KTM 690 SMC-R oraz 690 Enduro R na 2026 to znowu najmocniejsze single! [nowość, opis, dane techniczne, zdjęcia, film]

2 godzin temu

KTM zaprezentował dwie nowe 690-tki pod postacią drogowego supermoto oraz terenowego dual-sporta, czyli uwielbiane 690 SMC-R oraz 690 Enduro R. Na pierwszy rzut oka zmian nie jest dużo.

Przede wszystkim silnik. W środku podobno jest 50% nowych części, a interwały serwisowe wydłużono do 15 000 kilometrów (co brzmi przerażająco). A co najważniejsze, KTM znowu ma najmocniejszego seryjnie produkowanego singla z homologacją drogową! KTM dzierżył ten tytuł ze swoim silnikiem LC4 przez wiele lat, ostatnio miał 74,8 KM. Jednak w roku 2024 pojawił się Ducati Hypermotard 698 Mono z wynikiem 77,5 KM. Teraz KTM podbił stawkę do poziomu 79 KM! (Dane techniczne i opis zmian poniżej.)

Ponadto pojawiło się światło LED zamiast tradycyjnej świeczki. Zegary to teraz nie kalkulator, ale wielofunkcyjny, umiarkowanie niewielki wyświetlacz TFT. Do tego poprawiono stylistykę i ergonomię plastików, wrzucono nowe nastawy zawieszenia oraz kilka innych detali. Pojawiły się nowe funkcje systemów elektronicznych, jak Launch Control.

Szerszy opis pod filmami i zdjęciami.

KTM 690 SMC-R 2026 – video:

690 SMC-R na 2026 – zdjęcia:

KTM 690 Enduro R 2026 – video:

690 Enduro R na 2026 – zdjęcia:

Nowości w modelach 690 SMC-R oraz Enduro R na 2026 od KTM:

Nadwozie i grafika

Ostrzejsze, bardziej agresywne i zaprojektowane z myślą o kierowcy – modele 2026 KTM 690 SMC R i KTM 690 ENDURO R mogą pochwalić się zupełnie nowymi powierzchniami, krawędziami i punktami styku. Każda linia została starannie dopracowana, aby poprawić wrażenia z jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Kierowcy mogą z łatwością przejść od zrelaksowanej jazdy po autostradzie do agresywnego ataku, stojąc na podnóżkach z łokciami na zewnątrz. Aby zachować nienaganny wygląd, nowe grafiki wykonano metodą in-mold, co zapewnia najlepszą trwałość i wykończenie premium.

Zawieszenie i podwozie

Modele 2026 KTM 690 ENDURO R i KTM 690 SMC R zachowują ramę i zawieszenie z poprzedniej generacji, z niewielkimi optymalizacjami mającymi na celu poprawę wyczucia i sztywności. W ramie sztywność na obciążenia boczne pozostała taka sama w porównaniu z poprzednimi rocznikami, przy jednoczesnej poprawie ogólnej sztywności przy wszystkich rodzajach obciążeń. Ten nowy profil sztywności poprawia wyczucie motocykla przez kierowcę, zapewniając bardziej wyraźne, bezpośrednie odczucia przez podnóżki i kierownicę. Podobnie, zawieszenie zostało zaktualizowane o nowe ustawienia, skupiające się na osiągach i komforcie. KTM 690 ENDURO R posiada również nowe punkty mocowania dla centralnej podstawki oraz nową osłonę silnika.

Silnik

Na rok 2026, sprawdzony i dobrze znany jednocylindrowy silnik KTM LC4 otrzymuje nową pokrywę sprzęgła i statora, nową skrzynię korbową, zgodność z normą Euro 5+ oraz, co najważniejsze, zwiększoną moc. W sumie około 50% komponentów jednostki napędowej zostało zaktualizowanych lub wymienionych, aby spełnić przepisy i osiągnąć optymalne osiągi w jednym, wydajnym pakiecie. Wprowadzono również zmiany w układzie olejowym, nie tylko w celu jego uproszczenia, ale także w celu zmniejszenia oporów i zwiększenia całkowitej mocy dostępnej dla kierowcy.

