Kia i Hyundai wprowadzą do elektryków elementy aktywnej aerodynamiki? Nowa technologia w fazie testów

11 miesięcy temu

Aktywna aerodynamika to technologia rodem z Formuły 1. Dziś w królowej motorsportu występuje głównie w postaci systemu DRS ułatwiającego wyprzedzanie. Ale ruchome elementy aerodynamiczne występowały już od dawna także w samochodach cywilnych. Do tej pory były jednak zarezerwowane głównie dla samochodów z segmentu premium. Kia i Hyundai zamierzają to zmienić.

Kia i Hyundai z aktywną aerodynamiką?

Producenci cały czas szukają sposobów na to, aby usprawnić swoje samochody elektryczne. I o ile rozwój i poprawa baterii, czy akumulatorów są kluczowe, ważne są także zmiany w innych obszarach. Koreańscy producenci wprowadzą do swoich samochodów elektrycznych aktywne osłony powietrzne, które zwiększą zasięg i osiągi pojazdów elektrycznych.

fot. Hyundai

Hyundai Motor Group właśnie zaprezentowało nową technologię poprawiającą zasięg samochodów elektrycznych. Active Air Skirt (AAS) pozwoli samochodom na baterie jeździć szybciej i dalej.

System składa się z osłon powietrznych przed przednimi oponami i za przednim zderzakiem. Minimalizują one turbulencje powodowane przez koła. Osłony włączają się przy prędkości przekraczającej 80 km/h i chowają się automatycznie, gdy prędkość spadnie poniżej 70 km/h. W testach na samochodzie Genesis GV60 technologia pozwoliła zmniejszyć współczynnik oporu powietrza CD o 0,008. W ten sposób opór powietrza uległ zmniejszeniu o 2,8 procenta.

Duże korzyści także przy wyższych prędkościach

Hyundai twierdzi, iż najnowsza technologia AAS będzie zapewniać korzyści także przy wyższych prędkościach. Ruchome elementy zwiększają siłę docisku id działają także przy prędkościach przekraczających 200 km/h. Większość samochodów wyścigowych korzysta z podobnej technologii, jednak Hyundai zamierza korzystać z niej w wielu swoich produktach.

Sun Hyung Cho, szef grupy ds. rozwoju nadwozi mobilnych: – Oczekujemy, iż technologia będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV-y, w których trudno jest poprawić adekwatności aerodynamiczne. Będziemy przez cały czas dążyć do poprawy adekwatności jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę aerodynamiki.

Kluczowa jest jednak poprawa zasięgu

Choć adekwatności jezdne i odczucia kierowcy są bardzo ważne, nikt nie ma wątpliwości, iż najważniejszy dla producentów będzie zasięg. To ta cecha samochodów elektrycznych wymaga ciągłej poprawy i może pomóc w zwiększeniu zainteresowania wśród klientów.

fot. Hyundai

Technologia AAS nie powinna być zbyt zaskakująca dla tych, którzy śledzą rozwój samochodów grupy Hyundaia. Koreańczycy stosują podobną technologię przykładowo w modelu Ioniq 6. Otrzymał on aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne kół, czy reduktory odstępu między kołami i tylny spojler. Wszystko to właśnie w celu zmniejszenia współczynnika oporu powietrza i tym samym zwiększenia zasięgu samochodu.

Na chwilę obecną AAS jest w fazie rozwoju. Firma złożyła już wnioski patentowe zarówno w Korei Południowej, jak i Stanach Zjednoczonych. Według nieoficjalnych informacji technologia trafi do masowej produkcji po testach trwałości i wydajności. Nie jest więc jeszcze powiedziane, iż na pewno zobaczymy ją w nowych samochodach marek Kia czy Hyundai.

Idź do oryginalnego materiału