Motopodsumowanie tygodnia #67 – Nissan X-Trail bez kół, najpopularniejszy SUV-C w Polsce, Toyota z unikalnym kabrioletem, elektryczny Jeep, Audi z sukcesem na rynku i w rajdzie Dakar

11 miesięcy temu

Kolejne motopodsumowanie. Nowe modele, auta wchodzące do salonów, dane rynkowe, technika, statystyki, wszystko w kompaktowej niemęczącej formie.

Koncepcyjny Nissan X-Trail Mountain Rescue

Tej zimy Nissan wprowadza na europejskie stoki narciarskie unikatową technologię napędu na cztery koła e-4ORCE w postaci koncepcyjnego modelu X-Trail e-4ORCE, który został poddany gruntownym modyfikacjom na potrzeby ratownictwa górskiego. Jednak auto bez kół, które widzicie na zdjęciu to tylko koncept. Nissan X-Trail Mountain Rescue zamiast kół ma gąsienice śniegowe, które zapewniają doskonałą przyczepność na śliskich nawierzchniach. W ramach modyfikacji wnętrza wymontowano tylne siedzenia, aby umożliwić instalację noszy do transportu poszkodowanych narciarzy do najbliższej placówki medycznej oraz zapewnić miejsce dla ratownika medycznego.

Na zewnątrz dodano specjalny bagażnik dachowy do przewożenia noszy ewakuacyjnych i łopat do śniegu. Na dachu pojazdu pojawiła się syrena, belka świetlna i mocne światła, a na pokrywie silnika umieszczono dodatkowe reflektory. Z przodu i z tyłu zastosowano szersze błotniki dopasowane do rozmiaru gąsienic, a przedni zderzak został przystosowany do montażu wyciągarki. Do przedniego i tylnego zderzaka dodano wzmocnione haki holownicze, a po bokach umieszczono stopnie ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, ponieważ pojazd ten jest o 23 cm wyższy od wersji drogowej. Niestety, póki co ratownicy go nie dostaną, koncepcyjny model X-Trail Mountain Rescue powstał w celu podkreślenia zaawansowanego układu napędu na cztery koła e-4ORCE z dwoma silnikami elektrycznymi, a także wesprzeć prowadzoną w pięciu europejskich ośrodkach narciarskich kampanię „Jedź odpowiedzialnie”. Nissan przygotował też promocyjne wideo z wyjątkowym X-Trailem E-Power:

Kia Sportage HEV (fot. Dariusz Hałas / iMagazine.pl)

Kia Sportage HEV 4WD Business Edition w naszym cyklu #Auto Tygodnia

Kolejny tydzień, zatem i kolejna recenzja. Tym razem auto bardzo interesujące i cenione przez klientów. Zaledwie niecałe trzy lata po globalnym, rynkowym debiucie V generacji w 2021 roku, Kia Sportage stała się w Polsce w 2023 roku najchętniej wybieranym SUV-em w segmencie kompaktów (SUV-C), z osiągniętą liczbą rejestracji przekraczającą 12 tys. egzemplarzy. Testowaliśmy wersję z mocnym napędem hybrydowym, wnioski w już opublikowanym materiale:

Auto tygodnia #32 – Kia Sportage HEV Business Line

Toyota Century jako kabriolet – to jedyny taki egzemplarz

Toyota przygotowała specjalną wersję swojego ultraluksusowego modelu Century, która będzie służyć do przewożenia zwycięskich zawodników sumo po wydarzeniu w Ryogoku Kokugikan w Tokio (28 stycznia). Najnowsza Toyota Century (model ten nie jest oferowany w Europie) została zaprezentowana jako SUV we wrześniu 2023 roku. Auto napędza układ hybrydowy z silnikiem V6, moc 412 KM jest tu przekazywana na wszystkie koła i wszystkie z nich są skrętne. Model posłużył jako baza dla auta zbudowanego dla Japońskiego Związku Sumo (JSA) – to specjalny kabriolet, który będzie służył do triumfalnych przewozów zwycięskich zawodników po turnieju, który zaplanowano 28 stycznia w tokijskiej hali sportowej Ryogoku Kokugikan.

Audi dostarczyło w 2023 r. ok. 1,9 miliona aut

Audi dostarczyło około 1,9 miliona samochodów w 2023 r. Dostawy ponad 178 tys. w pełni elektrycznych pojazdów spowodowały wzrost o 51 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Co jednak nie zmienia faktu, iż ponad 90 proc. dostarczonych na rynek aut, to samochody z komponentem spalinowym. Wśród aut wyłącznie elektrycznych najpopularniejszym modelem jest Audi Q4 e-tron, z pozostałych aut największym uznaniem klientów cieszył się Audi Q5.

Hyundai Motor Poland z rekordem sprzedaży

W ubiegłym roku polskie salony opuściło 26 931 aut marki Hyundai. To rekordowy wynik w historii obecności marki w Polsce. Hyundai Motor Poland odnotował 26 931 rejestracji (+ 0,16%). Bestsellerem marki jest Hyundai Tucson. W 2023 roku polskie salony opuściło aż 10 699 sztuk tego SUV-a (czyniąc go drugim, najpopularniejszym kompaktowym SUV-em w Polsce, za siostrzaną Kią Sportage). Drugi pod względem popularności model marki to Hyundai i30 z wynikiem 5521 rejestracji. Kolejny SUV – model Kona – osiągnął poziom 3359 rejestracji, a tuż za nim znalazł się przedstawiciel segmentu B: Hyundai i20 (2818 sztuk). Mniejszy Hyundai Bayon znalazł podobną liczbę nabywców, co znacznie większa Elantra. Było to odpowiednio 1387 i 1378 rejestracji. Santa Fe czwartej generacji, czyli flagowy duży SUV, wyprzedził najmniejszy model w ofercie: i10. Są to wyniki rzędu 820 i 740 rejestracji. Na polskie drogi wyjechało także 139 elektrycznych IONIQ-ów 5, 33 elektryczne IONIQ 6 i pojedyncze egzemplarze innych modeli.

