W zestawieniu najciekawszych liczb tygodnia Rolls-Royce i Volvo podsumowują miniony rok, a Toyota pokazuje idealnego hot-hatcha. Zapraszam.
5152
Miniony rok był dla Rolls-Royce’a niezwykle pomyślny. Brytyjski producent sprzedał aż 5152 auta, co jest najlepszym wynikiem w 116-letniej historii firmy. To znaczna poprawa względem zeszłego roku, w którym zanotowano sprzedaż na poziomie 4107 aut (wzrost wyniósł więc 25%).
Ogromna w tym zasługa modelu Cullinan – pierwszy SUV Rolls-Royce’a był bowiem najczęściej wybieranym pojazdem przez klientów. Nowy rok 2020 zapowiada się równie dobrze, a kołem napędowym sprzedaży obok SUV-a ma być sukcesor Ghosta, którego poznamy w najbliższych miesiącach.
705 452
To był również znakomity rok dla Volvo, które zanotowało roczną sprzedaż na poziomie 705 452 aut. Szwedzkiej marce należącej do chińskiego koncernu Geely nigdy wcześniej w całej swojej historii nie udało się uzyskać takiego rezultatu. Bestsellerem okazał się SUV – XC60 z liczbą blisko 205 000 sprzedanych egzemplarzy na całym świecie.
272
Lekkie trzydrzwiowe nadwozie (masa 1280 kg), napęd na cztery koła i 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Takiej Toyoty Yaris z oznaczeniem GR jeszcze nie było. Japończykom udało się z 3-cylindrowej jednostki o pojemności 1,6 l wycisnąć 260 KM i 360 Nm momentu obrotowego. W odmianie JDM (na rynek japoński) mocy pozostało więcej – 272 KM. Maksymalnej prędkości Toyota nie podała, ale wiadomo, iż przyspieszenie do setki zajmuje 5,5 s. Kieszonkowa rakieta zainaugurowała targi motoryzacyjne w Tokio i niedługo będzie można ją zamawiać. Na początku tylko w Japonii, a później w Europie. W odróżnieniu od Yarisa GRMN jej sprzedaż nie będzie limitowana.
33
Na tegoroczne targi CES do Las Vegas marka Sony przybyła z elektrycznym autonomicznym samochodem o nazwie Vision-S. Koncept powstał w celu zaprezentowania nowinek z zakresu technologii (ma m.in. 33 czujniki, które stale monitorują obszar wokół pojazdu), a do spółki z Sony pracowały nad nim takie firmy, jak Bosch, Magna Steyr, Nvidia, ZF, Qualcomm i Continental. Limuzyna wygląda trochę jak miks Porsche Taycan, Modelu 3 Tesli i Lucid Air, ale tym nie należy się przejmować, bo Japończycy nie zamierzają wprowadzić go do produkcji.
Zdjęcia: motor1.com