Zacznijmy od złej wiadomości: Mercedesa VISION EQXX nie da się kupić. To pojazd eksperymentalny. Jednak to stuttgardzkie laboratorium elektromobilności na kołach pobiło kolejny rekord.
Otóż Mercedes VISION EQXX pokonał kolejną trasę testową o długości 1010 km – ze stolicy Arabii Saudyjskiej, Rijadu do Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Informacja, iż zrobił to bez konieczności doładowywania się na trasie, na której temperatury powietrza dochodziły do 34°C już jest imponująca. Jednak jeszcze bardziej imponujące jest to, iż gdy pojazd dotarł do celu, elektryczny układ napędowy tego inżynieryjnego cacka dysponował jeszcze 309 kilometrami pozostałego zasięgu. Średnie zużycie energii to zaledwie 7,4 kWh/100 km. Gdyby przełożyć do na pojazd spalinowy, oznaczałoby to zużycie zauważalnie niższe od 1 litra benzyny lub oleju napędowego na każde 100 km trasy (1 litr benzyny Pb95 to ok. 10 kWh energii, w przypadku ON jest to ok. 10,7 kWh energii).
Volkswagen XL1 zużywał realnie ok. litr paliwa na 100 km (fot. VW)
Nawet eksperymentalny Volkswagen XL1 (widzicie go powyżej), superopływowy (Cd=0,189; ale nie tak opływowy jak VISION EQXX: Cd=0,17) samochód dwuosobowy z silnikiem spalinowym, który miał pobić wszelkie rekordy zużycia energii w samochodzie produkcyjnym (XL1 był krótko produkowany, kosztował absurdalne pieniądze, ok. 110 tys. euro) zużywał 0,9 l/100 km (i to w mniej realistycznym cyklu NEDC). Tutaj Mercedes VISION EQXX wykazał się zauważalnie wyższą efektywnością i to w realnych warunkach, a nie w testach laboratoryjnych.
„Ze swoim wyjątkowym zużyciem energii wynoszącym zaledwie 7,4 kWh/100 km VISION EQXX w dalszym ciągu dostarcza nam cennych danych do ciągłego rozwoju zaawansowanych technologii zwiększających efektywność elektryczną. Zgodnie z oczekiwaniami, wszystkie systemy doskonale poradziły sobie w pustynnych warunkach, włącznie z tamtejszymi nawierzchniami, ich temperaturą oraz kurzem. Oto kolejny dowód, iż napęd elektryczny jest gotowy na światowe rynki” – skomentował Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.
Punktem startowym w próbie efektywności na Półwyspie Arabskim było Centrum Mercedes-Benz w Rijadzie w Arabii Saudyjskiej. Celem – niedawno otwarte Centrum Mercedes-Benz w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Trasę o długości 1010 km pokonano z łącznym czasem jazdy wynoszącym 14 godzin i 42 minut. Vision EQXX opuścił Rijad z pełnym akumulatorem o 4:15, a kiedy przybył do Dubaju o 19:57, miał jeszcze 309 km zasięgu. Trasa obejmowała odcinki miejskie i podmiejskie o dużym natężeniu ruchu, a także długie fragmenty dróg szybkiego ruchu wiodące przez otwartą pustynię.
To już trzecia próba pokonania dystansu przekraczającego 1000 km w przypadku eksperymentalnego Mercedesa. Wcześniejsze trasy, Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone również udało się pokonać bez konieczności ładowania, ale wówczas średnie zużycie przekraczało 8 kWh/100 km (dokładne dane na powyższej infografice). Fakt, iż teraz udało się uzyskać, mimo wysokich temperatur (upały nie są korzystne dla akumulatorów trakcyjnych), jeszcze lepszą efektywność wynika prawdopodobnie z możliwości pozyskiwania nieco większej porcji energii z solarnego dachu VISION EQXX. Wykorzystując 117 ogniw słonecznych, może on zasilać wiele urządzeń pomocniczych, co zmniejsza zużycie energii w układzie wysokiego napięcia i dodatkowo poprawia ogólną efektywność. W drodze do Dubaju dach zebrał 1,8 kWh energii słonecznej, co dodało ok. 24 km do całkowitego zasięgu. Poniżej jeszcze dane z dziennika podróży i garść danych technicznych na temat tego wyjątkowego auta.
Dane z dziennika podróży:
- Start: Centrum Mercedes-Benz, Rijad, 8 marca 2024 r., 4:15 (AST)
- Przyjazd: Centrum Mercedes-Benz, Dubaj, 8 marca 2024 r., 19:57 (GST)
- Trasa podróży: Rijad, Haradh, Al.-Batha, Abu Zabi, Dubaj
- Odległość: 1010 km
- Całkowity czas podróży / w ruchu: 14:42 / 12:45 h
- Średnia prędkość: 68,7 km/h, łącznie z postojami (1:57 h z powodu przekroczenia granicy i zmiany kierowcy) / 79,4 km/h w ruchu
- Maks. prędkość: 140 km/h
- Średnie zużycie energii: 7,4 kWh/100 km (zużycie pokładowe bez strat ładowania)
Wybrane dane techniczne Mercedesa VISION EQXX:
- Pojemność akumulatora: <100 kWh
- Napięcie znamionowe: >900 V
- Wartość Cd: 0,17
- Powierzchnia czołowa: 2,12 m2
- Moc: 180 kW
- Rozstaw osi: 2800 mm
- Długość/szerokość/wysokość: 4975/1870/1348 mm
- Masa pojazdu bez obciążenia: 1755 kg