Odświeżony Hyundai Bayon

Pozostajemy jeszcze u Hyundaia, bo marka odświeżyła swojego małego crossovera. Hyundai Bayon po odświeżeniu zyskał więcej techniki na pokładzie, a także zmienione wnętrze. Przedni pas świateł do jazdy dziennej LED został zintegrowany, aby stworzyć sygnaturę świetlną o nazwie Seamless Horizon. Kształt przedniego zderzaka, a także osłony chłodnicy zostały zmienione, aby uzyskać odważniejszy i bardziej charakterystyczny design. Z tyłu również zastosowano przeprojektowany zderzak i dodano odświeżone wzory obręczy kół: 16- i 17-calowych.

Zmodernizowany kokpit nowego Bayona jest już zawsze cyfrowy. W standardzie 4,2-calowe cyfrowe wskaźniki i 10,25″ ekran nawigacji, opcjonalnie mniejsze cyfrowe wskaźniki można zastąpić drugim 10,25-calowym ekranem.

W pełni elektryczny Jeep Wagoneer S

Poznajcie całkowicie nowego, w pełni elektrycznego Jeepa Wagoneera S klasy premium, który jesienią 2024 roku będzie sprzedawany w USA, a następnie na kluczowych rynkach na całym świecie.

Oferowany wyłącznie w wersji w pełni elektrycznej (BEV), Jeep Wagoneer S oferuje w standardzie możliwości 4xe z systemem all-terrain, zaawansowaną technologię adekwatną dla marki Jeep i imponujące osiągi, w tym 600 koni mechanicznych i błyskawiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynoszące około 3,5 sekundy. Dzięki akumulatorom, których pojemność może przekraczać 100 kWh zasięg tego SUV-a ma wynosić ponad 650 km. Elektryczny Jeep Wagoneer S powinien pojawić się w Polsce w 2025 roku.

21 stycznia 1899 roku: 125 lat temu Opel rozpoczął produkcję samochodów

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę ze ślusarzem Friedrichem Lutzmannem na zakup jego Motorwagenfabrik (fabryki samochodów), co było sygnałem do rozpoczęcia produkcji samochodów w firmie Opel. Był to początek nowej ery, która zapisała się w historii daleko wykraczając poza granice Rüsselsheim. Firma Opel, odnosząca już wcześniej sukcesy w produkcji maszyn do szycia i rowerów, dokładnie 125 lat temu wkroczyła na nieznane dotąd terytor ium. Od tamtego czasu z linii produkcyjnych zakładów w całej Europie zjechało ponad 75 milionów pojazdów marki Opel. Florian Huettl, dyrektor generalny marki Opel powiedział: „Podobnie jak Opel 125 lat temu, teraz to my jesteśmy na początku nowej ery. Wtedy firma była pionierem wkraczającym w erę motoryzacji. Teraz Opel jest pionierem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, oferując lokalnie bezemisyjną, indywidualną mobilność, która dobrze się sprawdza również w codziennym użytkowaniu. Tak jak nowa Astra Sports Tourer Electric. Podobnie jak pierwszy samochód marki Opel, również ten samochód pochodzi z Rüsselsheim. Jesteśmy dumni z tego dziedzictwa i dlatego będziemy świętować rocznicę 125 lat produkcji samochodów Opla pod hasłem elektromobilności”.

CUPRA Formentor w wersji BAT

Gdy Formentor, najpopularniejszy model młodej, hiszpańskiej marki debiutował na rynku, wielu określało agresywny design tego wozu nazywając go „batmobilem”. Włodarze marki mają dystans do siebie i potrafią wykorzystać opinie ludzi, tak powstała Cupra Formentor w wersji BAT. Odmiana ta wyposażona została w 5-cylindrowy silnik TSI o pojemności 2,5 litra, który zapewnia 390 KM i moment obrotowy 480 Nm. W najnowszej wersji Formentora wprowadzono czarne elementy designu zewnętrznego takie jak: 20-calowe felgi aluminiowe, osłony lusterek z włókna węglowego, a także rury wydechowe w kolorze Cerakote. O wyjątkowości Formentora VZ5 (choć nie w wersji BAT) miałem okazję wam opowiedzieć na łamach pierwszego tegorocznego wydania naszego magazynu (odsyłam do iMagazine 01/2024). BAT to limitowana wersja limitowanej edycji. Producent zaplanował na całym świecie tylko 500 egzemplarzy tego specjalnego, mroczniejszego od pozostałych wydania Formentora. Dla polskiej sieci dealerskiej Cupra przewidziała 15 egzemplarzy.

Audi RS Q e-tron #207 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist

Audi RS Q e-tron wygrał najtrudniejszy rajd świata – Dakar 2024

Dla Audi i prób z elektrycznym napędem była to trzecia próba. I nad wyraz udana. Hiszpanie Carlos Sainz/Lucas Cruz w Audi RS Q e-tron zapewnili marce pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar po przejechaniu około 7900 kilometrów z przewagą 1 godz. 20 min. Więcej o tym sukcesie we wcześniejszym materiale:

Audi RS Q e-tron wygrywa najtrudniejszy rajd świata – Dakar 2024

Idź do oryginalnego materiału