Lancia Stratos ma 50 lat

11 miesięcy temu

„Dzisiaj świętujemy 50. rocznicę pierwszego zwycięstwa Lancii Stratos, jednego z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych wszech czasów, nazwanego przez publiczność „bęte à gagner” . Wraz z modelami 037 i Delta, Lancia Stratos stała się legendą w świecie rajdów. Ale to nie wszystko. Lancia Stratos to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii marki, „agresywny” samochód wyścigowy o super osiągach wyróżniający się elementami konstrukcyjnymi, które stały się ikoną i weszły do ​​zbiorowej wyobraźni, stając się dla nas inspiracją podczas projektowania przyszłych modeli Lancia: okrągłe tylne reflektory, aerodynamiczny kształt i tzw. color blocking zastosowany w kolorystyce wnętrza” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.

50 lat od pierwszego startu

Dokładnie pięćdziesiąt lat temu, 25 września 1973 r., Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej pamiętnej historii. W 1973 roku wystartowała w rajdach, wciąż jeszcze jako prototyp, za kierownicą którego zasiadł duet Munari-Mannucci. We wrześniu tego samego roku odniosła swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour De France Automobile. Sukces nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego samego roku w Rajdzie Firestone, który był zapowiedzią niesamowitej passy. Lancia Stratos zdominowała międzynarodową scenę rajdową, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim. Wygrała trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, zdobyła trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976). Odniosła także trzy zwycięstwa w Mistrzostwach Europy Kierowców. Za kierownicą Stratosa, Munari zwyciężył w Mistrzostwach Świata Kierowców FIA w 1977 roku.

Począwszy od 1975 roku, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii. Trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej podzielono i zharmonizowano z klinowym kształtem samochodu. Stworzono tym samym jedno z najpiękniejszych malowań w historii sportów motorowych.

Wydarzenie

Z okazji tej wyjątkowej rocznicy, na Circuit de Remparts d’Angoulęme – historycznym torze wyścigowym w Angoulęme we Francji – przygotowano specjalne wydarzenie. Obejmowało ono wystawy i przejazdy za kierownicą zabytkowych samochodów z udziałem licznego grona gości, w tym także byłego kierowcy wyścigowego i rajdowego Bernarda Darniche’a, który jest nierozerwalnie związany z Lancią Stratos. Za jej kierownicą wygrał dwa Rajdowe Mistrzostwa Europy i aż cztery z siedmiu rund, które wygrał podczas Rajdowych Mistrzostw Świata.

Rewolucyjna konstrukcja

Lancia Stratos to zdecydowanie „agresywny i wydajny” samochód, stworzony specjalnie by wygrywać i przełamywać schematy. Różnił się również znacznie od pozostałych modeli z tamtego okresu. Czerpiąca inspirację z prototypu „Strato’s Zero” z 1970 roku, ostateczna wersja została zaprezentowana w następnym roku.

Wszystko w tym samochodzie o futurystycznym klinowatym kształcie zaprojektowano z myślą o rajdach. Przód o wyostrzonym kształcie harmonijnie łączył się z nadkolami. Pochylona szyba przednia obejmowała przednie słupki i płynnie przechodziła w okna boczne. Dach kończył się pionowo malutką tylną szybą, objętą dużą pokrywą silnika. Maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonano z lekkich materiałów, tak jak też błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze serwisowanie. Z tyłu wyróżniały się okrągłe tylne światła i agresywny spojler na dachu, natomiast silnik V6 pochodził z Ferrari Dino 246.

Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos. Skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje. Dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski, element wyróżniający również wersję drogową modelu. Tak zwany „color-blocking” tworzył w kabinie efekt ciągłej gry przeciwstawnych kolorów poprzez zastosowanie podstawowych kolorów, takich jak niebieski, czerwony i żółty, co jest częścią charakterystycznego dla marki Lancia eklektyzmu.

Właśnie ten urok zerwania z dawną epoką sprawił, iż model ten stał się historyczną ikoną również z punktu widzenia designu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów we wnętrzu sprawiły, iż Lancia Stratos stała się modelem o futurystycznym designie, który pozostaje aktualny do dziś. To nie przypadek też, iż stał się on jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli.

Nawiązania do przeszłości

Doskonała równowaga między pierwotnymi kształtami geometrycznymi i maksymalnymi osiągami, charakterystyczna dla historycznych samochodów Lancia, takich jak Stratos, 037 i Delta, jest jednym z podstawowych elementów, które zachowano i ponownie wykorzystano podczas projektowania przyszłych samochodów Lancii. Ciągły dialog pomiędzy przeszłością a przyszłością można też dostrzec w Lancii Pu+Ra HPE, manifeście marki na najbliższe 10 lat. W 100% elektryczny samochód koncepcyjny uosabia wizję marki w zakresie designu, „domowego klimatu” wnętrza, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i „effortless technology”. Tył samochodu koncepcyjnego Lancia posiada kultowe, okrągłe reflektory wyraźnie nawiązujące do najbardziej agresywnego i radykalnego ducha marki i do legendarnej Lancii Stratos.

Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału