KTM ujawnia nowe szczegóły dot. automatycznej skrzyni AMT

2 miesięcy temu

KTM zaprezentował więcej szczegółów dotyczących nowej technologii automatycznej skrzyni biegów AMT (Automated Manual Transmission). Ta innowacja, po raz pierwszy zaprezentowana podczas Erzbergrodeo, wzbudziła spore zainteresowanie wśród motocyklistów.

Automatyczna skrzynia biegów KTM działa na zasadzie „twist-and-go”, eliminując potrzebę manualnego operowania sprzęgłem. Cały system opiera się na elektronicznym module, który decyduje, kiedy zmienić bieg. Motocykl wyposażony w tę technologię umożliwia zmianę biegów dzięki dźwigni nożnej lub łopatek umieszczonych na lewej kierownicy, gdy jest w trybie ręcznym (M). W trybie automatycznym (A), system sam decyduje o odpowiednim momencie zmiany biegów, ale kierowca może również tymczasowo przejąć kontrolę, używając łopatek.

Jednym z kluczowych elementów systemu AMT jest zastosowanie sprzęgła odśrodkowego, które współpracuje z elektroniką motocykla, zapewniając płynną zmianę biegów. Dodatkowo, skrzynia biegów posiada tryb Park, który zabezpiecza motocykl podczas postoju, szczególnie na pochyłym terenie.

Wprowadzenie tej technologii planowane jest w nowym modelu KTM Super Adventure 1390 S EVO, później system trafi również do innych modeli.

W trybie automatycznym kierowca może gwałtownie zmienić bieg, używając łopatek na kierownicy, co powoduje chwilowe pominięcie automatyki. Funkcja „kick-down”, która zmniejsza bieg po gwałtownym otwarciu przepustnicy, przydaje się w sytuacjach wymagających szybkiego przyspieszenia, np. podczas wyprzedzania. Kierowca może także zainicjować redukcję biegu, gwałtownie zamykając przepustnicę, co ułatwia kontrolę nad maszyną w wymagających warunkach drogowych.

System AMT jest w pełni zintegrowany z trybami jazdy, które dostępne będą w trzech wariantach: Comfort, Street i Sport. Każdy z nich dostosowuje charakterystykę zmiany biegów do stylu jazdy, zapewniając odpowiednie wrażenia z jazdy zarówno w warunkach miejskich, jak i na bardziej wymagających trasach.

System AMT nie jest jedyną nowością KTM. Nadchodzący model KTM Super Adventure będzie wyposażony również w tempomat, który automatycznie kontroluje prędkość podczas ruszania i zatrzymywania się. Wprowadzenie tych technologii w nowych modelach KTM zwiastuje dalszy rozwój w kierunku automatyzacji i jeszcze bardziej zaawansowanej elektroniki w motocyklach.

Automatyczna skrzynia biegów: KTM a Yamaha

Zarówno KTM, jak i Yamaha zaprojektowały automatyczne skrzynie biegów w sposób unikalny, ale różnice w ich podejściu do automatyzacji przekładają się na różne doświadczenia dla użytkownika.

1. Zasada działania

  • KTM AMT: KTM AMT (Automated Manual Transmission) to półautomatyczna skrzynia biegów oparta na elektronicznym module sterującym zmianą biegów. Umożliwia ona jazdę w trybie „twist-and-go”, bez potrzeby manualnego operowania sprzęgłem. Skrzynia AMT oferuje zarówno pełną automatyzację (tryb A), jak i możliwość manualnej zmiany biegów (tryb M) dzięki łopatek na kierownicy lub dźwigni nożnej. W trybie automatycznym kierowca może korzystać z funkcji „kick-down”, która automatycznie redukuje bieg przy gwałtownym dodaniu gazu.
  • Yamaha Y-AMT: Yamaha Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmission) działa w podobny sposób, wykorzystując elektronicznie sterowaną skrzynię biegów z automatycznym doborem przełożeń. Yamaha Y-AMT jest mniej elastyczna pod względem możliwości manualnej ingerencji w zmianę biegów w porównaniu do KTM.

2. Możliwości manualnej zmiany biegów

  • KTM AMT: KTM oferuje pełną kontrolę nad zmianą biegów w trybie manualnym (M). Kierowca może sam decydować o zmianie biegów, używając łopatek na kierownicy lub dźwigni nożnej. Dodatkowo, choćby w trybie automatycznym, KTM AMT pozwala na chwilowe pominięcie automatyki dzięki łopatek, co daje większą elastyczność podczas jazdy w zmieniających się warunkach.
  • Yamaha Y-AMT: W przypadku Yamahy Y-AMT kierowca ma możliwość manualnej zmiany biegów, ale skrzynia może działać także automatycznie. W trybie automatycznym kierowca nie ma jednak pełnej kontroli nad zmianą przełożeń, w tym trybie system nie jest także zintegrowany z układem IMU.

3. Tryby jazdy

  • KTM AMT: KTM AMT oferuje trzy różne tryby automatycznej zmiany biegów: Comfort, Street i Sport, które dostosowują charakterystykę skrzyni biegów do stylu jazdy i warunków drogowych. Tryb Comfort kładzie nacisk na płynność i oszczędność paliwa, podczas gdy tryb Sport skupia się na szybkich zmianach biegów i agresywniejszym prowadzeniu. Te tryby są powiązane z trybami jazdy motocykla, co pozwala na dopasowanie zachowania skrzyni biegów do preferencji kierowcy.
  • Yamaha Y-AMT: Yamaha oferuje prostszą strukturę trybów jazdy w swoim systemie Y-AMT. Skrzynia pracować może w jednym z dwóch standardowych trybów automatycznych: D lub D+, co sprawia, iż system nadaje się w zasadzie tylko do spokojnej jazdy. Nie ma zaawansowanego systemu łączenia charakterystyki zmiany biegów z różnymi trybami jazdy, jak w KTM.

4. Sprzęgło i kontrola prędkości

  • KTM AMT: KTM zastosował sprzęgło odśrodkowe, które współpracuje z elektronicznym modułem sterującym, umożliwiając płynne i bezproblemowe przejście między biegami. System ten zapewnia kontrolę nad motorem w każdym momencie, a także oferuje funkcję „kick-down”, umożliwiającą szybkie przyspieszenie przez automatyczną redukcję biegu.
  • Yamaha Y-AMT: Yamaha również korzysta z elektronicznie sterowanego sprzęgła, które w tym przypadku jest jednak całkowicie klasyczne, obsługiwane siłownikiem elektrycznym. System Y-AMT koncentruje się na gładkiej, bezobsługowej pracy, a funkcja „kick-down” ograniczona jest do jednego, niższego biegu, co może ograniczać dynamikę jazdy w bardziej wymagających sytuacjach, takich jak nagłe przyspieszanie.
Idź do oryginalnego materiału