Podczas dorocznego forum Kenshiki w Brukseli Lexus przedstawił plan, zgodnie z którym do 2035 roku będzie na całym świecie oferować wyłącznie bateryjne auta elektryczne, a w Europie już w 2030 roku, o ile sytuacja rynkowa na to pozwoli. Marka zaprezentowała strategię dla nowych samochodów elektrycznych. Będą one powstawać zgodnie z nowymi założeniami projektowymi oraz wykorzystywać technologie, które odmienią przyszłość motoryzacji.
„Lexus to marka będąca pionierem innowacji i rozwoju od momentu swojego debiutu w 1989 roku. Od lat rzuca wyzwaniem utartym konwencjom klasy premium i dostarcza klientom zupełnie nowe wartości. W kwestii elektryfikacji po raz kolejny będziemy przekraczać granice segmentu premium. Opracujemy nową, modułową konstrukcję auta oraz nową generację baterii, które nie tylko zapewnią osiągi na najwyższym poziomie, ale pozwolą wyznaczyć nowe standardy w kwestii przyjemności z prowadzenia auta. Planujemy też rewolucję w kwestii systemów operacyjnych. Pozwolą one nam osiągnąć najwyższy poziom personalizacji, by każdy z naszych klientów mógł dopasować auto do swoich potrzeb” – powiedział Pascal Ruch, wiceprezes TME ds. Lexus Europe.
Dzięki zmniejszeniu rozmiarów podzespołów oraz ograniczeniu masy elementów strukturalnych kolejna generacja elektrycznych aut bateryjnych Lexusa będzie miała zupełnie inny design. Postępy w technologiach zelektryfikowanych pozwolą na ewolucję koncepcji Lexus Driving Signature. Opiera się ona na trzech filarach – pewności prowadzenia, kontroli nad autem i komforcie jazdy w każdych warunkach.
Prototypy LF-ZL oraz LF-ZC prezentują wizję przyszłych modeli
Prototypowe modele LF-ZL oraz LF-ZC pokazują, w jaki sposób Lexus chce zmaksymalizować potencjał elektryfikacji oraz innowacyjnych technologii.
Zaprezentowany po raz pierwszy w Europie koncepcyjny elektryczny Lexus LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst) zapowiada limuzynę, która ma zadebiutować w 2026 roku. Samochód ma smukłe nadwozie, nisko osadzony środek ciężkości, przestronną kabinę, a jego design łączy funkcjonalność z przyjemną estetyką.
Elektryczny Lexus LF-ZL (Lexus Future Zero-emission Luxury) to koncepcyjny, flagowy SUV, który umożliwi komunikację pomiędzy kierowcą i autem na nieznanym do tej pory poziomie. Ma także ułatwić dostosowanie ustawień trybu jazdy do osobistych preferencji w danej chwili. Interakcja z pojazdem osiągnie jeszcze wyższy poziom, ponieważ samochód będzie przedstawiał spersonalizowane sugestie oparte m.in. na przyzwyczajeniach kierowcy. Wnętrze będzie wykonane w zdecydowanej większości z drewna bambusowego. Jest to odniesieniem do japońskiej tradycji, a także jest wyrazem zrównoważonego rozwoju. Przemysłowe wykorzystanie tej gwałtownie rosnącej rośliny jest najważniejsze do zapobiegania jej nadmiernemu wzrostowi oraz pomaga chronić przyrodę.
Projekt obu prototypów łączy funkcjonalność z pięknem zgodnie nową koncepcją stylistyczną “Provocative Simplicity”. Wpisuje się ona w ewolucję charakterystycznych linii marki Lexus, skupiając się na wyrafinowanym, minimalistycznym designie.
W pełni cyfrowy, inteligentny kokpit zapewni kierowcy błyskawiczny dostęp do ogromnej liczby funkcji auta. Najważniejszym elementem będzie wolant układu kierowniczego One Motion Grip w technologii steer-by-wire. Obsługa podstawowych funkcji pojazdu odbywa się przy pomocy dwóch ekranów rozlokowanych ergonomicznie w zasięgu ręki kierowcy. Ekran po lewej daje dostęp do takich funkcji jak zmiana biegów, tryb jazdy oraz ustawienia systemów bezpieczeństwa i wspomagania (ADAS). Natomiast ekran po prawej umożliwia kontrolę systemów podnoszących komfort, takich jak system audio, klimatyzacja i udogodnienia oparte na sztucznej inteligencji. Auta prototypowe wyposażono w cyfrowe lusterka wsteczne i boczne, a przed pasażerem umieszczono szeroki ekran dający dostęp do systemu multimedialnego.
Arene OS
Nowy system operacyjny Lexusa Arene OS da zupełnie nowe możliwości pod względem łączności i rozrywki. Inteligentny asystent głosowy wykorzystując sztuczną inteligencję (AI) będzie błyskawicznie reagował na komendy, a także sam składał spersonalizowane propozycje, pełniąc rolę osobistego concierge’a. System operacyjny będzie w stanie nauczyć się przyzwyczajeń kierowcy, preferowanych ustawień czy ulubionych aplikacji. Aktywuje je automatycznie bez konieczności wywoływania komendą.