Manetka gazu o skoku 65 stopni

Opracowana przez dział R&D KTM, manetka gazu charakteryzuje się zmniejszonym kątem obrotu do 65 stopni, co zapewnia szybszą i bardziej responsywną reakcję na gaz, jednocześnie zmniejszając zmęczenie nadgarstka kierowcy i opadanie łokcia przy pełnym otwarciu przepustnicy.

Airbox

Zoptymalizowana pokrywa airboxa i króciec dolotowy zostały przeprojektowane w celu wyeliminowania potrzeby stosowania systemu SLS, upraszczając konstrukcję i zmniejszając liczbę komponentów wymaganych w jednostce napędowej.

Pompa paliwa

W tej aktualizacji jednostki napędowej LC4 zastosowano nową pompę paliwa o zwiększonym ciśnieniu. Przełożyło się to na bardziej precyzyjny czas wtrysku dzięki drobniejszej atomizacji paliwa i lepszej kontroli nad przepustnicą. Nowa pompa ma również prostszą konstrukcję, co ułatwia jej konserwację i wymianę filtrów.

Układ wydechowy

Nowy układ wydechowy z przeniesionym katalizatorem skutkuje bardziej kompaktowym tłumikiem końcowym, co pozwala na montaż tłumika typu slip-on bez konieczności uwzględniania katalizatora. Zastosowano nowe badania inżynierii dźwięku, aby poprawić jakość brzmienia i wrażenia z jazdy dla użytkownika, a także zastosowano 2 sondy lambda dla lepszej kontroli emisji spalin.

Interwały serwisowe

Interwały serwisowe zostały wydłużone z 10 000 do 15 000 km dla wymiany oleju oraz do 30 000 km dla kontroli luzów zaworowych.

Fazy rozrządu

Ta nowa odsłona jednostki napędowej LC4 posiada zaktualizowane fazy rozrządu w celu optymalizacji dostarczania momentu obrotowego przy niższych obrotach.

Technologia

Ustanawiając standardy w swoich segmentach, modele 2026 KTM 690 ENDURO R i KTM 690 SMC R mogą poszczycić się realnymi postępami technologicznymi, które poprawiają wrażenia z jazdy.

Wyświetlacz TFT i przełączniki

Wyposażone w nowy, wytrzymały wyświetlacz TFT o przekątnej 4,2 cala, wykonany ze szkła klejonego z powłoką polaryzacyjną w celu redukcji odblasków w słoneczne dni. Zapewnia to kierowcom szybki i łatwy dostęp do wszystkich istotnych informacji, takich jak prędkość, poziom paliwa i wskaźnik biegu – a także funkcji łączności KTM Connect, takich jak odtwarzacz muzyki za pośrednictwem aplikacji KTM, możliwość odbierania połączeń przychodzących oraz nawigacja turn-by-turn+ ze standardowym portem USB-C. Nowe wyświetlacze są obsługiwane przez całkowicie przeprojektowane przełączniki o zoptymalizowanej ergonomii i podświetlanych przyciskach, co pozwala kierowcom kontrolować różne funkcje motocykla, takie jak światła, kierunkowskazy i tryby jazdy, a także korzystać z różnych funkcji łączności. W KTM 690 ENDURO R dostępny jest dedykowany przełącznik do wyłączania ABS, pozwalający na całkowite wyłączenie systemu na obu kołach.

