Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.
VW ID Buzz potaniał
Jeżeli macie chrapkę na całkowicie elektrycznego i bardzo klimatycznego busa, to Volkswagen ruszył z wyprzedażą ubiegłorocznych egzemplarzy modelu VW ID Buzz. Jak napisał Wojtek w swoim materiale, do którego odsyłam po szczegóły, chętni mogą spodziewać się obniżek sięgających choćby 23%, czyli wartość podatku VAT, szczegóły poniżej.
VW ID Buzz bez VAT
Jeep Renegade 4xe Trailhawk (fot. Dariusz Hałas / iMagazine)
Kolejne #Auto tygodnia – tym razem zdecydowanie nieszablonowy SUV, Jeep Renegade 4xe Trailhawk
Minął kolejny tydzień, zatem do naszego cotygodniowego cyklu motoryzacyjnych recenzji trafił kolejny egzemplarz. Tym razem auto zdecydowanie nietuzinkowe, adekwatnie nie mające konkurencji w swoim segmencie. Żaden inny SUV segmentu B, nie wjedzie tam, gdzie wjedzie ten Renegade. A przy tym, dzięki kompaktowym gabarytom auto okazuje się przyjemne do użytkowania w mieście, a i na trasie moc zastosowanego układu hybrydowego potrafi pokazać pazur. Po szczegóły odsyłam do recenzji:
Auto tygodnia #35 – Jeep Renegade 4xe Trailhawk
Premiera nowej Lancii Ypsilon
Marka Lancia jest w Polsce nieobecna od kilku lat. Znaczy się w salonach, bo o ile chodzi o produkcję, to właśnie polscy specjaliści pracujący w fabryce koncernu Stellantis w Tychach wytwarzają aktualną generację Lancii Ypsilon, produkowaną od 2011 roku. Auto budowane w Polsce trafia tylko do Włoch. Z nową, właśnie zaprezentowaną Lancią Ypsilon ma być inaczej. W planach pełny elektryk i napędy hybrydowe. Włosi zaczęli jednak od elektryka, szczegóły w materiale:
Oficjalny debiut nowej Lancii Ypsilon – już nie tylko we Włoszech
Nowy Mercedes eSprinter już w Europie
Do Europy trafił już, zaprezentowany początkowo w Stanach Zjednoczonych, nowy elektryczny Mercedes eSprinter. Nowy eSprinter będzie początkowo dostępny jako furgon w wersji długiej długi furgon z wysokim dachem w USA i Kanadzie z akumulatorem o pojemności 113 kWh (pojemność użytkowa), natomiast na rynkach europejskich w ofercie będzie także akumulator o pojemności 56 kWh i 81 kWh. W późniejszym terminie model pojawi się ponadto po raz pierwszy także jako podwozie. W wersji z największym dostępnym akumulatorem zasięg, obliczony na podstawie symulacji z wykorzystaniem WLTP, wynosi w cyklu mieszanym 440 km, a w cyklu miejskim WLTP do 530 km.
Mobilize Powerbox – dwukierunkowy terminal ładowania w sieci Renault
W zakładach elektronicznych Symbiose firmy LACROIX w Beaupréau-en-Mauges (departament Maine-et-Loire, Francja) rusza produkcja Mobilize PowerBox – inteligentnego, połączonego z Internetem, bezpiecznego, dwukierunkowego terminala ładowania z początkową zdolnością produkcyjną 65 000 sztuk na rok. Terminal Mobilize PowerBox, opracowany przez członków Software Republic (Orange, Grupa Renault, STMicroelectronics i Thales) oraz ich partnera technologicznego IoTecha Corp, umożliwia w pełni bezpieczne ładowanie wszelkich pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Będzie on dostępny w czterech wersjach. Jedną z nich jest wersja dwukierunkowa (V2G1), umożliwiająca zarówno ładowanie pojazdu, jak też przesyłanie energii elektrycznej z powrotem do sieci. Dzięki połączeniu z Internetem przyczynia się do inteligentnego zarządzania siecią elektryczną. Wszystkie cztery wersje mogą być zdalnie sterowane i monitorowane dzięki aplikacji „My PowerBox”. Propozycja zakupu i instalacji terminala Mobilize PowerBox będzie składana wszystkim klientom przy zakupie samochodów elektrycznych w sieci Renault.
Massimo Frascella nowym szefem wzornictwa w Audi
Massimo Frascella to doświadczony projektant. Został właśnie szefem designu w Audi. Dotychczasowy szef, Marc Lichte, otrzymał nowe zadania w grupie. Według prezesa Audi, Frascella ma „Uczynić »Vorsprung durch Technik« widocznym i namacalnym”. Frascella, absolwent Istituto d’Arte Applicata & Design w Turynie, rozpoczął swoją karierę w Stile Bertone. Następnie pracował w Ford Motor Company i Kia. Od 2011 roku Frascella zajmował czołowe stanowiska w Jaguar Land Rover, ostatnio jako dyrektor ds. projektowania obu marek.
