
- Sprzedaż nowych aut osobowych w Europie, tak w kwietniu, jak i w ciągu czterech miesięcy 2025 r., wzrosła, ale jedynie symbolicznie. Szczególnie interesująco przedstawia się sytuacja na rynku aut elektrycznych.
Jak podaje uznana firma analityczna Jato Dynamics, w kwietniu w Europie (dane obejmują 28 państw) sprzedano 1 078 521 nowych samochodów osobowych. To zaledwie o 1399 egzemplarzy (0,1%) więcej niż w kwietniu 2024 r. Z kolei w ciągu czterech miesięcy 2025 r. nabywców znalazło już 4 4467 681 szt. – więcej o 6560 szt. niż w okresie od stycznia do kwietna 2024 r. (+0,14%).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/pierwszy-kwartal-2025-r-na-rynku-nowych-samochodow-osobowych-w-europie-sprzedaz,aid,5163Zmiana lidera wśród modeli, ale tylko w kwietniu
Do tej pory na prowadzeniu wśród najchętniej kupowanych samochodów znajdowała się Dacia Sandero. W kwietniu nastąpiła jednak zmiana na pierwszej pozycji, na którą awansowało, pochodzące z tego samego koncernu, Renault Clio (kwietniowa sprzedaż: 18 997 do 18 590 szt.). Co ciekawe, to pierwszy miesiąc triumfu Clio od czerwca 2020 r.
https://magazynauto.pl/testy/renault-clio-e-tech-145-full-hybrid-techno-czy-hybrydowa-toyota-yaris-ma-czego-sie-bac-test,aid,3718Niewielka przewaga Clio w czwartym miesiącu nie wpłynęła jednak na miejsce Sandero w okresie I-IV 2025 r. – przez cały czas jest ono liderem, z wynikiem 85 697 szt. Na szczególne wyróżnienie wśród modeli zasługuje VW Tiguan, który zajął w kwietniu 4. lokatę i popisał się aż 32-procentowym wzrostem. Z kolei Golf (miejsce 8.) zanotował spadek popytu aż o 29% – największy w top 10 za IV miesiąc br.
Elektryczna rewolucja
Naprawdę ciekawie przedstawia się sytuacja na rynku elektryków. W kwietniu sprzedano ich w europie 184 312 szt. (17% wszystkich aut), co oznacza aż 28-procentowy wzrost rok do roku. W kwietniu najpopularniejszymi markami pod względem sprzedaży aut BEV okazały się Volkswagen (23 514 szt.; +61%), BMW (14 867 szt.; +5%) oraz Skoda (13 598 szt.; +214%).
Największym zaskoczeniem jest jednak to, iż na 10. miejscu znalazła się chińska firma BYD, która sprzedała 7231 aut na prąd (wszystkich znacznie więcej, bo w gamie ma też hybrydę plug-in Seal U DM-i). Tym samym po raz pierwszy wysforowała się przed Teslę, która znalazła nabywców na 7165 samochodów. Trzeba przy tym zaznaczyć, iż BYD rozpoczął szerszą ekspansję w Europie (poza Norwegią) dopiero w końcowych miesiącach 2022 r.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-byd-dolphin-surf-szokuje-cena-bac-sie-powinny-nie-tylko-dacia-spring-ale-i-fiat-grande-panda,aid,5226Sporo o sytuacji mówią też zmiany w popycie na auta obu firm – Tesla w kwietniu 2025 r. straciła 49% w stosunku do kwietnia 2024 r., zaś BYD zyskał aż 359% (także dzięki posiadaniu w ofercie PHEV-ów; same "elektryki" wzrosły o 169%). Jak wynika z danych Jato Dynamics, BYD jest zdecydowanie na fali – sprzedał np. więcej aut niż Fiat, Seat i Dacia w Wielkiej Brytanii, niż Fiat i Seat we Francji, niż Seat we Włoszech czy Fiat w Hiszpanii. A to wszystko jeszcze przed uruchomieniem europejskiej fabryki na Węgrzech…

Jeśli chodzi o najchętniej kupowane modele samochodów elektrycznych, to pierwsza dziesiątka za kwiecień przedstawia się następująco: Skoda Elroq (7998), VW ID.3 (6932), VW ID.7 (6776, VW ID.4 (6297), Kia EV3 (5680), Renault 5 (5662), BMW iX1 (5518), Skoda Enyaq (5037), Tesla Model Y (495) oraz Citroen C3 (3962).
Top 10: najpopularniejsze modele kwietnia w Europie (dane: Jato Dynamics)
1. Renault Clio

2. Dacia Sandero

3. Peugeot 208

Renault Clio | 18 997 | -3,0% |
Dacia Sandero | 18 590 | -28,0% |
Peugeot 208 | 16 529 | -6,0% |
Volkswagen Tiguan | 16 277 | +32,0% |
Citroen C3 | 16 113 | +7,0% |
Toyota Yaris Cross | 15 989 | +14,0% |
Dacia Duster | 15 900 | +17,0% |
Volkswagen Golf | 15 575 | -29,0% |
Volkswagen T-Roc | 15 365 | -21,0% |
Toyota Yaris | 15 277 | -11,0% |