Motocykle Pannonia, produkowane na Węgrzech, do dziś cieszą się popularnością wśród miłośników klasycznych jednośladów. Oto dane techniczne i modele motocykli Pannonia.
Motocykle Pannonia to nie tylko doskonale zaprojektowane jednoślady, ale także część bogatej historii motoryzacyjnej Europy Środkowej. Zanim jednak stały się ikoną na rynku, przebyły długą drogę, rozwijając się od skromnych początków do miejsca, które zajmują obecnie.
Historia Pannonii rozpoczyna się w węgierskich zakładach „Csepel Művek” w Budapeszcie w latach 50. XX wieku. Początkowo zakład ten zajmował się produkcją rowerów, jednak w wyniku wsparcia państwowego postanowiono rozszerzyć produkcję o motocykle. W 1954 roku na rynku pojawił się pierwszy model Pannonia, a marka gwałtownie zdobyła uznanie dzięki solidności i wydajności swoich jednośladów.
W latach 60. i 70. Pannonia przeżywała okres rozkwitu, stając się jednym z najważniejszych producentów motocykli w Europie Środkowej. Znane z wysokiej jakości wykonania, trwałości i nowatorskich rozwiązań technicznych, motocykle Pannonia zdobyły popularność zarówno wśród cywilów, jak i służb mundurowych.
W latach 70. Pannonia rozszerzyła swoją ofertę o modele turystyczne, zyskując uznanie również wśród miłośników dłuższych podróży dwoma kołami. Te wygodne i niezawodne jednoślady z koszem bocznym stały się charakterystycznym widokiem na europejskich drogach, łącząc w sobie praktyczność i styl.
Produkcję motocykli zakończono w 1975 roku. Z fabryki Csepel wyjechało łącznie ponad 600 tysięcy sztuk, z czego większość trafiło na eksport. Największym importerem, jak łatwo zgadnąć, był Związek Radziecki.
Pannonia Dane Techniczne
Silniki jednocylindrowe
Pannonia TL 250, od 1954r., zbudowana na bazie Csepel 250S
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 10,5 KM
Prędkość maksymalna: 95 km/h
Stopień sprężania: 6,8 : 1
Waga: 123 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia TLT 250, od 1956 r.
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 12 KM / 4500 obr
Stopień sprężania: 6,8 : 1
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Waga: 153 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia TLF 250, od 1958r.,
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 11 KM
Stopień sprężania: 6,8 : 1
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Waga: 146 kg
Zbiornik: 18 L
Pannonia TLB 250 (De-Luxe)
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 12-14 KM / 5250 obr/min
Stopień sprężania: 7,2 : 1
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Waga: 155 kg
Zbiornik: 18 L
Pannonia T1, od 1961 r.
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 14 KM
Stopień sprężania: 7,2 : 1
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Waga: 146 kg
Zbiornik: 18 L
Pannonia T2 – od 1961 r., zastąpiła TLD
Pannonia T3 – od 1961 r., zastąpiła TLB
Pannonia T5, od 1964 r., zastąpiła T1
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 16 KM
Stopień sprężania: 7,5 : 1
Prędkość maksymalna: 105-110 km/h
Waga: 143 kg
Zbiornik: 18 L
Pannonia T6, od 1964 – T5 z mocniejszym silnikiem
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 16 KM
Stopień sprężania: 7,5 : 1
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Waga: 145 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia T7, od 1964
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 17,5 KM
Stopień sprężania: 9 : 1
Prędkość maksymalna: 115 km/h
Waga: 135 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia T8, od 1964
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 18 KM
Stopień sprężania: 9,5 : 1
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Waga: 135 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia T9/A
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 18 KM
Stopień sprężania: 10 : 1
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Waga: 135 kg
Zbiornik: 16 L
Pannonia T9/H
Pojemność: 246,8 cm3
Moc: 18,5 KM
Stopień sprężania: 10,5 : 1
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Waga: 135 kg
Zbiornik: 16 L
Silniki dwucylindrowe:
P10
P12
P20
Pannonia z Koszem
Pannonia była jednym z producentów najładniejszych zaprzęgów motocyklowych. Wózki Duna charakteryzowały się aerodynamiczną budową inspirowaną liniami myśliwców, z charakterystycznym przodem, nawiązującycm do samolotu. Pannonia z koszem bocznym dostępna była w wersji De Luxe kilku modeli. w tej chwili modele takie są prawdziwą rzadkością na rynku wtórnym.
Pannonia Modele
TL | 247 | 1955 |
TLT | 247 | 1956 |
TLF | 247 | 1958 |
TLB | 247 | 1959 |
T1 | 247 | 1960 |
P10 | 247 | 1967 |
T5 | 247 | 1964 |
T5H | 247 | 1968 |
P20 | 246 | 1968 |
P10H | 247 | 1968 |
P21 | 246 | 1974 |
P12 | 247 | 1974 |
Pannonia Kolory
Paleta kolorów, w jakiej dostępne były motocykle Pannonia, była, jak na swoje czasy, bardzo szeroka. W zależności od modelu, motocykle Pannonia dostępne były w kolorach czarnym, czerwonym, niebieskim, zielonym butelkowym, ale też kremowym, seledynowym i wielu wariantach dwukolorowych. Do tego klienci mogli liczyć na kolorowe kanapy, które świetnie komponowały się z lakierem motocykla i nadawały motocyklom Pannonia charakterystycznego eleganckiego stylu.
Pannonia Ceny
Motocykle Pannonia nigdy nie były tanie, a ich wartość rośnie na fali sentymentu za czasami demokracji ludowej. Egzemplarze w kiepskim stanie można kupić za 5-6 tys. ale i tak pojawiają się na portalach ogłoszeniowych rzadko. Pannonia w przyzwoitym stanie to wydatek co najmniej 10 tys. zł, a ceny tych starannie odrestaurowanych z łatwością przekroczą 20 tys. zł. Pannonia to marka ceniona głównie z powodów sentymentalnych, ale trzymaniu ceny sprzyja także niewielka ich dostępność – większość produkcji zgniła gdzieś za Uralem.