Mandaty i grzywny w Niemczech dla przewoźników w 2025

17 godzin temu

Od początku 2025 roku obowiązują w Niemczech zaktualizowane stawki grzywien i mandatów dla kierowców zawodowych oraz firm transportowych. Firmy z Polski, które realizują przewozy międzynarodowe lub kabotażowe na terenie Niemiec, muszą być szczególnie czujne, bo wiele z nich już zapłaciło wysokie kary za pozornie drobne uchybienia. W tym artykule przedstawiamy więc aktualne stawki mandatów.

Spis treści:

  • Czas jazdy i odpoczynku – najczęstsze naruszenia
  • Tachograf i dokumentacja przejazdu
  • Dokumenty przewozowe i licencje
  • Przeładowanie, stan techniczny, inne naruszenia
  • Mandaty w Niemczech vs inne kraje UE

Czas jazdy i odpoczynku – najczęstsze naruszenia

Jednymi z najczęściej ujawnianych naruszeń są te, dotyczące czasu pracy kierowców. Przypomnijmy, iż zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 dzienny czas jazdy to maksymalnie 9 godzin (dwa razy w tygodniu do 10 godzin). Podczas gdy tygodniowy czas jazdy to nie więcej niż 56 godzin, a dwutygodniowy maks. 90 godzin. Natomiast odpoczynek dzienny powinien wynosić minimum 11 godzin (lub skrócony: 9 godzin maksymalnie 3 razy tygodniowo).

Przykładowe kary w Niemczech

Naruszenie Kara dla kierowcy Kara dla przedsiębiorcy / firmy
Przekroczenie dziennego czasu jazdy do 1 godziny 30 EUR brak lub niewymierna kara (firma przeważnie nie jest karana przy tak niewielkim naruszeniu)
Przekroczenie dziennego czasu jazdy pomiędzy 1 a 2 godzinami (za każdą rozpoczętą pół godziny) 30 EUR za każdą rozpoczętą pół godziny 90 EUR
Przekroczenie dziennego czasu jazdy powyżej 2 godzin (za każdą rozpoczętą pół godziny) 60 EUR za każdą rozpoczętą pół godziny 180 EUR
Skrócenie przerwy na odpoczynek („tägliche Ruhezeit”) do 1 godziny 30 EUR brak lub minimalna kara dla firmy
Skrócenie przerwy na odpoczynek powyżej 3 godzin 60 EUR 180 EUR
Skrócenie przerwy w przerwie jazdy (Lenkzeitunterbrechung) do 15 minut 30 EUR 90 EUR
Skrócenie przerwy w przerwie jazdy więcej niż 15 minut 60 EUR 180 EUR
Brak posiadania karty kierowcy lub brak możliwości kontroli przez to 250 EUR
Spędzanie regularnej tygodniowej przerwy („Wochenruhezeit”) w kabinie lub w miejscu bez odpowiednich warunków — kara 500 EUR 1 500 EUR

Tabela 1. Przykładowe kary za przekroczenie czasu jazdy i skrócenie odpoczynku wg. https://www.bussgeldkatalog.org/lenkzeiten-ruhezeiten/

Tachograf i dokumentacja przejazdu

Jeśli urządzenia nie rejestrują danych poprawnie lub ich nie odczytano na czas, firma otrzyma karę do 750 EUR, a kierowca pomiędzy 125 a 250 EURO [1] Natomiast ujawnienie manipulacji tachografem (np. wyłączniki, magnesy) zagrożone jest karą administracyjną w wysokości do 5000 EUR i sprawą karną, w wyniku której winny może stracić prawo jazdy.

Dokumenty przewozowe i licencje

Zgodnie z niemiecką ustawą o transporcie drogowym GüKG za wykonywanie transportu bez posiadania licencji wspólnotowej lub CEMT grozi grzywna w wysokości do 3000 EUR. Dodatkowo za brak tych dokumentów w kabinie:

  • polisy OC: kara 55 EUR
  • pozwolenia na transport: mandat wysokości 180 – 360 EUR

Przeładowanie, stan techniczny, inne naruszenia

Przekroczenie masy Kara dla kierowcy (LKW > 7,5 t) Kara dla właściciela / przedsiębiorcy
>5% ok. 80 € + 1 punkt ok. 140 € + 1 punkt
>10% ok. 110‑190 € + 1 punkt ok. 235‑380 € + 1 punkt
>20% ok. 190 € + 1 punkt ok. 380 € + 1 punkt

Tabela 2. Kary za przekroczenia masy w Niemczech (źródło: Bußgeldkatalog)

Telefon, pasy, zakaz wyprzedzania

  • Telefon podczas jazdy: standardowa kara to 100 € + 1 punkt w Flensburgu za używanie telefonu (bez zestawu głośnomówiącego). jeżeli dochodzi do zagrożenia, kara wzrasta do 150 € + 2 punkty, a przy wypadku – 200 € + 2 punkty z możliwym zakazem jazdy.
  • Brak pasów: kara 30 €. Dotyczy zarówno kierowcy, jak i pasażerów.
  • Zakaz wyprzedzania (LKW): jeżeli LKW zignoruje zakaz wyprzedzania oparty o znak drogowy (np. StVO znak 277), to kara to 70 € + 1 punkt.

Mandaty w Niemczech vs inne kraje UE

Wysokość mandatów za naruszenia przepisów transportowych znacząco różni się w krajach UE. Poniższe zestawienie prezentuje orientacyjne stawki dla najczęstszych wykroczeń. Należy jednak pamiętać, iż konkretna kara może zależeć od wielu czynników: rodzaju pojazdu, powagi naruszenia, intencjonalności, czy wcześniejszych wykroczeń.

Naruszenie Niemcy Polska Francja
Przekroczenie dziennego czasu jazdy >2h od 160 do 480 € (kierowca + firma) od 150 do 300 zł (brak jednolitych źródeł) do 750 – 1 500 € (w zależności od klasy naruszenia)
Brak tachografu / brak danych z tachografu do 750 € (kierowca), 1 500 € (firma, Smart Tacho 2) do 12 000 zł (kara administracyjna za brak Smart Tacho 2) do 30 000 € + konfiskata pojazdu możliwa
Przeładowanie pojazdu >20% ok. 190 € (kierowca), 380 € (firma) + 1 punkt od 500 zł do 2 000 zł (w zależności od masy i typu pojazdu) brak jednoznacznych stawek; możliwe 1 200 – 3 000 € przy poważnym naruszeniu bezpieczeństwa

Tabela 3. Mandaty w Niemczech, Polsce i Francji za wybrane naruszenia.

[1] źródło: https://fleetgo.de/kb/fahrtenschreiber/gesetzgebung/fahrtenschreiber-bussgelder/

Idź do oryginalnego materiału