Mercedes-Benz 300 SL Coupe Gullwing ma 70 lat

10 miesięcy temu

W lutym 1954 r., 70 lat temu, Mercedes-Benz zaprezentował swój legendarny samochód supersportowy: 300 SL Gullwing (W198). Jego wizytówką były przede wszystkim otwierane do góry drzwi i konstrukcja oparta na przestrzennej ramie. Samochód wyposażono także w wyjątkowe zawieszenie i sześciocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Srebrny Gullwing wystawiony w hali legend nr 4 Muzeum Mercedes-Benz to najpopularniejszy eksponat do robienia zdjęć.

Muzeum Mercedes-Benz, sala Legend 4. Powojenny cud – forma i różnorodność, 1945-1960. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198)
Gwiazda

Srebrny „Gullwing” z czerwonym wnętrzem w Muzeum Mercedes-Benz przyciąga uwagę niemal wszystkich odwiedzających. Mało który gość opuszcza salę legend nr 4 bez zrobienia mu choćby jednego zdjęcia. Wielu fotografuje go z różnych perspektyw, ze wszystkimi szczegółami. Ale 300 SL jest przyzwyczajony do takiej sławy – od chwili premiery 70 lat temu to prawdziwy samochód marzeń.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198). Wnętrze od strony pasażera.
Premiera

Mercedes-Benz był świadomy znaczenia 300 SL i nadał jego debiutowi w 1954 r. odpowiednią oprawę. Gwiazda stała na lekko podwyższonym, okrągłym cokole pokrytym starannie drapowanym materiałem. Obok wystąpiła inna nowość – elegancki roadster 190 SL (W 121). Obydwa samochody były zdecydowanie przeznaczone na rynek północnoamerykański i właśnie dlatego na miejsce ich premiery wybrano Nowy Jork.

International Motor Sports Show w Nowym Jorku, 6-14 lutego 1954 r. Prezentacja Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing” (W 198, w środku) i 190 SL (W 121, z tyłu).
International Motor Sports Show w Nowym Jorku, 6-14 lutego 1954 r. Prezentacja Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing” (W 198)
Wyścigowe geny

Zasadniczy kształt 300 SL nawiązywał do wyścigowego samochodu sportowego o tej samej nazwie z 1952 r., za pomocą którego Mercedes-Benz w błyskotliwy sposób powrócił do międzynarodowego sportu motorowego. Mille Miglia, 24-godzinny wyścig Le Mans, Carrera Panamericana – w genach seryjnego modelu z 1954 r. zapisane zostały zwycięstwa w najsłynniejszych wyścigach świata. Również otwierane do góry drzwi wywodziły się z wyścigowego 300 SL (W 194). Wariantowi Coupé nadano jednak własne oznaczenie wewnętrzne – W 198.

Mercedes-Benz 300 SL (W 194) z 1952 roku. Prezentacja na autostradzie niedaleko Stutgartu 12 marca 1952 roku.
Więcej niż przykucie uwagi

Unoszone drzwi nie były ani chwytem marketingowym, ani stylistyczną fanaberią, ale konstrukcyjną koniecznością. Podobnie jak wyścigowy samochód sportowy, seryjny 300 SL korzystał z lekkiej, bardzo mocniej rurowej ramy przestrzennej. Po bokach była ona jednak stosunkowo wysoka, co uniemożliwiało zastosowanie konwencjonalnych drzwi.

Unoszone drzwi wymagały szeregu zabiegów konstrukcyjnych. Zamontowane u góry sprężyny były niepozorne, ale istotne. Ułatwiły otwieranie drzwi, a także utrzymywały je w pozycji otwartej – ważna cecha zapewniająca komfort. Umieszczono je w eleganckich chromowanych rurkach.

W Gullwingu nie dało się zamontować opuszczonych bocznych szyb. Okna można jednak było zdemontować i przewozić w bagażniku. Dopływ świeżego powietrza był zatem oparty na zasadzie „wszystko albo nic”. Wentylację wspomagały uchylne trójkątne szyby. Kolejną konsekwencją zastosowania unoszonych drzwi była konstrukcja kierownicy – można ją było przechylić w dół, aby ułatwić sobie dostęp do przestrzeni na nogi.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie na dźwignię blokującą zdejmowaną boczną szybę.
Ewolucja

Pomimo możliwości złożenia kierownicy wsiadanie do Coupé nie było zbyt wygodne. Zmieniło się to w 1957 r., gdy pojawił się kolejny model – 300 SL Roadster. Ta otwarta wersja otrzymała zmodyfikowaną ramę przestrzenną z obniżonymi punktami wsiadania. Można zobaczyć ją na „stole warsztatowym” w hali legend nr 4.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Rurowa rama przestrzenna roadstera na „stole warsztatowym”
Sprytna innowacja

Zewnętrzne klamki drzwi były atrakcyjnym, a przy tym funkcjonalnym detalem. Lekki nacisk na małą wystającą część powodował rozłożenie klamki, którą należało pociągnąć, aby otworzyć drzwi. To rozwiązanie zarówno eleganckie, jak i efektywne aerodynamicznie. Współczesne modele Mercedes-Benz powróciły do tej zasady: opcjonalnie lub seryjnie oferują zlicowane klamki drzwi. Wysuwają się one automatycznie, gdy tylko kluczyk znajdzie się w pobliżu, i cofają, kiedy samochód zostanie zamknięty lub ruszy.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie na rozkładaną klamkę drzwi.
Technologia

Oczywiście W 198 miał wiele innych wyróżników. Znakomite zawieszenie, niemal idealny rozkład mas i innowacyjny sześciocylindrowy silnik uczyniły z niego samochód supersportowy swoich czasów. Był to pierwszy na świecie produkowany pojazd osobowy wyposażony w czterosuwową jednostkę z wtryskiem bezpośrednim paliwa. Ten innowacyjny układ umożliwił zwiększenie mocy o około 25%, ze 125 kW (170 KM) w modelu wyścigowym do 158 kW (215 KM). To pozwoliło osiągnąć absolutnie rewelacyjną w latach 50. prędkość maksymalną 250 km/h.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing (W 198) Zbliżenie drzwi Gullwing z osłoniętymi sprężynami.
Pseudonimy

Opinia publiczna gwałtownie nadała Coupé odpowiednią nazwę. Amerykanie niedługo nazwali go Gullwingiem (skrzydło mewy), a Francuzi – papillon (motyl).

Entuzjastyczny odbiór

Misja zakończyła się powodzeniem. Na całym świecie Gullwing bez trudu przyciągnął klientów w segmencie wysoce ekskluzywnych samochodów supersportowych. W latach 1954–1957 wyprodukowano 1400 egzemplarzy 300 SL Coupé, a następnie 1858 sztuk Roadstera. Już wtedy każdy 300 SL był ikoną – i fascynuje do dziś.

Pełną historię tego samochodu i całej serii SL możecie zobaczyć tutaj.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Idź do oryginalnego materiału