Klasyczne ciężarówki na wydarzeniu Mercedes-Benz Trucks. „Tribute to Carl Benz” w Karlsruhe.

3 dni temu

W tegorocznym wydarzeniu „Tribute to Carl Benz”, które odbyło się 4 maja 2025 roku, Mercedes-Benz Trucks Classic zaprezentował bogaty wybór historycznych modeli ciężarówek z różnych dekad historii pojazdów użytkowych.

Klasyczne ciężarówki na „Tribute to Carl Benz” w Karslruhe

W ramach tradycyjnego miejskiego festiwalu, plac Schlossplatz w Karlsruhe zamienił się w niedzielę w muzeum na kołach. Od 10:00 do 16:00 pojazdy były wystawione w Ehrenhof bezpośrednio przed pałacem, gdzie zwiedzający mogli uzyskać szczegółowe informacje, posłuchać ciekawych historii i poznać specyfikacje techniczne. Pracownicy Mercedes-Benz Trucks Classic byli obecni, aby udzielać informacji na temat prezentowanych pojazdów.

W tym roku Mercedes-Benz Trucks Classic zaprezentował dziesięć wyjątkowych eksponatów — od pojazdów do codziennej pracy, przez ambasadorów międzynarodowych, po specjalne pojazdy strażackie i te przeznaczone do transportu dalekobieżnego. Wśród nich znalazły się imponujący L 4500, który był używany w Nigerii, oraz LP 1519 z charakterystyczną, kubiczną kabiną — klasyk wśród ciężarówek średniej ładowności z lat 60. i 70. Miłośnicy pojazdów strażackich mogli podziwiać LAF 710 i potężny L 6600, w tym zabudowę strażacką.

1/4Galeria
Previous Next

LAF 710 był używany przez zakładową straż pożarną Roberta Boscha w Stuttgarcie do 2005 roku i zachował się w oryginalnym, nieodrestaurowanym stanie. LP 1620, LP 323 i lekki LP 608 reprezentowały szeroką gamę modeli Mercedes-Benz z tego okresu. LP 1620 oferował zupełnie nowe poczucie przestrzeni dzięki kabinie z niskim tunelem silnika i dużym przeszkleniem. Liczne klapy serwisowe sprawiały, iż na stałe zamontowana kabina zyskała przydomek „kalendarza adwentowego”. LP 323 był przedstawicielem wczesnej generacji ciężarówek z napędem na przednie koła, które Mercedes-Benz wprowadził na rynek w połowie lat 50. Litera „P” w oznaczeniu typu oznaczała „Pullmann” – nawiązując do luksusowych wagonów kolejowych i odnosiła się do komfortowej konstrukcji kabiny.

L 5000 przywołał autentyczny urok lat 50. na Schlossplatz. Jako rozwinięcie modelu L 4500 z czasów wojny, został zmodernizowany zarówno technicznie, jak i wizualnie: moc rzędowego sześciocylindrowego silnika z komorą wstępną wzrosła do 120 KM, a nadwozie zostało dostosowane do ówczesnych trendów stylistycznych z bardziej zaokrąglonymi kształtami na chłodnicy, zderzaku i bocznych klapach maski. L 5000 był produkowany w zakładzie w Gaggenau, a wariant L 334 był później produkowany na eksport do 1963 roku.

Najstarszym pojazdem Mercedes-Benz Trucks Classic na tegorocznym „Tribute to Carl Benz” był Benz 1 CN, imponujący eksponat z 1922 roku, z początków zmotoryzowanego transportu towarowego. Wyposażony w silnik benzynowy S 100 o pojemności 4710 cmł i czterech cylindrach, generował moc około 35 KM, wystarczającą do transportu towarów z umiarkowaną prędkością w mieście i poza nim.

Na drugim końcu osi czasu znajdował się Mercedes-Benz LP 608, lekka ciężarówka z napędem na przednie koła i krótką, kubiczną kabiną, która weszła do produkcji seryjnej w 1965 roku. LP 608 był napędzany rzędowym, czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym OM 314 z bezpośrednim wtryskiem o mocy 59 kW (80 KM) i pojemności 3783 cmł. W połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów pojazd osiągał prędkość maksymalną do 80 km/h. Dzięki swojej kanciastej kabinie i zwartej budowie, LP 608 reprezentuje epokę funkcjonalnych, miejskich pojazdów użytkowych lat 60. – i jednocześnie wyznacza nowy początek w historii produkcji Mercedes-Benz Trucks. Warto zauważyć, iż pojazd tego typu, o dokładnie takiej konstrukcji, był pierwszą ciężarówką wyprodukowaną w nowym zakładzie Mercedes-Benz w Wörth 14 lipca 1965 roku.

Idź do oryginalnego materiału