W gamie Lexus’a debiutuje nowy, w pełni elektryczny model RZ. Jest to pierwszy samochód tej marki, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne, powstałe zgodnie z zasadami Lexus Electrified. Lexus RZ450e w podstawowym wydaniu BUSINESS, dostępny jest od 329 900 zł.
RZ na nowo interpretuje charakterystyczne dla Lexusa kształty. Auto powstało według koncepcji stylistycznej seamless E-motion. Rezultatem jest nowa, prosta forma, która swoją estetyką nawiązuje do postępu technologicznego, funkcjonalności i wydajności. Wnętrze RZ, zgodnie z zasadami gościnności Omotenashi oraz kunsztem rzemieślniczym Takumi, jest proste i zarazem luksusowe, a kabinę cechuje lekkość i przestronność.
Lexus RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował juz wcześniej wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, w połączeniu z napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozkładu mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych. Przedni silnik wytwarza 150 kW, tylny 80 kW, a łączna moc wynosi 230 kW. Osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5.3 sekundy oraz prędkość maksymalna wynosząca 160 km/h.
Napęd na cztery koła DIRECT4 – po raz pierwszy w Lexusie
Prezentowany model jest pierwszym autem Lexusa z napędem DIRECT4, który współpracuje z dwoma układami e-Axle. W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje, oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest adekwatny moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność. Rozkład momentu obrotowego między przód i tył może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund.
Bateria – zasięg i wydajność
W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Dla inżynierów kluczowa była trwałość akumulatora. W efekcie tych prac zastosowany w RZ akumulator powinien zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności. Było to możliwe dzięki przetestowaniu i dopracowaniu wielu rozwiązań hybrydowych od dekad stosowanych w zakresie technologii hybrydowych baterii trakcyjnych. Producent zakłada, iż w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km.
One Motion Grip: pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem
System One Motion Grip, czyli układ kierowniczy steer-by-wire, jest jedną z najważniejszych nowych technologii zastosowanych w Lexusie RZ. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Kierowca odczuje też mniejsze drgania kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach. Do tego, odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni.
Opcjonalny system One Motion Grip jest wyposażony w nowy wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku – wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk.
Nowy RZ to kolejny etap w realizacji strategii Lexusa, by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną.