W Korei Południowej z reguły panuje motoryzacyjny patriotyzm. Jednak zagraniczni producenci zyskują coraz większy kawałek rynkowego tortu. W tym roku Koreańczycy mają nowego, samochodowego faworyta wśród „obcych”. Co ciekawe, ta alternatywa jest lubiana także w Polsce.
Według raportów KAIDA, południowokoreański rynek samochodowy zbliża się do miliona rejestracji w tym roku. Od stycznia do lipca klienci zarejestrowali dokładnie 962 431 samochodów, czyli o 3,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Były to głównie rejestracje koreańskich producentów (aż 797 434 szt.). Jednak warto zauważyć, iż 164 997 rejestracji producentów „obcych” to wzrost aż o 11,8 proc.
Jaka jest najpopularniejsza, zagraniczna alternatywa?
Najpopularniejszym samochodem osobowym w Korei Południowej przez cały czas jest Kia Sorento (58 182 szt.). Po 7 miesiącach wyprzedza Kię Carnival (49 680 szt.) oraz Hyundaia Avante (45 755 szt.). O tegoroczne podium walczy też lokalny, a zarazem europejski towar eksportowy, czyli Kia Sportage (43 517 szt.). W pierwszej piątce jest też Hyundai Grandeur (38 067 szt.). Najpopularniejszym modelem spoza duetu Hyundai/Kia jest trzynaste Renault Korea Grand Koleos (26 139 szt.). To wciąż koreański producent, który jednak korzysta z platformy chińskiego Geely oraz wielu technologii Renault.
Jeśli Koreańczyk ma kupić samochód nie od koreańskiego producenta, to w tym roku alternatywa nr 1 nazywa się Tesla Model Y. Amerykański SUV na prąd zebrał już 21 980 rejestracji. W samym lipcu przybyło ich 6 559 szt., czyli o 304,1 proc. więcej niż w lipcu 2024 r. Odświeżony Model Y odebrał prowadzenie w rankingu „obcych” Mercedesowi Klasie E (14 933 szt.). Jemu pozostała już bardziej rywalizacja z BMW Serii 5 (14 017 szt.). Co interesujące czwarty w tym rankingu Mercedes GLC ma już sporą stratę. W 7 miesięcy zebrał tam „ledwie” 5 100 rejestracji. Nie imponują też wyniki Tesli Model 3 (4 429 szt.).
Hyundai i Kia są w innej lidze
O dominacji na koreańskim rynku dwóch najpopularniejszych marek przekonuje zwłaszcza ich ranking. Liderujący Hyundai ma 341 786 rejestracji, a druga Kia 322 232 rejestracje. Należący do tego samego koncernu Genesis jest na podium, ale jego wynik to już „tylko” 69 341 rejestracji. Choć BMW (44 770 szt.) i Mercedes (37 047 szt.) są tuż za podium, to na razie nie mają co o nim marzyć. Niemieccy giganci klasy premium są jednak wyżej notowani niż Renault Korea (32 065 szt.) i Tesla (26 569 szt.). W Top 10 tego rynku są jeszcze dawny SsangYong, czyli KGM (22 787 szt.), GM Korea (9 223 szt.) i Lexus (8 963 szt.).