Nissan wprowadza odświeżony model Nissan Juke
Nowości ogłoszone przez Nissana to m.in. powrót żółtego koloru nadwozia (widać ten kolor na powyższym zdjęciu). Powrót, bo kolor ten był ponoć lubiany wśród klientów, którzy wybrali jeszcze pierwszą generację tego modelu. Oprócz wprowadzenia nowego koloru, projektanci i inżynierowie Nissana zaproponowali zmiany we wnętrzu. Metamorfozie uległy m.in.: konsola środkowa czypanel wskaźników. W kabinie pojawiły się nowe materiały i lepsze wykończenie, a system multimedialny zyskał większy ekran dotykowy oraz dodatkowe funkcje. W gamie debiutuje też nowa wersja N-Sport. Juke w tej odmianie ma być bardziej usportowiony wizualnie.
Specjalne wydanie modelu Cupra Formentor VZ5 na szóstą rocznicę marki
Cupra Formentor VZ5 w wersji Century Bronze oraz Enceladus Grey powstały z myślą o szóstej rocznicy powstania barcelońskiej marki. Cupra zapowiada produkcję wyłącznie 222 egzemplarzy w nowych wersjach. Liczba ta jest nieprzypadkowa i nawiązuje do daty powstania marki (22.2.2018 r.). Limitowana edycja Century Bronze obejmuje szereg unikalnych dodatków nadwozia oraz wnętrza. Od miedzianych osłon lusterek i wydechów z włókna węglowego, 20-calowych felg ze stopu miedzi (dostępna jest również opcja czarna), aż po ciemne chromowane emblematy i logo marki. Nowości we wnętrzu obejmują fotele CUPBucket w kolorze czarnym. Z kolei druga najnowsza odsłona modelu Cupra Formentor VZ5 w kolorze Enceladus Grey zyskała ciemne chromowane napisy i logo marki, 20-calowe felgi (z dostępną opcją miedzianą) oraz detale takie jak czarne osłony lusterek i rury wydechowe z włókna węglowego, a także czarne 20-calowe felgi (z dostępną opcją miedzianą). Wnętrze tej edycji zyskuje również fotele CUPBucket w kolorze czarnym. Więcej o topowej wersji Formentora, czyli VZ5, znajdziecie w tegorocznym, styczniowym wydaniu iMagazine.
iMagazine 1/2024 – na nowy rok!
Gama Toyoty Yaris powiększona o 130-konną hybrydę
Toyota Yaris otrzymała szereg usprawnień, w tym nowy, mocniejszy napęd o mocy 130 KM, który jest standardem w wersjach GR SPORT i Premiere Edition. Auto zyskało też cyfrowe zegary, większe ekrany systemu Toyota Smart Connect oraz udoskonalone systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-MATE. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM jest oferowany w nowym Yarisie równolegle. 130-konny Yaris rozpędza się od 0 do 100 km/h o pół sekundy szybciej (9,2 s), krótszy jest też czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (7,5 s). Średnie zużycie paliwa też imponuje i wynosi 3,9-4,3 l/100 km (cykl mieszany WLTP, ale to dane przedhomologacyjne).
Kolejna limitowana edycja: Abarth 695 75° Anniversario
Marka z logo Skorpiona wprowadza na rynek nową, limitowaną edycję Abartha 695 75° Anniversario, dostępną w 1368 egzemplarzach. Skąd taka liczba? Bo tyle, w centymetrach sześciennych wynosi pojemność dobrze znanego silnika 1.4 T-Jet. Silnik wyposażony w turbosprężarkę Garrett GT 1446, dostarcza moc 180 KM i moment obrotowy 250 Nm przy 3000 obr./min. Prędkość maksymalna wynosi 225 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,7 sekundy. Mały, ale wariat. Nowy model jest wyposażony w kultowy układ wydechowy Record Monza z aktywnym zaworem i amortyzatory Koni FSD na obu osiach. Seria specjalna wyróżnia się także wyjątkową i przyciągającą wzrok kolorystyką. Więcej o Abarth 695 (w wersji Tributo 131 Rally) opowiadałem wam na łamach iMagazine 06/2023
iMagazine 6/2023 – Elektryzująca podróż
Renault ujawnia polskie ceny modelu Rafale
Renault Rafale, topowy model w gamie marki, pojawi się fizycznie w Polsce jeszcze w tym roku, za kilka miesięcy. Jednak już teraz francuska marka ujawniła ile będzie kosztować. Nowy SUV coupe, Renault Rafale, jest dostępny w dwóch wersjach wyposażenia: techno i esprit Alpine w cenach 199 900 zł i 210 900 zł. Pod koniec roku Renault zaoferuje sportową wersję, Rafale E-Tech 4×4 300 o mocy 300 KM, zapewniającą jeszcze większą przyjemność z jazdy. Wersja ta będzie wyposażona w dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi i będzie korzystać ze specjalnych ustawień podwozia. Jej ceny jednak jeszcze nie ujawniono. Jednego możemy być pewni: będzie droższa.