Airoh zaprezentował kask motocyklowy z poduszką powietrzną zintegrowaną w skorupie! Pierwsze badania pokazują, iż ryzyko urazów głowy spada o połowę!
Co ważne, nie mówimy tu o podejrzanym startupie – projekt opracowywany jest wspólnie przez doświadczonego włoskiego producenta kasków Airoh we współpracy ze szwedzką firmą Autoliv, która ma 70-letnie doświadczenie w systemach bezpieczeństwa (poduszki powietrzne, pasy, itp).
Jako Motogen.pl jesteśmy Wam winni pewne przeprosiny. Poniższe doniesienia i zdjęcia ukazały się podczas targów Eicma w listopadzie, jednak wtedy umknęły nam w natłoku informacji. Nadrabiamy to dziś.
Kask z airbagiem
Airbagi od dawna obecne są w samochodach, niedawno masowo pojawiają się w kombinezonach motocyklowych, dostępne są także jako kamizelki pod dowolną odzież motocyklową. Teraz pojawia się pierwszy na świecie kask z poduszką powietrzną!
Airoh i Autoliv pracują nad tym prototypem od połowy roku 2020, a pomysł wziął się od włoskiej inżynierki. Roberta Descorvi wpadła na ten pomysł podczas studiów na Uniwersytecie Sheffield Hallam, a od początku projektu zajmuje w Airoh stanowisko inżyniera-konsultanta.
W fazie R&D przeprowadzono wiele wirtualnych symulacji wypadków, aby określić zachowanie się kasku zarówno pod względem strukturalnym, jak i biomechanicznym. Następnie odbyły się rzeczywiste testy uderzeniowe, dopracowano i aspekty stylistyczne, i techniczne – jak powierzchnia działania poduszki, jej objętość, czy niezbędne ciśnienie.
Airoh podkreśla, iż kask wciąż jest w fazie testów prototypowych, ale firma już jest dumna ze swojego produktu. Autoliv dodaje: „Testy wskazują, iż szczytowe przyspieszenie liniowe głowy, a co za tym idzie ryzyko pęknięcia czaszki mogą zostać znacznie obniżone dzięki wprowadzeniu technologii airbag do kasków”.
Autoliv wskazuje, iż ryzyko pęknięcia czaszki spada o połowę: z 60% do 30% po zastosowaniu poduszki.
Poduszka bezpieczeństwa w kasku, bez poświęcania komfortu i wygody
Airoh podkreśla, iż pomimo zastosowania zintegrowanej poduszki powietrznej, „nie trzeba krytycznie poświęcać wyglądu, wagi, czy komfortu”, do których przyzwyczajeni są dzisiejsi motocykliści poszukujący nowoczesnego kasku.
Poduszka bezpieczeństwa jest zintegrowana, więc poza kaskiem nie trzeba zakładać żadnych dodatkowych urządzeń przed każdą przejażdżką. Sama technologia poduszki powietrznej jest podobna jak w kombinezonach czy w samochodach. Poza tym kask wciąż posiada otwory wentylacyjne, wymienny wizjer, czy typowy kształt i wygląd.
Producent w tej chwili dąży do tego, aby kask spełniał najnowszą normę bezpieczeństwa ECE 22.06 – zarówno przed, jak i po wybuchu poduszki.
Póki co Airoh nie zdradza, kiedy kask z airbagiem mógłby wejść do produkcji i sprzedaży.