Linia GR Sport Toyoty to nie tylko sportowy styl. Zmian jest więcej

1 rok temu
Zdjęcie: Toyota Corolla GR Sport


Jak wiele zmienia dobrze zestrojone podwozie? Popularne auta w usportowionych wersjach wyposażenia rzadko dają odpowiedź na to pytanie, bo najczęściej lista „sportowych” elementów ogranicza się do większych felg i nieco bardziej agresywnie narysowanych zderzaków. Toyota, w linii GR Sport proponuje modyfikacje, których nie widać gołym okiem, ale wyraźnie czuć podczas jazdy.

Klienci lubią, gdy auto wygląda „jak z katalogu”, dlatego popularność dobrze wyposażonych wersji wyposażenia nie dziwi. Ostatnio, dużą popularnością cieszą się również wersje usportowione, które w mniejszym lub większym stopniu nawiązują do świata motorsportu. Najczęściej, wyróżnia się kilka stylistycznych dodatków i dobre wyposażenie. Oznaczenia takie, jak GT-Line, N-Line, R.S. Line, ST Line czy GR Sport mają zapowiadać nieco więcej emocji. W przypadku Toyoty, zmiany wykraczają poza utarty schemat. Co wyróżnia Toyoty w tej wersji wyposażenia?

Toyota GR Sport – skąd ta nazwa?

Większość z Was wie pewnie, iż Toyota śmiało poczyna sobie w segmencie aut sportowych. Gdy przed nazwą modelu stoi oznaczenie „GR”, wiadomo, iż będzie się działo. GR Yaris, GR 86 czy GR Supra to naprawdę bezkompromisowe auta, ale nie każdy potrzebuje zastrzyku adrenaliny podczas porannej drogi do pracy. Dla takich klientów Toyota przygotowała wersje GR Sport – inspirowane sportowymi osiągnięciami, dostrojone i wizualnie dopieszczone, ale nie mocniejsze od „zwykłych” odmian. To chyba najkrótszy opis linii GR Sport. Czym charakteryzują się poszczególne modele?

Toyota Yaris GR Sport. Małe auto, duże zmiany

Nie ma co ukrywać – Yaris kojarzy się ze sportem tak, jak pączki kojarzą się ze zdrową żywnością. Nie wiem, czy pączki występują w korzystnej dla zdrowia wersji, ale Yaris z pewnością jest dostępny w wersji, która pozwala poczuć sportowy klimat. Potencjał platformy TNGA został wykorzystany do maksimum, a to za sprawą tuningu zawieszenia. Amortyzatory reagują teraz szybciej i pozwalają prowadzić auto precyzyjniej, a tylne sprężyny zoptymalizowano pod kątem zwiększenia stabilności nadwozia oraz zapewnienia lepszej przyczepności kół podczas przyspieszania i hamowania. To jednak nie wszystko – elektryczne wspomaganie kierownicy działa w tej wersji precyzyjniej, a samochód szybciej reaguje na ruchy kierownicą. W ramach dopieszczania drobiazgów, GR Yaris zyskał również dodatkowe okładziny wewnątrz nadkoli – wszystko dla poprawy aerodynamiki.

Zmiany wizualne? Obecne. Miejska Toyota stroszy piórka za sprawą 18-calowych felg z czerwonymi zdobieniami. Przedni grill zyskał nowy wzór wypełnienia, a w tylnym zderzaku pojawił się dyfuzor (a raczej dyfuzorek) w kształcie litery T. W środku znajdziemy tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede i podgrzewane fotele. Czerwone przeszycia pojawiły się tam, gdzie to było możliwe, a w kilku miejscach zauważyć można dodatkowe, metaliczne akcenty. Wreszcie – czym byłaby usportowiona wersja bez aluminiowych nakładek na pedały?

Toyota Yaris Cross GR Sport – w górę i w dół

Jak powstała Toyota Yaris Cross GR Sport? To proste – miejski Yaris zyskał nieco większe nadwozie, a jego prześwit został podwyższony. Na potrzeby wersji GR Sport, podwyższone zawieszenie obniżono o 10 mm, dodano kilka innych zmian i gotowe! A tak na poważnie – najnowszy hit Toyoty w usportowionej odmianie cieszy się wzięciem, bo jeździ tak, jak wygląda czyli nienagannie. Nową najwyższą wersję wyposażenia Yarisa Cross można rozpoznać po specjalnym wzorze 18-calowych felg aluminiowych z czerwonymi akcentami, unikalnym wykończeniu przedniego grilla i tylnym zderzaku w sportowym stylu z dyfuzorem. Auto zyskało także nakładki progowe z logo GR Sport, a we wnętrzu czeka na nas świetne wyposażenie, tapicerka z ekologicznego zamszu i aluminiowe akcenty.