Tryby jazdy z opcjonalnymi trybami

Nowy ekran TFT o przekątnej 4,2 cala posiada unikalny interfejs użytkownika, umożliwiający dostęp i personalizację różnych trybów jazdy – mianowicie STREET i SPORT/OFFROAD. W gamie na rok 2026 dodano nową funkcję pamięci. Po wyłączeniu motocykla zapamiętuje on wybrany tryb jazdy i utrzymuje go po ponownym uruchomieniu. KTM 690 ENDURO R posiada opcjonalny tryb RALLY, który odblokowuje dodatkowe funkcje, w tym nowy Dynamic Slip Adjust, Motor Slip Regulation oraz Slip Adjuster. Z kolei KTM 690 SMC R posiada opcjonalny tryb TRACK, odblokowujący funkcje takie jak Launch Control, 5-poziomowy tryb Anti-Wheelie, Motor Slip Regulation oraz Slip Adjuster.

Cornering MTC i Cornering ABS

Oba modele są wyposażone w Cornering MTC i Cornering ABS, które wykorzystują dane z czujnika 6D w celu adaptacji w sytuacjach pokonywania zakrętów. Systemy MTC i ABS można również całkowicie wyłączyć.

Tryby SUPERMOTO+ & SPORT ABS (KTM 690 SMC R)

Dostępny tylko w KTM 690 SMC R, SUPERMOTO+ ABS jest uzupełnieniem popularnych trybów SUPERMOTO ABS z poprzednich generacji, a ten nowy dodatek pozwala kierowcom na uślizg tylnego koła o ograniczoną liczbę stopni podczas celowego wprowadzania motocykla w poślizg w zakrętach. W tym przypadku funkcjonalność ABS pozostaje aktywna na przednim kole. Funkcja SPORT ABS pozwala kierowcy na bardziej agresywne hamowanie, zanim ABS zainterweniuje, zachowując aktywną kontrolę na obu kołach. SPORT ABS pozwala również na większe ciśnienie hamowania przy większych kątach pochylenia niż ROAD ABS, zapewniając większą kontrolę i umożliwiając zaawansowanym kierowcom mocniejsze hamowanie, zanim ABS się aktywuje.

Dynamic Slip Adjust (KTM 690 ENDURO R)

Dynamic Slip Adjust to zupełnie nowa funkcja debiutująca w modelu 2026 KTM 690 ENDURO R. Dostępna tylko w trybie RALLY, funkcja Dynamic Slip Adjust automatycznie równoważy dopuszczalny poślizg koła w stosunku do przyczepności w każdej sytuacji. Działa ona tylko w jednym kierunku – zwiększa dopuszczalny poślizg poprzez zmniejszenie poziomu MTC, gdy potrzebny jest dodatkowy poślizg koła. Oznacza to, iż jeżeli kierowca jest w ustawieniu wysokiego MTC i znajdzie się w błotnistej dziurze lub na śliskim podjeździe, dopuszczalny poślizg zostanie automatycznie zwiększony, aby umożliwić odpowiedni obrót koła bez odcinania mocy silnika. Gdy kierowca nie potrzebuje już większego momentu obrotowego, niż normalnie pozwalałoby na to ustawienie Kontroli Trakcji, moment obrotowy jest redukowany do początkowego ustawienia, a poziomy poślizgu wracają do zadanych parametrów.

Reflektor LED i kierunkowskazy

Całkowicie nowy reflektor LED oferuje lepszą widoczność dla innych użytkowników drogi w ciągu dnia oraz lepsze oświetlenie dla kierowcy w nocy. Nowa konstrukcja odbłyśnika zapewnia również stopniowe zanikanie światła, zapobiegając ostrym krawędziom, które mogłyby ukrywać przeszkody tuż za oświetlonym obszarem. W rezultacie kierowcy otrzymują jasność diod LED i znajomy komfort starych jednostek halogenowych, co przekłada się na optymalne osiągi.

KTM PowerParts

Aby jeszcze bardziej ulepszyć nową gamę LC4, dostępna jest szeroka gama części KTM PowerParts, specjalnie zaprojektowanych w celu zapewnienia osiągów, stylu, ochrony i komfortu.

