Mazda wygrywa w NSA sprawę o niższą akcyzę dla hybryd – korzyści dla całej branży

moto-przestrzen.pl 3 godzin temu

Mazda Motor Poland odniosła ważne zwycięstwo w walce o niższą akcyzę dla samochodów z układem Mazda M Hybrid. Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego oddalono skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, potwierdzając prawo do obniżonej stawki podatku dla miękkich hybryd Mazdy. To przełomowa decyzja, która ma znaczenie nie tylko dla samego producenta, ale także dla całego rynku motoryzacyjnego w Polsce, w tym osób sprowadzających używane auta z zagranicy.

O co chodzi w sprawie?

Chodzi o samochody Mazda3, Mazda CX-30, Mazda CX-5, Mazda CX-60 i CX-80 wyposażone w napęd Mazda M Hybrid (24 i 48 V). Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, pojazdy z napędem spalinowo-elektrycznym miały od 2019 r. prawo do obniżonej o 50% stawki akcyzy. Krajowa Informacja Skarbowa kwestionowała jednak ten zapis dla samochodów z „miękką” hybrydą, twierdząc, iż ulgę można stosować tylko wtedy, gdy silnik elektryczny jest w stanie samodzielnie napędzać pojazd.

Mazda zaskarżyła decyzję do WSA w Warszawie, który w sierpniu 2024 r. przyznał rację producentowi – samochód jest hybrydą, jeżeli działa w nim współdziałanie silnika spalinowego i elektrycznego. Skarga kasacyjna Dyrektora KIS została ostatecznie oddalona przez NSA.

Znaczenie wyroku

„To istotny wyrok nie tylko dla naszej spółki, ale dla całego rynku, w tym samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Dzięki niemu ulga akcyzowa obejmuje każdy rodzaj napędu hybrydowego, a decyzja ma także wymiar ekologiczny, bo wspiera pojazdy o niższej emisji CO₂” – komentuje Szymon Sołtysik, Dyrektor PR Mazda Motor Poland.

Hybrydy w ofercie Mazdy

Obecnie Mazda oferuje w Polsce pełną gamę aut hybrydowych – od miejskiej Mazdy 2 Hybrid, przez Mazdy 3 i CX-30, aż po większe SUV-y CX-5, CX-60 i CX-80, w wariantach miękkiej hybrydy, hybrydy równoległej i plug-in.

Idź do oryginalnego materiału