Elektryczna wywrotka Scania rozpoczęła pracę w kopalni w Szwecji

2 godzin temu

Scania pogłębia współpracę z firmą LKAB, aby elektryfikować transport w górnictwie. W kopalni LKAB w Malmberget, na północy Szwecji, rozpoczęła pracę nowa, elektryczna ciężarówka Scania w konfiguracji 8×4 – pierwszy tego typu pojazd tej marki na świecie. To ciężki wywrotka z dwiema skrętnymi osiami przednimi, zaprojektowana specjalnie z myślą o najbardziej wymagających zastosowaniach.

Pojazd otrzymał przydomek „Sleipner”, nawiązujący do legendarnego, ośmionogiego konia Odyna, symbolizującego siłę i niezawodność. Jest to jednocześnie pierwsza elektryczna ciężarówka Scania wyposażona w dwie skrętne osie przednie, opracowana na modułowej platformie elektrycznej firmy. Rozwiązanie to zapewnia większą ładowność oraz stabilność na trudnych, górniczych drogach – stanowiąc solidną odpowiedź na wyjątkowo złożone wyzwania transportowe.

Jeśli pojazd spełni nasze oczekiwania, będziemy dysponować w pełni bezemisyjnym rozwiązaniem do transportu skały płonnej w niezwykle wymagających warunkach górniczych – mówi Peter Gustavsson, kierownik projektu ds. elektryfikacji maszyn mobilnych w LKAB.

LKAB transportuje rocznie ponad 5 mln ton skały płonnej, co oznacza, iż potencjalne oszczędności emisji CO₂ będą znaczące. To przykład realnego wpływu, jaki rozwiązania Scania mogą mieć dla klientów o ambitnych celach klimatycznych.

Partnerstwa takie jak to są najważniejsze dla zdobywania wiedzy i przyspieszania zmiany w kierunku zrównoważonego systemu transportowego – podkreśla Tony Sandberg, dyrektor ds. Scania Pilot Partner.

Nowa generacja elektrycznych ciężarówek dla górnictwa

„Sleipner” został zaprojektowany z myślą o sektorze komunalnym i górniczym. W Malmberget odpowiada za transport skały płonnej z punktu załadunku zsypowego do miejsca jej składowania w Tingvallskulle. Trasa liczy około 5 km i obejmuje różnicę wysokości 250 m. W pełni załadowany pojazd waży 60 ton, z czego 38 ton stanowi ładunek.

Ciężarówka jest napędzana dwoma pakietami akumulatorów MP20 o łącznej pojemności 416 kWh oraz silnikiem elektrycznym EM C 1-4 o mocy 400 kW. W pełni zastępuje ona swój odpowiednik z silnikiem spalinowym, udowadniając, iż elektryczne technologie Scania są w stanie sprostać ekstremalnym wymaganiom ciężkich zastosowań górniczych.

Rozwój poprzez partnerską współpracę

Nowy pojazd bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas eksploatacji w pełni elektrycznej wywrotki Scania 6×4, która z powodzeniem pracuje w kopalni Malmberget od 2022 roku. Wspólnie z klientami otwartymi na innowacje – takimi jak LKAB – Scania prowadzi ścisłą współpracę, testując i udoskonalając nowe rozwiązania elektryczne w rzeczywistych warunkach operacyjnych.

Każda kolejna ciężarówka, którą wprowadzamy do eksploatacji, pomaga nam i naszym klientom lepiej zrozumieć, jak skalować elektryfikację w najbardziej wymagających środowiskach. Ten pojazd to dopiero początek – przed nami kolejne rozwiązania dla sektora górniczego – podsumowuje Tony Sandberg.

Idź do oryginalnego materiału