Przez ponad 30 lat Mazda MX-5 udowadniała całemu światu, iż nie trzeba dużej mocy, aby móc się dobrze bawić. Mówił o tym zresztą w jednym z odcinków Top Gear sam James May. Brytyjski prezenter pół-żartem, pół-serio mówił, iż najlepiej na torze wyścigowym bawił się 100-konnym Fiatem Panda, bo mógł wykorzystać absolutnie 100% potencjału tego samochodu. Sekretem japońskiego kabrioletu jest przede wszystkim niska masa własna.
Mazda pracuje nad kolejną generacją MX-5
Nie bez powodu Mazda MX-5 na przestrzeni lat zaskarbiła sobie serca fanów na całym świecie. Samochód nigdy nie potrzebował ogromnej mocy, aby dostarczyć swoim właścicielom ogromnej dawki frajdy. Przez ostatnie trzy dekady, czego nie da się nie zauważyć, moc samochodu jednak stopniowo rosła.
Jednakże, najnowsze surowe przepisy dotyczące emisji groziły, iż samochód nowszej generacji będzie mniej mocny i wolniejszy. Japończycy znaleźli jednak odpowiedź. Chcą zamontować silnik aż o 1 litr większy, niż w oryginalnej wersji z 1989 roku. I tak – wciąż w użyciu będzie manualna skrzynia biegów.
MX-5 na rok modelowy 2027 najprawdopodobniej otrzyma 2,5-litrową wersję silnika SkyActiv Z. Dyrektor techniczny producenta samochodów potwierdził tę informację w wywiadzie udzielonym portalowi Road & Track. To dużo więcej, niż obecnie. Aktualnie Mazda Miata na rynek amerykański ma pod maską 2-litrową jednostkę. W Europie jest to 1.5, podczas gdy oryginalna wersja z końca lat 80. miała silnik o pojemności 1,6 litra.
Moc pozostanie taka sama?
Zanim zbytnio się podekscytujemy, może okazać się, iż finalnie silnik będzie generował taką samą moc, jak mniejsze jednostki obecnie. Ryuichi Umeshita ostrzega, iż nowy silnik ma na celu zniwelowanie strat poniesionych w wyniku spełnienia nowych przepisów dotyczących rury wydechowej, a nie uzyskanie dodatkowych zysków.
Ryuichi Umeshita, Mazda: – Obecny stosunek mocy do masy jest wystarczający. Nie sądzimy, iż potrzebujemy więcej mocy dla naszego samochodu.
Może okazać się jednak, iż nowa Mazda MX-5 będzie wciąż szybsza niż obecna generacja. Komentarze japońskiego producenta sugerują, iż nowy samochód może być… jeszcze lżejszy. Szef ds. projektowania wyjawił, iż producent dąży do uzyskania masy własnej mniejszej niż tona.