Wyniki finansowe AUDI AG w pierwszym kwartale 2025 roku odzwierciedlają bieżące wyzwania rynkowe. Wpływ na nie ma globalny spadek koniunktury gospodarczej, zaostrzona konkurencja oraz niepewność polityczna. Jednocześnie dostawy samochodów elektrycznych marki Audi wzrosły o około 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przychody w pierwszych trzech miesiącach 2025 roku wyniosły 15,4 mld euro, co stanowi wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Zysk operacyjny wyniósł 537 mln euro. Przepływy pieniężne netto ukształtowały się na poziomie minus 61 mln euro.
„Wyniki finansowe pierwszego kwartału jednoznacznie wskazują, iż musimy przez cały czas poprawiać efektywność i konkurencyjność, dlatego z pełną determinacją przyspieszamy transformację Audi”, powiedział Jürgen Rittersberger, dyrektor finansowy Audi. „Porozumienie na rzecz przyszłości wyznaczyło adekwatny kierunek. Wspólnie stawimy czoła wyzwaniom i niezbędnym zmianom, aby przywrócić Audi pozycję lidera”.
Dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o około 30 proc.
W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa Marek Progressive dostarczyła 388 756 samochodów Audi, Bentley i Lamborghini (spadek o 3,3 proc.) oraz 11 947 motocykli marki Ducati (spadek o 3,5 proc.).
Z dostawą 46 371 samochodów elektrycznych na świecie, marka Audi zanotowała dynamiczny wzrost o 30,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Modele elektryczne cieszyły się szczególnym powodzeniem we Francji (wzrost o 169 proc.), Szwajcarii (wzrost o 120 proc.), Holandii (wzrost o 87 proc.), Norwegii (wzrost o 64 proc.) oraz na rodzimym rynku niemieckim (wzrost o 59 proc.). Łącznie producent z segmentu premium przekazał klientom w pierwszym kwartale 383 401 pojazdów, co oznacza nieznaczny spadek o około 3,4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku.
Zamówienia na samochody w pełni elektryczne w Europie Zachodniej rozwijały się bardzo korzystnie, rosnąc o 86 proc. Uwzględniając wszystkie rodzaje napędów, zamówienia w Europie Zachodniej wzrosły o 22 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Ten rozwój pokazuje, iż ofensywa modelowa rozpoczęta w 2024 roku stopniowo przekłada się na wyniki sprzedaży.
„W pierwszych miesiącach 2025 roku podjęliśmy zdecydowane kroki w kierunku strategicznego repozycjonowania firmy”, powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu. „Obejmuje to porozumienie na rzecz przyszłości zawarte w marcu między zarządem a radą zakładową, które ma zwiększyć wydajność, tempo działania i elastyczność w naszych niemieckich zakładach. Rok przez cały czas będzie wymagający ze względu na światową sytuację gospodarczą. Jednak Audi rozpoczęło realizację swojej strategii i konsekwentnie ją wdraża. Nasza ofensywa modelowa sukcesywnie wchodzi na światowe rynki. Szczególnie obiecująco wyglądają wyniki sprzedaży i napływ zamówień na nasze nowe modele elektryczne”.
W ramach ofensywy modelowej marka premium wprowadzi także do końca 2025 roku łącznie dziesięć nowych modeli hybrydowych typu plug-in. Audi A3 i Audi A5, dostępne w dwóch wersjach nadwozia, trafiły już do salonów. Oprócz zwiększonej mocy ładowania, hybrydy plug-in oferują długie zasięgi w trybie elektrycznym – ponad 100 kilometrów. W maju 2025 roku zadebiutują dwa kolejne modele klasy wyższej – Audi A6 Avant e-hybrid* i Audi A6 Sedan e-hybrid*.
Wyniki sprzedaży w Europie, Ameryce Północnej i Chinach
W Europie (bez Niemiec) dostawy marki Audi nieznacznie spadły, o 3 proc., do 112 707 pojazdów w pierwszym kwartale roku. Dostawy modeli w pełni elektrycznych wzrosły dynamicznie – ponad 25 129 egzemplarzy oznacza wzrost o 50,4 proc. w porównaniu z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Na rodzimym rynku niemieckim Audi zanotowało wzrost o 4,8 proc., dostarczając 48 447 pojazdów. Sprzedaż modeli w pełni elektrycznych wyniosła 8640 sztuk, co stanowi wzrost o 59 proc. Pod względem dostaw wszystkich typów napędów, Audi osiągnęło najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii w takich krajach jak Polska, Austria i Chorwacja.
W Ameryce Północnej (bez Meksyku) marka zanotowała niewielki spadek o 2,1 proc. – klientom przekazano 48 599 pojazdów. Wynika to głównie z trwającej ofensywy modelowej, w ramach której wiele modeli przechodzi w tej chwili zmianę generacyjną.
