
Następna marka Stellantisa z kłopotami. Lancia, która przez lata była dostępna na jednym rynku i z jednym modelem, czyli Ypsilonem, po wprowadzeniu jego następcy już nie radzi sobie równie dobrze, co wcześniej. Sprzedaż w zeszłym roku wyraźnie spadła, a w tym wcale nie zanosi się, iż będzie lepiej.
Lancia w ostatnim czasie była swoistym motoryzacyjnym zjawiskiem. Od wielu lat pozostawała bowiem na powierzchni wyłącznie dzięki jednemu modelowi. Był to Ypsilon, powstały na platformie Fiat Mini, z której korzystały m.in. Panda i „pięćsetka”.

Wytwarzano go od 2011 roku w Tychach i przez długi czas oferowano wyłącznie we Włoszech. Ba, Ypsilon radził sobie tak dobrze, iż pod względem sprzedaży potrafił prześcignąć choćby Alfę Romeo. W 2019 roku na to niewielkie auto znalazło się 58 755 nabywców, natomiast w 2020 roku – 43 023. Tyle iż na zainteresowanie nim z pewnością wpłynęła pandemia Covid-19. Po niej sprzedaż Lancii Ypsilon z roku na rok delikatnie rosła. W 2023 roku na to niewielkie auto, mierzące 384 cm długości, skusiło się 44 884 klientów.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/lancia-y10-mini-mercedes-prezentacja-z-motoru-nr-25-z-1985-r,aid,3945Pierwsza od lat nowa Lancia
Produkcję Ypsilona w Tychach zakończono w czerwcu 2024 roku. Wcześniej, w lutym 2024 roku światło dzienne ujrzał jego większy (408 cm długości) i bardziej dojrzały następca.
Oparty na platformie CMP/e-CMP, jest pierwszym nowym modelem Lancii od lat, pierwszym zaprojektowanym zgodnie z nowym językiem stylistycznym oraz pierwszym, którego można kupić również z napędem elektrycznym.

Co więcej, w przeciwieństwie do poprzednika, nowy Ypsilon dostępny jest w tej chwili nie tylko we Włoszech, ale również we Francji, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii oraz w Holandii. Pomimo to sprzedaż Lancii w 2024 roku zamknęła się wynikiem 32 175 szt.
https://magazynauto.pl/porady/stellantis-w-kryzysie-przyczyny-rozwiazania-plany-koncernu,aid,4794Zmiana pokoleniowa wszystko popsuła
Moment wymiany generacji Lancii Ypsilon widać po miesięcznych statystykach. Rok 2024 rozpoczął się z obiecującym wynikiem 3911 szt. Pik miał miejsce w czerwcu, kiedy klientów znalazło 4149 szt. starego Ypsilona.
Później, wraz ze zmianą modelu, Lancia zaczęła przyciągać do siebie coraz mniej chętnych. Sierpień zakończyła ze sprzedażą 1362 aut, ale w październiku było już ich tylko 636. W pierwszym miesiącu 2025 roku Włosi sprzedali 890 samochodów, co oznacza spadek rok do roku o 77%.

W 2024 roku łącznie zarejestrowano zaledwie 3900 szt. nowego Ypsilona. Z tej liczby 550 miało napęd elektryczny. Głównym rynkiem zbytu pozostawały Włochy. W innych krajach sprzedaż Lancii była raczej symboliczna.
We Francji 2024 rok ta włoska marka zamknęła sprzedażą 132 szt., w Belgii było to 77 szt., w Holandii 73 szt., w Hiszpanii 57 szt., a w Luksemburgu – 12 szt. Być może wyniki Lancii nieco poprawi mające nastąpić niedługo wejście na rynek niemiecki.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/fiat-grande-panda-pierwsza-jazda-prowadzenie-zasieg-ceny,aid,4991Nowy Ypsilon jest dużo droższy
Co stoi za tak słabym wynikiem nowego, znacznie nowocześniejszego niż poprzednik modelu? To proste. „Polska” Lancia Ypsilon była mniejsza i jednocześnie wyraźnie tańsza niż następca. Można ją było kupić, w przeliczeniu na naszą walutę, za około 64 000 zł. Nowa Lancia Ypsilon kosztuje z kolei od nieco ponad 100 000 zł.
Podstawowy wariant korzysta z napędu hybrydowego, opartego na 100-konnej jednostce 1.2. Do pary ma ona 28-konny silnik elektryczny i dwusprzęgłową przekładnię automatyczną. Dla porównania Fiat Grande Panda z tym samym układem napędowym w naszym kraju kosztuje nieco poniżej 80 000 zł.

Nowa Lancia Ypsilon powstaje w hiszpańskiej Saragossie na jednej linii produkcyjnej z Oplem Corsą. W niedalekiej przyszłości mają do niej dołączyć kolejne modele. To crossover o nazwie Aurelia (2026 r.) oraz odrodzona Delta (2028 r.).
https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219Biorąc jednak pod uwagę słabą sprzedaż Ypsilona i piętrzące się kłopoty Stellantisa, przyszłość Lancii może nie być oczywista. Podobnie zresztą jak kilku innych marek tego giganta, któremu często zarzuca się, iż oferuje zbyt podobne i zbyt konkurencyjne dla siebie modele.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/niepewny-los-lancii-i-ds-a-maserati-na-sprzedaz-stellantis-rozwaza-pozbycie-sie-nierentownych-marek,aid,4371Ale o losach Lancii oraz innych marek zadecyduje przyszły prezes Stellantisa, którego poznamy w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Pewne jest, iż będzie musiał podjąć wiele trudnych decyzji.