Grudzień będzie decydującym miesiącem o tym, które samochody zyskają miano bestsellerów 2024 r. w Polsce. Ciekawie rywalizacja wygląda zwłaszcza w segmencie SUV-ów oraz rejestracji klientów indywidualnych. W obu klasyfikacjach faworytem jest Toyota Yaris Cross, ale w tych samych salonach ma swojego głównego rywala przecenionego na 119 900 zł.
Instytut Samar opublikował najnowsze dane o rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Od stycznia do listopada 2024 r. wydano nowe dowody dla niemal pół miliona aut (495 871 szt.), co stanowi wzrost o 14,5 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Tylko w zeszłym miesiącu przybyło prawie 50 tys. (49 144) nowych aut, czyli o 17,9 proc. więcej niż w listopadzie 2023 r. Na wyprzedaże mocno ruszyli klienci indywidualni, których udział w listopadowych rejestracjach wyniósł wyjątkowo dużo, bo aż 34 proc.
Japoński SUV Toyoty czy japoński SUV Toyoty?
Warto zaznaczyć, iż dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) kategoryzują do klientów indywidualnych także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i spółki cywilne. Jednak niewątpliwie większość z nich stanowią „zwykli” klienci. Po 11 miesiącach ci najczęściej sięgają po Toyotę Yaris Cross. Mały B-SUV japońskiej marki tylko w tej grupie klientów ma 8 239 rejestracji. To o 32,1 proc. więcej niż rok temu o tej porze. Podium kompletują Kia Sportage (7 256 szt.) i Toyota C-HR (6 163 szt.), której liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych wzrosła aż o 64,48 proc.). Za czołową trójką sklasyfikowano Dacię Duster (5 120 szt.) i Toyotę Yaris hatchback (4 708 szt.).
O ile Toyota Yaris Cross prawdopodobnie wygra wśród klientów indywidualnych, o tyle w kompletnym zestawieniu jej głównym rywalem jest Toyota C-HR. To właśnie ten drugi japoński SUV mocno ostatnio zyskuje, zwłaszcza po przecenie ze 139 900 zł na 119 900 zł. W odróżnieniu od Yarisa Cross, jest on często wybierany nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale i firmowych (odpowiednio 3. i 5. miejsce). A to właśnie klienci flotowi robią większości modeli wyniki roczne. Przed decydującym miesiącem Yaris Cross zdołał nieco powiększyć swoją niewielką przewagę. w tej chwili ten bestsellerowy SUV ma 14 357 rejestracji a C-HR 13 021 rejestracji.
Te modele sprzedają się najlepiej w Polsce
W ogólnym zestawieniu rejestracji po 11 miesiącach prowadzi Toyota Corolla. Ten flotowy hit był najczęściej wybierany w listopadzie (aż 4 145 szt.). Dzięki temu całoroczny licznik to już 25 670 szt. Druga Skoda Octavia była wiceliderem minionego miesiąca, ale powiększyła swoją liczebność „tylko” o 1 526 egzemplarze. To daje łącznie 17 179 szt.
Pojedynek o podium toczą wspomniane Toyota Yaris Cross (14 357 szt.) i Toyota C-HR (13 021). Jednak temu drugiemu bardziej niż awans grozi spadek. Niedaleko w rankingu są bowiem Toyota Yaris (12 944) i Kia Sportage (12 757). Powyżej 10 tys. dowodów rejestracyjnych w tym roku wydano jeszcze tylko dla Hyundaia Tucsona (11 939) i Toyoty RAV4 (10 031). W grudniu o osiągnięcie tego progu powalczą zwłaszcza Dacia Duster (9 247) i Volkswagen T-Roc (8 156).
Patrząc na ranking marek, nie powinno dziwić pierwsze miejsce Toyoty (92 965 rejestracji). Japońska marka jako jedyna w 2024 r. ma szansę osiągnąć pułap 100 tys. zarejestrowanych nowych aut osobowych. Druga Skoda ma po listopadzie 53 208 rejestracji. Trzeci Volkswagen (34 191) przez cały czas dość blisko ma koreańskich rywali, czyli Kia (30 346) i Hyundaia (28 110). Na dalszych lokatach widnieje słynne niemieckie trio klasy premium Audi (26 310), Mercedes (25 954) i BMW (24 657). Czołową dziesiątkę uzupełniają Renault z 18 630 rejestracjami (Renault Captur był w top10 listopada) i Dacia z 17 373 rejestracjami.