W Gdyni zakończono budowę nowoczesnej stacji kolejowej przystosowanej do obsługi najdłuższych (do 750 metrów) oraz najcięższych (o nacisku 22,5 tony na oś) pociągów towarowych. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto będzie pełnić funkcję swoistej "autostrady dla pociągów" i zapewni dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. To z kolei przyczyni się do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
Autostrada dla pociągów ma znaczenie dla całej Polski
Jak zaznacza PKP PLK SA - inwestycja ma istotne znaczenie dla gospodarki całej Polski i tej części Europy. Wpisuje się bowiem w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów pociągami do portów morskich także w Gdańsku.
Reklama
Dwa wiadukty, 115 km nowych torów i 359 rozjazdów
Stacja Gdynia Port to w tej chwili 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowano także most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia adekwatne odwodnienie terenu. W obrębie stacji powstała także publiczna ładownia, a sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
Na terenie stacji Gdynia Port powstała także największa głowica rozjazdowa w kraju, "spinająca" aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią - ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i choćby 200 maszyn. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę".