niedoczyszczone wnęki nadwozia, wystarczy zwrócić na nie uwagę i poprosić o poprawę. W większości przypadków drobne korekty mogą być wykonane na miejscu w ciągu kilku minut.

W jaki sposób auto może ulec uszkodzeniu

Zdarzają się uszkodzenia lakieru podczas polerowania (np. przetarcia krawędzi i przegrzanie powłoki). Niedotarcie powłoki ochronnej (smugi w słońcu) czy też zastosowanie produktów oraz past zawierających wypełniacze (hologramy uwidaczniające się po wymyciu wypełniaczy). Uszkodzenia przy oklejaniu folią ochronną, np. pocięcie lakieru przy docinaniu folii (widoczne po zdjęciu folii) lub nierówne krawędzie folii. Uszkodzenia wnętrza, np. pęknięcia plastików, porysowanie elementów przy demontażu foteli czy zaciągnięcia tapicerki.

Jak postąpić po wykryciu uszkodzeń
– Większość studiów detailingowych ma ubezpieczenie OC, które pokrywa koszty naprawy szkód wyrządzonych w wyniku ich działań. Warto upewnić się, czy wybrane przez nas studio ma takie ubezpieczenie oraz czy stosuje protokół odbiorczo-zdawczy i dokumentację zdjęciową, co ułatwi ewentualne dochodzenie roszczeń. Dobrą praktyką jest wybór studia, które wykonuje pełną dokumentację zdjęciową pojazdu, zarówno przed, jak i po wykonaniu usługi – mówi Damian Workowski z KiurLab. Auto należy dokładnie obejrzeć przy odbiorze, a wszelkie problemy niezwłocznie zgłosić.

Pielęgnacja pojazdu okiem eksperta
Wbrew pozorom rzetelnie przeprowadzona, kompleksowa pielęgnacja pojazdu to złożony proces. Finalny efekt jest wypadkową wielu czynników, w tym adekwatnego dobrania firmy realizującej usługę.

Zapytaliśmy eksperta, na co zwrócić szczególną uwagę.
Damian Workowski, KiurLab:
- Przy wyborze firmy warto wziąć pod uwagę własne potrzeby i oczekiwania. Bardzo prestiżowe studia detailingowe mogą oferować wyższe ceny. Nie można jednak zapominać, iż mniejsze firmy, często dopiero walczące o wypracowanie swojej pozycji na rynku, nierzadko świadczą usługi na porównywalnym poziomie, zwłaszcza jeżeli chodzi o podstawowe zabiegi.
- Specjalizacja firmy to kolejny istotny czynnik. jeżeli zależy Ci na konkretnej usłudze, na przykład renowacji skórzanej tapicerki, wybierz firmę, która często pracuje z takim materiałem i będzie w stanie optymalnie dobrać technologię naprawy lub renowacji. Kto ma starszy samochód, powinien poszukać studia detailingowego, które ma doświadczenie w pracy z klasycznymi autami. Takie firmy będą miały większe doświadczenie i wiedzę w danej dziedzinie, co przełoży się na wyższą jakość usługi.
Niestety, podobnie jak w przypadku mechanicznych napraw samochodów, najgorszym z możliwych scenariuszy jest uczenie się na pojeździe klienta metodą prób i błędów. - Większość firm opisuje swój profil działalności na stronie internetowej lub swoim koncie na Facebooku lub innej platformie społecznościowej. Standardem jest też zamieszczanie zdjęć z wykonanych wcześniej prac, co daje wstępny obraz możliwości danej firmy.
- Warto również zwrócić uwagę na opinie użytkowników, którzy nie tylko opisują wrażenia z kontaktu z daną firmą oraz efekty jej pracy, ale nierzadko prezentują je na zdjęciach.
Ceny usług detailingowych i valetingowych są zróżnicowane. Zależą od zakresu prac i renomy studia. Podstawowe usługi valetingu są zbliżone cenowo – 200-300 zł trzeba zapłacić za podstawowe mycie i sprzątanie wnętrza. Dodatkowe zabiegi, jak glinkowanie i woskowanie wymagają dopłat.- Ceny detailingu są dużo bardziej zróżnicowane, co wynika z możliwego zakresu usług – w tym mycia, polerowania, zabezpieczenia lakieru oraz renowacji wnętrza itp. Każda z tych usług może być wyceniana oddzielnie lub w pakiecie. Znaczenie mają też nakład i sposób wykonania pracy. Punktowa naprawa skóry i lakierowanie całego wnętrza ogromnie różnią się kwotą na fakturze. Zabezpieczenie lakieru woskiem to koszt rzędu kilkuset złotych, a folią ochronną – choćby kilkunastu tysięcy złotych.
- Wysokiej jakości preparaty są droższe, co może wpływać na cenę usługi. Niska cena nie zawsze oznacza złą jakość, ale warto zachować ostrożność. Może to wynikać z niższych kosztów studia (np. jednoosobowa działalność w garażu) lub stosowania tańszych kosmetyków. Zawsze warto sprawdzić opinie o studiu i porównać oferty.