Kary za nieprawidłowe mocowanie ładunku: choćby 5000 euro

1 tydzień temu

Kara za niewłaściwie zabezpieczony ładunek może wynieść choćby 5 tys. euro. To jednak przede wszystkim poważne zagrożenie bezpieczeństwa, które może być powodem aż ¼ wypadków samochodów ciężarowych w UE. W tym artykule przyglądamy się bliżej karom za to wykroczenie w różnych krajach oraz podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas zabezpieczenia ładunku na czas jego transportu.

Spis treści:

  • Odpowiedzialność przewoźnika i kierowcy
  • Kary administracyjne w krajach UE
  • Normy techniczne w zabezpieczaniu ładunku
  • Najczęstsze nieprawidłowości

Odpowiedzialność przewoźnika i kierowcy

Według informacji UE, aż 25% wypadków ciężarówek może być spowodowana nieprawidłowym zabezpieczeniem ładunku. Zgodnie z konwencją CMR oraz regulacjami wielu państw odpowiedzialność spoczywa zarówno na przewoźniku, jak i na kierowcy. W praktyce jednak bardzo często wygląda to tak:

  • Załadowca odpowiada za prawidłowe rozmieszczenie ładunku w przestrzeni ładunkowej, w tym m.in. za równomierny rozkład masy, zachowanie środka ciężkości oraz stabilność towaru.
  • Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za to, aby proces zabezpieczenia ładunku został wykonany zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami technicznymi. Powinien także zapewnić odpowiedni sprzęt mocujący (certyfikowane pasy, łańcuchy, maty antypoślizgowe, kliny, siatki itp.).
  • Kierowca jako osoba wykonująca przewóz odpowiada za sprawdzenie stanu zabezpieczenia ładunku przed wyruszeniem w trasę oraz jego bieżące kontrolowanie (szczególnie po nagłych manewrach – hamowaniu, skręcie, przejeździe przez nierówności).

Kary administracyjne w krajach UE

W Unii Europejskiej egzekwowanie przepisów dotyczących zabezpieczenia ładunku staje się coraz bardziej jednolite, choć zakres kar i tryb kontroli różnią się w zależności od państwa członkowskiego. Z danych branżowych wynika, iż najczęściej kontrolowane są: sposób mocowania, zgodność używanego sprzętu z normami oraz kompletność dokumentacji.

W poniższej tabeli porównawczej prezentujemy kary za nieprawidłowe zamocowanie ładunku w wybranych państwach UE.

Kraj Maksymalna kara dla przewoźnika Kara dla kierowcy Organ kontrolny Komentarz
Niemcy do 5 000 € 120€ BALM, BAG Inspektorzy mogą wymagać obliczeń sił mocowania zgodnych z EN 12195‑1. Brak dokumentacji może skutkować nie tylko mandatem, ale też czasowym zatrzymaniem pojazdu.
Francja do 750 € 135€ DREAL, Policja Wzmożone kontrole na parkingach autostradowych, szczególnie w regionach przygranicznych. Wymagana zgodność z europejskimi normami technicznymi.
Włochy do 338 € Polizia Stradale, Motorizzazione Dokumentacja techniczna nie jest obowiązkowa, ale silnie rekomendowana. Brak jej może obniżyć skuteczność odwołania od mandatu.
Holandia ok. 370 € Inspectie Leefomgeving en Transport Szczególny nacisk na zgodność pasów i punktów mocowania z normą EN 12640. Możliwe wezwania do usunięcia usterek na miejscu.
Rumunia ustalane indywidualnie ARR, Policja Kontrole często koncentrują się na pojazdach zagranicznych. Weryfikowane są fotodokumentacja i certyfikaty używanych elementów mocujących.
Austria do 5 000 € od 35 € wzwyż Polizei, Landesverkehrsabteilung Mandaty są stopniowane w zależności od ryzyka spowodowanego nieprawidłowym zabezpieczeniem. Możliwość zakazu dalszej jazdy.
Hiszpania do 4 001 € 200–500 € Guardia Civil, DGT Mandaty mogą być wystawiane zarówno przez policję, jak i jednostki transportowe. Kwalifikacja przewinienia zależy od kontekstu – błąd proceduralny vs. zagrożenie bezpieczeństwa.
Belgia od 150 do 1 000 € od 150 € SPF Mobilité, Policja drogowa Podobnie jak w Hiszpanii, inspekcje mają charakter administracyjno-karny. Możliwe są kontrole celowane przy powtarzających się naruszeniach.
Polska do 3 000 zł (sąd), 500 zł (mandat) 200–500 zł ITD, Policja Choć mandaty są niższe niż na Zachodzie, możliwe jest wszczęcie postępowania sądowego i wpis do rejestru naruszeń transportowych.

Tabela 1. Kary za nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku w wybranych krajach UE.

Normy techniczne w zabezpieczaniu ładunku

Właściwe zabezpieczenie ładunku musi być zgodne z określonymi normami technicznymi, czyli:

  • EN 12195-1 – określa sposób obliczania sił mocowania (metoda LC/SHF/STF), wymagany współczynnik tarcia oraz kryteria stabilności. Kluczowa przy opracowywaniu dokumentacji załadunkowej oraz w procesach audytu.
  • EN 12195-2/3 – definiuje wymagania dotyczące pasów i łańcuchów mocujących: minimalna wytrzymałość, oznaczenia, warunki użytkowania. Ich zgodność musi być potwierdzona tabliczką znamionową lub certyfikatem producenta.
  • EN 12640 – dotyczy konstrukcji punktów mocowania w pojazdach (haków, uchwytów, oczek). Norma wskazuje nie tylko rozmieszczenie i liczbę punktów, ale też ich nośność – co ma bezpośredni wpływ na prawidłowe rozłożenie sił mocujących.
  • EN 12642 – odnosi się do wytrzymałości nadwozi (np. naczep kurtynowych) i ich przydatności do wspomagania mocowania. Szczególne znaczenie ma tu różnica pomiędzy klasą L (standard) a XL (wzmocniona konstrukcja) — wymóg istotny w przypadku przewozu ładunków o dużej masie lub nieregularnym kształcie.

Zastosowanie tych norm jest wymagane nie tylko przez inspekcje transportowe, ale również coraz częściej przez partnerów handlowych (np. operatorów logistycznych, koncerny produkcyjne), którzy uwzględniają je w swoich procedurach audytowych, SLA i specyfikacjach transportowych.

Najczęstsze nieprawidłowości

Wśród najczęściej występujących błędów w zakresie zabezpieczania ładunku, pojawia się nieprawidłowe wykorzystanie pasów i użycie uszkodzonych lub niecertyfikowanych elementów mocujących. Warto pamiętać, iż również certyfikowany pas, ale z nieczytelną etykietą znamionową lub bez niej, uznawany jest za model bez atestów.

Często zdarza się także, iż przewoźnik nie jest w stanie przedstawić obliczeń sił mocowania zgodny zgodnych z EN 12195‑1 ani potwierdzić zgodności elementów zabezpieczających z normą. Ponadto w wielu przypadkach kierowcy zaniechali kontroli napięcia pasów po przejechaniu pierwszych kilometrów lub po gwałtownych manewrach (np. ostre hamowanie, gwałtowny skręt).

Idź do oryginalnego materiału