Dostawy w Chinach wyniosły 144 471 pojazdów, co oznacza spadek o 7,0 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Główną przyczyną jest zaostrzona konkurencja na lokalnym rynku. Dlatego Audi skupia się na dynamicznym poszerzaniu gamy pojazdów elektrycznych i umacnianiu swojej pozycji w Chinach poprzez modele dostosowane do specyfiki rynku, lokalną produkcję i współpracę z chińskimi partnerami.
Na targach Auto Shanghai 2025 w centrum uwagi znalazło się pięć światowych premier, w tym A6L e-tron. Dzięki modelowi AUDI E5 Sportback, pierwszemu produkcyjnemu modelowi nowej elektrycznej marki AUDI, firma dotrzymała obietnicy skrócenia czasu rozwoju produktów. W kolejnych latach zadebiutują dwa następne modele.
Stworzona specjalnie na chiński rynek submarka koncentruje się na samochodach w pełni elektrycznych i trafia do nowych grup klientów, którzy cenią zaawansowane technologie. Równolegle producent premium kontynuuje ofensywę modelową w Chinach, wprowadzając nowe modele oparte na platformach Premium Platform Electric i Premium Platform Combustion.
Wyniki finansowe na początku roku
Przychody Grupy Audi wyniosły 15 431 mln euro w pierwszym kwartale 2025 roku, co oznacza wzrost o 12,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wzrost ten napędzany był m.in. uatrakcyjnieniem gamy modelowej i większą sprzedażą samochodów elektrycznych.
Zysk operacyjny wzrósł do 537 mln euro (I kwartał 2024: 466 mln euro). W okresie sprawozdawczym Grupa Audi osiągnęła marżę operacyjną na poziomie 3,5 proc. (I kwartał 2024: 3,4 proc.).
Przegląd wyników Bentley, Lamborghini i Ducati
Bentley dostarczył 2 388 samochodów od stycznia do marca 2025 roku (I kwartał 2024: 2 506). Przełożyło się to na przychód w wysokości 661 mln euro (I kwartał 2024: 688 mln euro). Tradycyjna brytyjska marka wypracowała zysk operacyjny w wysokości 71 mln euro (I kwartał 2024: 120 mln euro) i marżę operacyjną 10,7 proc. (I kwartał 2024: 17,4 proc.).
Lamborghini dostarczyło 2 967 pojazdów w pierwszym kwartale (I kwartał 2024: 2 630), czyli o 12,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przychody wzrosły o 29,6 proc. do 895 mln euro (I kwartał 2024: 691 mln euro). Zysk operacyjny zwiększył się o 33,0 proc. do 248 mln euro (I kwartał 2024: 187 mln euro), przy nieznacznym wzroście marży operacyjnej rok do roku do poziomu 27,7 proc. (I kwartał 2024: 27,0 proc.).
Ducati, z dostawą 11 947 motocykli, pozostało 3,5 proc. poniżej wyniku z poprzedniego roku (I kwartał 2024: 12 378), a przychody spadły do 246 mln euro (I kwartał 2024: 262 mln euro). Zysk operacyjny uległ zmniejszeniu do 15,0 mln euro (I kwartał 2024: 27 mln euro), podczas gdy marża operacyjna wyniosła 6,3 proc. (I kwartał 2024: 10,5 proc.).
Wynik finansowy i zysk po opodatkowaniu
Wynik finansowy Grupy Audi po pierwszym kwartale 2025 roku wyniósł 265 mln euro (I kwartał 2024: 515 mln euro). Obejmuje to 170 mln euro z działalności w Chinach (I kwartał 2024: 179 mln euro). Zysk po opodatkowaniu po trzech miesiącach wyniósł łącznie 630 mln euro (I kwartał 2024: 736 mln euro).
Przepływy pieniężne netto
Przepływy pieniężne netto Grupy Audi wyniosły minus 61 mln euro (I kwartał 2024: minus 768 mln euro) za okres trzech miesięcy. Negatywny wpływ miały tu nakłady inwestycyjne na rozwój produktów i platform, przejęcie pozostałych udziałów w Sauber Holding AG oraz zmiany w kapitale obrotowym.
Prognoza na rok 2025
Grupa Audi przez cały czas spodziewa się przychodów w przedziale od 67,5 do 72,5 mld euro za cały rok 2025. Prognozuje się, iż marża operacyjna utrzyma się w przedziale od 7 do 9 proc., a przepływy pieniężne netto między 3 a 4 mld euro. Ze względu na dużą zmienność rynku trudno w tej chwili dokładnie przewidzieć wpływ ceł importowych, zwłaszcza tych wprowadzanych w USA, na wyniki koncernu. Finansowe konsekwencje porozumienia na rzecz przyszłości są w tej chwili analizowane, ponieważ niektóre jego części są przez cały czas dopracowywane. W rezultacie prognoza nie uwzględnia jeszcze tych dwóch czynników.