Kalifornijski regulator rynku blokuje start autonomicznych taksówek Tesli

7 godzin temu

Amerykańska Komisja ds. Usług Publicznych stanu Kalifornia (CPUC) wstrzymała plany Tesli związane z uruchomieniem autonomicznych taksówek Robotaxi w rejonie Bay Area. Firma Elona Muska nie uzyskała niezbędnych zezwoleń na komercyjne przewozy bez kierowcy, co może istotnie zahamować rozwój tego segmentu w Stanach Zjednoczonych.

Regulator zatrzymuje Teslę

Kalifornijska komisja potwierdziła, iż Tesla nie posiada wymaganych licencji na świadczenie usług autonomicznego przewozu osób. Chodzi zarówno o przejazdy płatne, jak i darmowe, a także te, w których w samochodzie nie ma kierowcy. W praktyce oznacza to, iż koncern Elona Muska nie może testować ani uruchamiać usług Robotaxi w Kalifornii, a obecne zezwolenia pozwalają jedynie na prowadzenie klasycznej działalności taksówkarskiej, gdzie za kierownicą wciąż zasiada człowiek.

To spory cios dla Tesli, która zapowiadała szerokie wdrożenie autonomicznych usług już w drugiej połowie 2025 roku. Elon Musk od miesięcy deklarował, iż robotaksówki pojawią się najpierw w Kalifornii, Nevadzie, Arizonie i na Florydzie. Jego celem było objęcie choćby połowy populacji USA do końca bieżącego roku i pełna komercjalizacja usługi w roku następnym. Teraz te prognozy stają pod znakiem zapytania.

Innowacje technologiczne i globalne ambicje Tesli

Podczas światowej konferencji WAIC 2025 w Szanghaju Tesla zaprezentowała nie tylko autonomiczne Robotaxi, ale także humanoidalne roboty, nową generację stacji ładowania V4 oraz systemy wspomagania jazdy. Firma po raz pierwszy publicznie pokazała wideo prezentujące technologię Robotaxi, opartą na architekturze wizyjnej oraz danych zbieranych z milionów samochodów jeżdżących po całym świecie.

Równolegle spółka stara się o dopuszczenie swojego systemu inteligentnego wspomagania jazdy (wersja z nadzorem kierowcy) w Chinach i Europie. Planuje również jeszcze w tym roku uruchomić w Stanach Zjednoczonych system w pełni autonomiczny, bez udziału kierowcy, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań bezpieczeństwa.

W najbliższych miesiącach rozwój usług autonomicznych w USA zależeć będzie od decyzji lokalnych władz i skuteczności lobbowania przez producentów. Tesla pozostaje liderem innowacji, ale jej globalne ambicje musiały się w końcu zderzyć z realiami amerykańskiej biurokracji.

Idź do oryginalnego materiału