Nie wszędzie jest tak dobrze jak w Polsce. Dla nas listopad był rekordowo dobrym listopadem, ale w całej Europie sprzedaż nowych aut spadła, zaś po 11miesiącach utrzymuje się tylko na minimalnym plusie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Liczba sprzedanych diesli – w tyle za elektrykami.
Listopad bieżącego roku nie okazał się udany na europejskim rynku nowych samochodów osobowych. W 31 krajach zarejestrowano bowiem, jak wynika z najnowszych danych stowarzyszenia ACEA, 1 055 319 aut, a to oznacza, iż było ich mniej o 2% niż w listopadzie ub.r.
Rzut oka na dane pokazuje, iż na przykład w samej Unii Europejskiej w listopadzie sprzedaż samochodów elektrycznych zmalała aż o 10% w stosunku do 11. miesiąca 2023 r. Tracą też hybrydy plug-in (-8,8%) i auta z silnikami benzynowymi (-7,8%), ale największy spadek sprzedaży jest udziałem diesli (-15,3%).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-nowych-aut-osobowych-w-polsce-rekordowy-listopad-2024,aid,4750Minimalny plus
Po 11 miesiącach bieżącego roku sytuacja jest tylko nieco lepsza. W państwach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 11 876 655 pojazdów – zaledwie o 0,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na 11 rynkach, w tym największym europejskim, czyli niemieckim, sprzedaż była niższa niż w jedenastu miesiącach 2023 r. Spośród tych, w których była ona większa, w zaledwie czterech wzrost był dwucyfrowy. To Węgry (+10%), Chorwacja (+13%), Polska (+14,5%) oraz Bułgaria (+16,2%).
Jeśli chodzi o poszczególne rodzaje napędu to sprzedaż w 11 miesiącach przedstawia się następująco:
- Samochody elektryczne: 1 787 600 szt. (-1,4% rok do roku)
- Hybrydy plug-in: 860 739 szt. (-4,6%)
- Hybrydy i hybrydy MHEV: 3 704 732 szt. (+18,7%)
- Samochody z silnikami benzynowymi: 3 967 513 szt. (-6,6%)
- Samochody z silnikami wysokoprężnymi: 1 256 625 (-11,6%)
- Samochody z innymi źródłami napędu: 299 446 szt. (+1,1%)
Cały czas firmą sprzedającą najwięcej aut pozostaje Volkswagen (i do końca roku na pewno się to nie zmieni), który mimo trudnej sytuacji notuje, zarówno jako marka, jak i cały koncern wzrost popytu na swoje produkty (odpowiednio o 1,3 i 2,2%).
https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-tnie-koszty-rozwoju-nowych-modeli-a-co-z-ich-jakoscia,aid,4746Wśród modeli także w zasadzie wszystko jest jasne – tytuł "mistrzowski" zapewniła sobie niechybnie Dacia Sandero, której drugi w zestawieniu VW Golf nie będzie już w stanie dogonić. Co warte podkreślenia, ubiegłoroczny bestseller, i pierwszy "elektryk" na miejscu numer 1, czyli Tesla Model Y zajmuje w tej chwili dopiero szóstą pozycję.
Oto dane dotyczące rejestracji nowych aut na 10 największych rynkach w Europie (dane za okres I-IX 2024 r.: ACEA/PZPM)
Niemcy | 2 592 610 | -0,4 |
Wielka Brytania | 1 811 992 | +2,8 |
Francja | 1 534 750 | -3,7 |
Włochy | 1 453 458 | -0,2 |
Hiszpania | 911 503 | +5,1 |
Polska | 495 877 | +14,5 |
Belgia | 424 840 | -5,8 |
Holandia | 346 515 | +1,0 |
Szwecja | 243 261 | -6,6 |
Austria | 232 100 | +5,2 |
Top 10 marek w Europie w okresie 11 miesięcy 2024 r. (dane: ACEA/PZPM)
Volkswagen | 1 258 324 | +1,3 |
Toyota | 849 628 | +11,3 |
BMW | 707 527 | +7,8 |
Skoda | 700 748 | +12,0 |
Renault | 626 719 | +1,8 |
Mercedes | 617 901 | +1,4 |
Audi | 612 540 | -9,5 |
Peugeot | 595 867 | -0,5 |
Dacia | 522 013 | +2,0 |
Kia | 494 725 | -8,1 |
A tak przedstawia się lista 10 najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europe w ciągu 11 miesięcy (dane: Dataforce za Automotive News Europe)
1. Dacia Sandero
2. Volkswagen Golf
3. Renault Clio
Dacia Sandero | 224 875 | +14,3 |
Volkswagen Golf | 181 927 | +21,1 |
Renault Clio | 178 584 | +7,9 |
Volkswagen T-Roc | 170 931 | -3,4 |
Peugeot 208 | 166 232 | -3,2 |
Tesla Model Y | 164 123 | -22,6 |
Toyota Yaris Cross | 162 920 | +9,9 |
Volkswagen Tiguan | 159 776 | +9,3 |
Skoda Octavia | 154 802 | +14,1 |
Toyota Yaris | 149 616 | +12,3 |