Zima nie sprzyja podziwianiu klasycznych samochodów na drogach, ale na szczęście można je zobaczyć w niektórych trójmiejskich salonach. W pierwszej w tym roku odsłonie cyklu “Klasyki w salonie”, prezentujemy ekspozycję jaka od pewnego czasu gości w Porsche Centrum Sopot. To pięknie zachowane lub odrestaurowane, unikatowe egzemplarze modeli 911 oraz 356.
911 Coupe G-Modell w pomarańczowym kolorze Orange 156
Ze względu na kolor, na ten egzemplarz prawdopodobnie każdy odwiedzający Porsche Centrum Sopot bardzo gwałtownie zwróci uwagę. To Porsche 911 drugiej generacji z półautomatyczną skrzynią biegów Sportomatic. Proces zmiany biegów jest inicjowany ruchem dźwigni, ale bez operowania pedałem sprzęgła – bowiem tutaj go po prostu nie ma.
Pod maską ma 2.7 litrowy silnik bokser, generujący moc 150 KM, z układem wtryskowym K-Jetronic firmy Bosch.
Samochód jest w pełni oryginalny – to znaczy zarówno jego silnik jak i skrzynia zgodne są z numerem VIN. Prezentowany egzemplarz został gruntownie odrestaurowany w Porsche Classic Lellek. Każdy element samochodu został “rozłożony” na części pierwsze, a następnie złożony ponownie przy użyciu oryginalnych części Porsche AG.
911 Coupe G-Modell w finalnym wydaniu z 1988 roku
Kolejny egzemplarz tej samej serii modelowej 911 prezentowany w sopockim Centrum marki to egzemplarz w kolorze Venezia Blau Metallic. Pod maską ma większy silnik 3.2 litra o mocy 230 KM z elektronicznie sterowanym wtryskiem. Tutaj jest jednak tradycyjna, 5-biegowa ręczna skrzynia biegów G50. Samochód posiada mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) i zwiększonym tarciu wewnętrznym (40%).
Osiągi choćby jak na dzisiejsze czasy, wciąż są niezłe. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.9 sekundy.
O wartości tego egzemplarza decyduje jednak fabryczna oryginalność. Auto nie było poddawane powtórnemu lakierowaniu i ma też oryginalną tapicerkę!
Porsche 911 Coupe SWB z 1966 roku
Jest to najwcześniejsza wersja modelu 911, a co jeszcze ciekawsze – w ikonicznym kolorze Slate Grey. Wnętrze zdobi czerwona skóra, a pod maską pracuje 2-litrowy silnik o mocy 120 KM z gaźnikami Webera. Na uwagę zasługuje także tutaj skrzynia biegów – to manual typu 901 z “jedynką” wrzucaną do tyłu!
Także ten egzemplarz pochodzi z warsztatów Porsche Classic Lellek i również legitymuje się nieskazitelnie oryginalną historią. Ma choćby fabryczny układ wydechowy z zachowanymi numerami Porsche z 1966 roku. Oryginalne jest również wciąż działające ogrzewanie postojowe Webasto oraz radio.
Samochód “obuto” w opony Pirelli Cinturato CN36 N4, które są przez cały czas produkowane z przeznaczeniem do aut zabytkowych. Wzór bieżnika jest identyczny z tym z lat 50/60-tych, ale ze względów bezpieczeństwa zastosowano w nich nowoczesną mieszanką gumową.
Zobacz również: Klasyczne Porsche na otwarcie Porsche Centrum Sopot
Porsche 356 Pre-A Coupe 1500 Super z 1953 roku
Jest to bardzo wczesna odmiana kultowego modelu 356, wyprodukowana jeszcze przed serią A (dlatego Pre-A w nazwie). Nadwozie tego egzemplarza zdobi kolor Adria Blue Metallic (509) i czerwona, skórzana tapicerka wewnątrz.
Najbardziej charakterystycznym elementem tego modelu jest dzielona, ostro zagięta szyba “Bent Window” (niem. Knickscheibe”).
Pod maską silnik 1500 ccm generujący moc 70 KM. Przyspieszenie? Od 0 do 100 km/h w 14 sekund.
Jest to najstarszy, zarejestrowany w Polsce samochód produkcji Porsche.
Porsche 356 A Cabriolet (Drauz) z 1959 roku.
Jest to jeden z 1331 egzemplarzy modelu 356 w wersji Cabriolet, który budowała firma Drauz). Samochód powstawał w krótkiej serii od sierpnia 1958 roku do września 1959 roku. Jest to bardzo cenny i poszukiwany samochód na całym świcie.
Egzemplarz eksponowany w Porsche Centrum Sopot ma dodatkowo niezwykłą historię. Jego pierwszym właścicielem był lotnik Chrles Lindbergh, a następnie trafił w ręce aktorki Doris Dat. Ostatnim posiadaczem, zanim trafił do kolekcji rodziny Lellek, był Andreas Offermann – menedżer wysokiego szczebla m.in. w markach Bentley i SEAT.