Sprzedaż samochodów w Europie po 11 miesiącach – elektryki przez cały czas na minusie, ale najbardziej tracą auta z dieslami

5 godzin temu

Nie wszędzie jest tak dobrze jak w Polsce. Dla nas listopad był rekordowo dobrym listopadem, ale w całej Europie sprzedaż nowych aut spadła, zaś po 11miesiącach utrzymuje się tylko na minimalnym plusie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Liczba sprzedanych diesli – w tyle za elektrykami.

Listopad bieżącego roku nie okazał się udany na europejskim rynku nowych samochodów osobowych. W 31 krajach zarejestrowano bowiem, jak wynika z najnowszych danych stowarzyszenia ACEA, 1 055 319 aut, a to oznacza, iż było ich mniej o 2% niż w listopadzie ub.r.

Rzut oka na dane pokazuje, iż na przykład w samej Unii Europejskiej w listopadzie sprzedaż samochodów elektrycznych zmalała aż o 10% w stosunku do 11. miesiąca 2023 r. Tracą też hybrydy plug-in (-8,8%) i auta z silnikami benzynowymi (-7,8%), ale największy spadek sprzedaży jest udziałem diesli (-15,3%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-nowych-aut-osobowych-w-polsce-rekordowy-listopad-2024,aid,4750

Minimalny plus

Po 11 miesiącach bieżącego roku sytuacja jest tylko nieco lepsza. W państwach UE, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 11 876 655 pojazdów – zaledwie o 0,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Na 11 rynkach, w tym największym europejskim, czyli niemieckim, sprzedaż była niższa niż w jedenastu miesiącach 2023 r. Spośród tych, w których była ona większa, w zaledwie czterech wzrost był dwucyfrowy. To Węgry (+10%), Chorwacja (+13%), Polska (+14,5%) oraz Bułgaria (+16,2%).

Jeśli chodzi o poszczególne rodzaje napędu to sprzedaż w 11 miesiącach przedstawia się następująco:

  • Samochody elektryczne: 1 787 600 szt. (-1,4% rok do roku)
  • Hybrydy plug-in: 860 739 szt. (-4,6%)
  • Hybrydy i hybrydy MHEV: 3 704 732 szt. (+18,7%)
  • Samochody z silnikami benzynowymi: 3 967 513 szt. (-6,6%)
  • Samochody z silnikami wysokoprężnymi: 1 256 625 (-11,6%)
  • Samochody z innymi źródłami napędu: 299 446 szt. (+1,1%)

Cały czas firmą sprzedającą najwięcej aut pozostaje Volkswagen (i do końca roku na pewno się to nie zmieni), który mimo trudnej sytuacji notuje, zarówno jako marka, jak i cały koncern wzrost popytu na swoje produkty (odpowiednio o 1,3 i 2,2%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-tnie-koszty-rozwoju-nowych-modeli-a-co-z-ich-jakoscia,aid,4746

Wśród modeli także w zasadzie wszystko jest jasne – tytuł "mistrzowski" zapewniła sobie niechybnie Dacia Sandero, której drugi w zestawieniu VW Golf nie będzie już w stanie dogonić. Co warte podkreślenia, ubiegłoroczny bestseller, i pierwszy "elektryk" na miejscu numer 1, czyli Tesla Model Y zajmuje w tej chwili dopiero szóstą pozycję.

Oto dane dotyczące rejestracji nowych aut na 10 największych rynkach w Europie (dane za okres I-IX 2024 r.: ACEA/PZPM)

Miejsce Państwo Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Niemcy 2 592 610 -0,4
Wielka Brytania 1 811 992 +2,8
Francja 1 534 750 -3,7
Włochy 1 453 458 -0,2
Hiszpania 911 503 +5,1
Polska 495 877 +14,5
Belgia 424 840 -5,8
Holandia 346 515 +1,0
Szwecja 243 261 -6,6
Austria 232 100 +5,2

Top 10 marek w Europie w okresie 11 miesięcy 2024 r. (dane: ACEA/PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Volkswagen 1 258 324 +1,3
Toyota 849 628 +11,3
BMW 707 527 +7,8
Skoda 700 748 +12,0
Renault 626 719 +1,8
Mercedes 617 901 +1,4
Audi 612 540 -9,5
Peugeot 595 867 -0,5
Dacia 522 013 +2,0
Kia 494 725 -8,1

A tak przedstawia się lista 10 najchętniej kupowanych nowych samochodów w Europe w ciągu 11 miesięcy (dane: Dataforce za Automotive News Europe)

1. Dacia Sandero

fot. tygodnik motor

2. Volkswagen Golf

fot. tygodnik motor

3. Renault Clio

fot. tygodnik motor
Miejsce Marka/model Rejestracje I-XI 2024 r. (szt.) Zmiana do I-XI 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dacia Sandero 224 875 +14,3
Volkswagen Golf 181 927 +21,1
Renault Clio 178 584 +7,9
Volkswagen T-Roc 170 931 -3,4
Peugeot 208 166 232 -3,2
Tesla Model Y 164 123 -22,6
Toyota Yaris Cross 162 920 +9,9
Volkswagen Tiguan 159 776 +9,3
Skoda Octavia 154 802 +14,1
Toyota Yaris 149 616 +12,3
Idź do oryginalnego materiału