Kia przybyła na LA Auto Show nie z jednym, ale dwoma zmodernizowanymi pojazdami elektrycznymi, co świadczy o tym, iż południowokoreański producent samochodów przez cały czas optymistycznie ocenia swoją dynamikę na rynku samochodów typu plug-in.
Po pierwsze, Kia EV9 GT 2025 to wyczynowa wersja trzyrzędowego SUV-a, który po raz pierwszy testowaliśmy na początku tego roku. Ten obiecuje większą moc i bardziej sportowy charakter niż wersja, którą jeździliśmy, która nosiła plakietkę GT Line ale nie był specjalnie dostrojony pod kątem wydajności. Nowa wersja GT ma moc ponad 500 koni mechanicznych (w porównaniu do 379 KM w modelu z 2024 r.) i przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę w 4,3 sekundy. Kia nazywa go „najmocniejszym” trzyrzędowym SUV-em, jaki kiedykolwiek stworzono.
Dwusilnikowy EV9 GT będzie także pierwszym pojazdem Kia wyposażonym w elektronicznie sterowane zawieszenie, zapewniające wyjątkowo płynne prowadzenie, w zależności od trybu jazdy. Wystarczy nacisnąć jasnozielony przycisk GT na kierownicy, aby uzyskać dostęp do trybu GT i ustawić najtwardsze ustawienie tłumienia.
I podobnie jak Hyundaia Ioniqa 5N siostrzanej firmy Kia, EV9 GT będzie wyposażony w wirtualną zmianę biegów, która symuluje działanie tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów ze stopniową zmianą biegów – wraz z fałszywymi dźwiękami silnika. Zapewnia to zauważalne „zmiany biegów” podczas przyspieszania EV9 i może zmniejszyć przyspieszenie po osiągnięciu limitu obrotów.
Do manualnej zmiany biegów można także używać manetek znajdujących się po obu stronach kierownicy. Kia posiada rozwiązanie zwane „Active Sound Design (e-ASD)”, które współpracuje z fałszywym systemem zmiany biegów i odtwarza dźwięk zmiany biegów w miarę przyspieszania pojazdu.
EV9 cieszy się niezwykłą popularnością wśród Kii – od chwili premiery w grudniu ubiegłego roku sprzedano w USA około 18 000 egzemplarzy. Ale producent samochodów niedawno powiedział, iż tak powolna produkcja SUV-a w odpowiedzi na chłodniejsze otoczenie polityczne.
Istnieją pewne różnice konstrukcyjne pomiędzy oryginalną i odświeżoną wersją EV9 GT, w tym wyczynowe opony Continental 285/45R-21 wokół ekskluzywnych 21-calowych felg aluminiowych i neonowo zielone zaciski hamulcowe, które po raz pierwszy pojawiły się w EV6 GT. W systemie informacyjno-rozrywkowym znajdują się także inne akcenty świetlne, dostępne wyłącznie w wersji GT, oraz cyfrowe grafiki, które zachwycą kierowców ich dużym, mocnym SUV-em.
Ale co być może najważniejsze, EV9 GT 2025 będzie pierwszym pojazdem elektrycznym marki Kia wyposażonym w natywny port Tesla/North American Charge System (NACS). Oznacza to, iż kiedy pojawi się na rynku w przyszłym roku, będzie miał dostęp do wszystkich 15 000 stacji doładowania bez konieczności stosowania adaptera. Hyundai już ogłosił, iż tak Ioniq 5 2025 będzie miał także fabrycznie zainstalowane ładowanie Teslijest to kolejny znak, iż dwaj południowokoreańscy producenci samochodów prześcigają resztę branży w przyjęciu nowego standardu ładowania.
Ponadto Kia ogłosiła odświeżony crossover EV6 2025, także z natywnym portem NACS. Wersja flagowego pojazdu elektrycznego Kia z roku modelowego 2025 również otrzyma większy akumulator zapewniający większą pojemność i większy zasięg. Port ładowania w EV6 został przeniesiony na lewy tylny błotnik, aby był bardziej kompatybilny z doładowaniami Tesli. (Kia zacznie udostępnienie adapterów obecnym właścicielom pojazdów elektrycznych w przyszłym roku.)
EV6 2023, który testowaliśmy dwa lata temu był standardowo wyposażony w akumulator o pojemności 58 kWh, co przekłada się na zasięg 330 km. Teraz EV6 2025 będzie wyposażony w akumulator o pojemności 63 kWh wraz z opcjonalnym pakietem 84 kWh, który w konfiguracji z napędem na tylne koła powinien zapewnić szacunkowy zasięg 520 km.
EV6 2025 będzie produkowany w zakładach Hyundai i Kia Metaplant w Gruzji, co oznacza, iż może kwalifikować się do ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów, póki jeszcze istnieje. (Prezydent-elekt Donald Trump zapowiedział wyeliminowanie ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne). Jednakże EV9 GT będzie produkowany w Korei Południowej obok gorącego EV6 GT i oczekuje się, iż pojawi się pod koniec 2025 r. Oczekuje się, iż oba modele będą miały ceny zostanie wydany bliżej czasu produkcji.