2 grudnia 2024 r. auta wjadą na odcinek między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (DW948). Fragment ułatwi przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt.
GDDKiA przypomina, iż Oświęcim to czwarte pod względem liczby ludności miasto Małopolski, a DK44 każdego dnia porusza się ponad 20 tys. aut. Największy ruch notowany jest na Moście Jagiellońskim – 27,5 tys.
Obwodnica będzie mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum. Pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4. Będzie połączona m.in. z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1. Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2022 r. Zaawansowanie prac wynosi 76%. Wszystko ma być gotowe w połowie 2026 r.
Obwodnica Oświęcimia pobiegnie w pobliżu byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau, dlatego na wczesnym etapie opracowano zalecenia dla generalnego wykonawcy. Gotowy jest już nasyp, który ma 1,5 km długości, a w najwyższym miejscu 6 m. Zasłania on widok na obwodnicę od strony miejsca kaźni ponad miliona ludzi. Dzięki temu otoczenie pozostanie niezmienione.