Wspomniana już zmiana dotycząca zawieszenia była istotna z punktu widzenia prowadzenia. Mowa w końcu o samochodzie, w którym środek ciężkości znajduje się nieco wyżej. Sztywna konstrukcja i umiejętnie dostrojony układ jezdny doskonale maskują wyższą sylwetkę. Na krętej drodze, Yaris Cross GR Sport potrafi przyjemnie zaskoczyć. Auto występuje wyłącznie w wersji silnikowej Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM. Standardem są tu m.in. komplet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense 2.5, system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem dotykowym HD i bezprzewodowa obsługa Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota Corolla GR Sport doczekała się modernizacji

Corolla na rok modelowy 2023 zyskała szereg zmian z hybrydą piątej generacji na czele. Toyota odświeżyła również wersję GR Sport, która zyskała nowe, 18-calowe felgi, delikatnie przeprojektowane elementy nadwozia i osłony podwozia. Na liście nowości znalazła się również tapicerka z wzorem mikro-sześciokątów na lamówkach wzdłuż krawędzi zagłówka. Logo GR zawitało na przycisk rozruchu silnika, a po jego naciśnięciu i ruszeniu w drogę można docenić to, co wyróżniało Corollę GR Sport jeszcze przed liftingiem

W odmianach hatchback i kombi dostępny jest system AVS czyli Adaptive Variable Suspension. Przekładając to na nasze, chodzi o zawieszenie o zmiennej sile tłumienia, którą możemy ustawić po swojemu. Amortyzatory dostosowują się do wybranego trybu jazdy lub do ustawionego przez kierowcę stopnia tłumienia. Dzięki temu, balans między komfortem, a sportem można płynnie przesuwać w zależności od potrzeb. Sztywna konstrukcja platformy TNGA załatwia resztę – Corolla prowadzi się jak po sznurku.

Toyota C-HR GR Sport – więcej wyposażenia i więcej emocji

Toyota C-HR i sportowy styl to połączenie, które przyciąga klientów jak magnes. O magnetyczne adekwatności można podejrzewać również zmodyfikowany układ jezdny, bo C-HR w usportowionej wersji trzyma się drogi jeszcze lepiej. Przeprojektowane zawieszenie i lepiej zestrojony układ kierowniczy spodobają się kierowcom, którzy od długich prostych wolą zakręty.

Model zyskał również całą serię usprawnień wizualnych. GR Sport wyróżnia się 19-calowymi felgami, dwukolorowym nadwoziem i ciemnymi akcentami. Uwagę zwraca m.in. grill w kolorze ciemnego chromu, przyciemnione wypełnienia lamp i liczne detale w kolorze piano black. Przeprojektowany pas przedni nie pozwala pomylić wersji GR Sport z żadną inną. We wnętrzu mamy z kolei tapicerkę z elementami Alcantary, czerwoną i szarą nitkę, kierownicę obszytą perforowaną skórą, nakładki progowe z logo GR, przycisk start z logo GR aż wreszcie specjalną animację ekranu TFT. Uff – lista zmian jest tu całkiem długa.

Toyota RAV4 to najnowszy model z rodziny GR Sport

Ta wersja pojawiła się w gamie SUV-a całkiem niedawno. Toyota RAV4 miała już wersję nieco bardziej uterenowioną – teraz przyszedł czas na GR Sport. Auto dostępne jest zarówno jako hybryda, jak i hybryda plug-in. Ta druga łączy sportowy styl z rewelacyjnymi osiągami, ale w każdej możemy liczyć na sportowy wygląd i zmodyfikowane pod kątem dynamicznej jazdy zawieszenie.

W ramach modyfikacji zawieszenia RAV4 GR SPORT otrzymał sztywniejsze sprężyny i amortyzatory. To ważne szczególnie w sporym SUV-ie, który z natury nie służy do agresywnego połykania ciasnych zakrętów. RAV4 w nowej wersji poradzi sobie choćby z ambitnymi kierowcami. To ważne, gdy pod maską pracuje 222-konna hybryda lub 306-konna hybryda plug-in, dzięki której auto rozpędza się do setki w 6 sekund.

Warto wspomnieć również o stylistycznych dodatkach. Nowe, 19-calowe felgi, akcenty piano black, nowy grill i przednie spoilery w kolorze Dark Silver to komplet wyróżników widocznych z zewnątrz. W środku czeka na nas porządny standard – sportowe przednie fotele zostały pokryte przyjemną w dotyku, ekologiczną zamszową tapicerką z zagłówkami ze skóry syntetycznej, a na zagłówkach wytłoczono logo GR. Srebrne przeszycia zdobią siedzenia, kierownicę i dźwignię zmiany biegów. Na drzwiach i kierownicy umieszczono detale w kolorze Gunmetal.

Toyota Hilux GR Sport jest inspirowana rajdami

Czy to stwierdzenie to przesada? Nie do końca. Po pierwsze – trwałość Hiluxa jest wręcz legendarna i daje pewność, iż pickup zniesie choćby najbardziej brutalne traktowanie. Po drugie – zawieszenie w wersji GR Sport zostało opracowane w zgodzie z niemal wyczynowymi standardami. Tylko w tej wersji zastosowano amortyzatory jednorurowe z przodu i z tyłu, które zapewniają lepsze tłumienie, szybsze reakcje oraz lepsze odprowadzanie ciepła. Oprócz tego, w przednim zawieszeniu zastosowano usztywnione sprężyny śrubowe. Taki komplet zmian dodatkowo stabilizuje nadwozie, ogranicza przechyły i zwiększa przyczepność na każdej nawierzchni. Szybkie pokonywanie bezdroży jest teraz bezpieczniejsze dla pozespołów, które zostały zabezpieczone aluminiowymi osłonami polakierowanymi na czerwono.

Ze sportowym klimatem w parze idzie tu praktyczność. Auto ma wzmocnioną skrzynię ładunkową i może przewozić do 1000 kg ładunku oraz pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Hilux GR Sport ma też stopnie boczne i specjalny czarny spojler nad skrzynią ładunkową, którą zabezpieczono ochronną wykładziną i manualnie sterowaną roletą. Sercem jest tu znany z innych odmian silnik diesla 2.8 D-4D o mocy 204 KM. Moment obrotowy 500 Nm nie pozostawia wiele do życzenia.

Idź do oryginalnego materiału