Osiągi i prowadzenie
Lexus wykorzysta charakterystyczne cechy bateryjnych napędów elektrycznych, takie jak dobre przyspieszenie oraz płynna kontrola nad mocą, przy pomocy napędu 4×4 DIRECT4, żeby przyjemność z prowadzenia auta była większa.
System DIRECT4, który jest w tej chwili wykorzystywany w elektrycznym modelu RZ oraz w hybrydowym RX 500h, nieustannie rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś, dopasowując do obciążeń każdego koła. Dzięki temu auto ma optymalną trakcję w każdych warunkach, a przyspieszenie jest płynniejsze. Auto również lepiej zachowuje się w zakrętach i prowadzi się stabilniej. Zastosowanie układu kierowniczego steer-by-wire w autach elektrycznych pozwoli osiągnąć bardziej intuicyjnie prowadzenie, w szczególności na krętych drogach.
Za sprawą nowego systemu operacyjnego Arene OS zmieni się także dynamika samochodu i odczucia kierowcy w zależności od trybu jazdy. Kierowca będzie mógł choćby zmienić rodzaj dźwięku, a także poziom wibracji, żeby zwiększyć wrażenia sensoryczne. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu technologii steer-by-wire oraz over-the-air.
Modułowa architektura
Następna generacja bateryjnych samochodów elektrycznych Lexusa będzie zbudowana z wykorzystaniem modułowych platform składających się z trzech głównych części – przedniej, środkowej i tylnej. Będzie to możliwe dzięki technologii gigacastingu, czyli montażu aut z dużych elementów, co daje większą swobodę w projektowaniu aut. w tej chwili w elementach konstrukcyjnych przodu i tyłu auta wykorzystywanych jest około 175 części. Redukcja tej liczby pozwoli skrócić czas produkcji, a także zapewni większą swobodę podczas wprowadzania różnych typów pojazdów. Moduł przedni i tylny powstanie w zaledwie dwie minuty. Modułowa architektura oznacza także większą sztywność nadwozia oraz niższą masę, co będzie miało korzystny wpływ na prowadzenie auta. Ważnym aspektem będą też koszty likwidacji szkód. Wszystko by mieć pewność, iż niewielka stłuczka nie będzie oznaczać wysokich kosztów naprawy dla klienta.
Wprowadzenie modułowej architektury oznacza zmianę procesu produkcyjnego. Zostanie w nim wykorzystana linia montażowa, na której samochody będą autonomicznie przesuwane między kolejnymi etapami montażu
Wielotorowe podejście do elektryfikacji oraz rozwój linii modelowych
Do 2026 roku Lexus będzie kontynuował swoje wielotorowe podejście do elektryfikacji bazując na trzech typach pojazdów. Jedną grupę będą stanowiły modele takie jak UX, NX czy RX, oferujące różnorodną gamę napędową. Druga grupa to bateryjne samochody elektryczne wykorzystujące platformę w tej chwili stosowaną w modelu RZ. Trzeci typ to bateryjne auta elektryczne nowej generacji, które powstaną na nowej platformie, takie jak model zapowiadany przez prototyp LF-ZC. W najbliższych latach Lexus wprowadzi nowe modele w każdej z tych kategorii, w tym auta elektryczne, i poszerzy gamę swoich pojazdów.
Marka nieustannie rozwija napędy elektryczne oraz technologię baterii. Lexus jako pierwszy zaadaptuje akumulatory nowej generacji, w tym zupełnie nową, mocną baterię litowo-jonową. Zaoferuje ona 800 km zasięgu (w cyklu WLTP) oraz ładowanie od 10% do 80% w czasie około 20 minut. Klienci Lexusa będą mogli też wybrać inne, niskokosztowe typy baterii.
Wiosną 2024 roku do gamy Lexusa RZ dołączy wersja z napędem na przód. Następnie samochód będzie dostępny także z nowym układem kierowniczym One Motion Grip w technologii steer-by-wire. Marka planuje także wprowadzenie do swoich aut elektrycznych systemu, który będzie imitował manualną skrzynię biegów, by dawać jeszcze lepsze wrażenia z jazdy. Z zewnątrz auto pozostanie ciche, ale w środku kierowca doświadczy zarówno dźwięków i wibracji jak w konwencjonalnym aucie.
Rozwój marki Lexus w Europie
Lexus szacuje, iż w tym roku sprzeda w Europie około 74 tysiące samochodów, co będzie najlepszym wynikiem w tym regionie. To wzrost o 50% w porównaniu z 2022 rokiem. Oznacza to, iż Lexus jest jedną z najszybciej rosnących marek w klasie premium. Na sukces Lexusa w Europie złożyła się odświeżona w dwóch ostatnich latach gama modelowa, w tym trzy ważne modele z segmentów D-SUV Premium i E-SUV Premium – NX, RX i RZ. Oferują one pełne spektrum zelektryfikowanych napędów – pełne hybrydy, hybrydy plug-in oraz bateryjny napęd elektryczny.
W 2024 roku Lexus planuje przekroczyć 100 tys. sprzedanych aut w Europie. Mają w tym pomóc dwa nowe modele – ekskluzywny van LM oraz pierwszy w historii marki miejski crossover LBX. Ponadto na rynkach Europy Wschodniej zadebiutuje nowa generacja GX-a.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.