Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę z 17 października 2025 r. dotyczącą zmian w prawie o ruchu drogowym, która zapewnia kierowcom pojazdów elektrycznych możliwość korzystania z buspasów aż do 31 grudnia 2027 r.
Nowelizacja zmienia zapis w art. 148a ust. 1, zastępując dotychczasową datę „1 stycznia 2026 r.” późniejszym terminem, co oznacza dwuletnie przedłużenie obowiązywania jednego z kluczowych przywilejów dla użytkowników pojazdów zeroemisyjnych.
Decyzja Prezydenta kończy okres niepewności, jaki pojawił się po wcześniejszym wecie wobec ustawy z druku 1427, w której również znajdowały się regulacje dotyczące możliwości jazdy po buspasach. Zmiana przepisów ma znaczenie dla ponad 118 tysięcy właścicieli samochodów elektrycznych w Polsce, którzy obawiali się utraty przywileju już z początkiem 2026 roku.
Jak podkreśla Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM: „Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje”
Przedstawiciele branży zwracają uwagę, iż możliwość jazdy po buspasach pozostaje jednym z najbardziej efektywnych pozafinansowych bodźców wspierających rozwój rynku EV, szczególnie w dużych miastach, gdzie czas przejazdu i natężenie ruchu mają istotne znaczenie. Ministerstwo Infrastruktury również wskazuje, iż utrzymanie tego rozwiązania sprzyja realizacji celów klimatycznych, zwłaszcza iż udział pojazdów zeroemisyjnych w ogólnym ruchu drogowym jest wciąż znikomy, a do końca 2027 roku nie przewiduje się tak dużego wzrostu, który mógłby przeciążyć buspasy.
Dane rynkowe potwierdzają wpływ przywileju na decyzje zakupowe. Wyniki badania EV1000, przeprowadzonego przez Fundację EV Klub Polska, wskazują, iż możliwość korzystania z buspasów jest jednym z najistotniejszych czynników skłaniających do wyboru samochodu elektrycznego. Z kolei według analiz PSNM, rosnąca liczba przywilejów oraz programy wsparcia przy zakupie pojazdów EV wyraźnie napędzają rozwój zeroemisyjnego transportu. Likwidator elektromobilności, prowadzony wspólnie przez PSNM i PZPM, pokazuje, iż w Polsce zarejestrowanych jest już 118 208 aut w pełni elektrycznych, z czego 107 931 stanowią samochody osobowe, a dynamika rok do roku przekracza 50 procent. Organizacja szacuje, iż do 2030 r. po polskich drogach może jeździć choćby 700 tysięcy pojazdów elektrycznych.
Branża elektromobilności od dawna zabiegała o przedłużenie obowiązywania przywileju. Jak przypomina Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska, „Jako Fundacja EV Klub Polska wielokrotnie apelowaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Infrastruktury o przedłużenie możliwości korzystania przez pojazdy elektryczne z buspasów. Ten przywilej pozostaje jednym z najważniejszych pozafinansowych instrumentów wsparcia elektromobilności w Polsce – zwłaszcza dziś, gdy program dopłat „NaszEauto” dobiega końca. Cieszymy się, iż stanowisko branży oraz użytkowników EV zostało wysłuchane i zarówno administracja centralna, jak też Prezydent potwierdzili wsparcie dla transformacji w kierunku dekarbonizacji transportu”

1 godzina temu