KTM PowerWear

Odzież KTM PowerWear jest tworzona z myślą o kierowcy. Jej odważny design pozwala wyróżnić się z tłumu, ale zapewnia realny komfort podczas codziennych dojazdów i prawdziwe osiągi w terenie.

Dostępność nowych KTM 690

Nowe modele 2026 KTM 690 ENDURO R i KTM 690 SMC R będą zjeżdżać z austriackiej linii produkcyjnej od sierpnia 2025 roku i będą dostępne u autoryzowanych dealerów KTM w kolejnych tygodniach, począwszy od dealerów europejskich ze względu na bliskość Mattighofen w Austrii.

DANE TECHNICZNE – 2026 KMT 690 SMC-R oraz Enduro R:

KTM 690 Enduro R (2026)KTM 690 SMC R (2026)
SILNIK
Typ silnikaJednocylindrowy, 4-suwowy (EURO5+)Jednocylindrowy, 4-suwowy (EURO5+)
Pojemność skokowa692,7 cmł692,7 cmł
Średnica / skok tłoka105 / 80 mm105 / 80 mm
Moc58,1 kW (79 KM) przy 8000 obr./min58,1 kW (79 KM) przy 8000 obr./min
Moment obrotowy73 Nm przy 6750 obr./min73 Nm przy 6750 obr./min
Stopień sprężania12,7:112,7:1
Skrzynia biegów6-biegowa6-biegowa
Zasilanie paliwemKeihin EFI (korpus przepustnicy 50 mm)Keihin EFI (korpus przepustnicy 50 mm)
Sterowanie4V/OHC4V/OHC
Przełożenie wstępne36:7936:79
Przełożenie końcowe15:4615:46
ChłodzenieCiecząCieczą
SprzęgłoAntyhoppingowe PASC, sterowane hydraulicznieAntyhoppingowe PASC, sterowane hydraulicznie
Zarządzanie silnikiemKeihin EMS z RBW, podwójny zapłonKeihin EMS z RBW, podwójny zapłon
Zużycie paliwa4,3 l/100km4,1 l/100km
Emisja CO₂99 g/km96 g/km
PODWOZIE
RamaKratownicowa ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowoKratownicowa ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowo
Rama pomocniczaSamonośny zbiornik z tworzywa sztucznegoSamonośny zbiornik z tworzywa sztucznego
KierownicaAluminiowa, stożkowa, Ø 28/22 mmAluminiowa, stożkowa, Ø 28/22 mm
Zawieszenie przednieWP XPLOR 48WP APEX 48
Zawieszenie tylneWP XPLOR z systemem Pro-LeverWP APEX z systemem Pro-Lever
Skok zawieszenia (przód/tył)265 / 250 mm224 / 240 mm
Hamulec przedniZacisk pływający Brembo, 2-tłoczkowy, tarcza Ø 300 mmZacisk radialny Brembo, 4-tłoczkowy, tarcza Ø 320 mm
Hamulec tylnyZacisk pływający Brembo, 1-tłoczkowy, tarcza Ø 240 mmZacisk pływający Brembo, 1-tłoczkowy, tarcza Ø 240 mm
Obręcze (przód/tył)Szprychowe z aluminiowymi obręczami, 1.85 x 21″ / 2.50 x 18″Szprychowe z aluminiowymi obręczami bezdętkowymi, 3.50 x 17″ / 5.00 x 17″
Opony (przód/tył)90/90 R21 / 140/80 R18120/70 R17 / 160/60 R17
Rozstaw osi1506 mm ą 15 mm1476 mm ą 15 mm
Prześwit265 mm237 mm
Wysokość siedzenia935 mm899 mm
Pojemność zbiornika paliwaok. 13,3 litraok. 13,3 litra
Masa (gotowy do jazdy)ok. 152 kgok. 154 kg
Idź do oryginalnego materiału