Japońska królowa polskich dróg za choćby 94 900 zł z kolejnym rokiem panowania w Polsce. Kłaniać się jej musi choćby Skoda Octavia

14 godzin temu

Japońska marka Toyota utrzymała status najpopularniejszej marki samochodów osobowych w Polsce. I to w jakim stylu, bo przebijając 100 tys. rejestracji osiągnięto historyczny rekord rocznej sprzedaży w naszym kraju. W rankingu modelowym bezkonkurencyjna okazała się Toyota Corolla, nazywana królową polskich dróg.

Dlaczego sprzedawało się więcej samochodów?

Najnowszy raport Instytutu Samar przynosi nam wiedzę o tym, jak kształtowała się sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce w 2024 r. Rewelacyjny grudzień (wzrost o 33,2 proc. względem poprzedniego) pozwolił z nawiązką przekroczyć próg pół miliona zarejestrowanych egzemplarzy. Wyniki 551 565 rejestracji to rezultat o 16,1 proc. lepszy od ubiegłorocznego.

Toyota Corolla. // fot. materiały prasowe

Skąd ten wzrost? W publikacji Samaru wskazywane są trzy czynniki. Przede wszystkim obawa przed wzrostem cen w związku ze startem obowiązywania (od 1 stycznia 2025 r.) unijnej regulacji CAFE zaostrzającej konsekwencje sprzedaży aut emitujących sporo CO2. Poza tym na polskim rynku śmiało zaczęli poczynać sobie producenci z Chin, którzy zarejestrowali ponad 10 tys. aut. Wzrosło też zainteresowanie autami elektrycznymi, choć to zwolniło przez wyczerpanie środków na leasing w programie dopłat „Mój elektryk”.

Skoda Octavia. // fot. materiały prasowe

Japońska królowa dróg i flot

Zdecydowanie najpopularniejszym samochodem osobowym w Polsce w całym 2024 r. (i niemal każdego miesiąca) była Toyota Corolla. Japońska królowa polskich dróg osiągnęła wyniki 29 471 rejestracji. Ten wynik to głównie zasług firm, którzy stanowili główną siłę napędową polskiego rynku. Legendarny model da się kupić w tej chwili na wyprzedaży choćby za 94 900 zł, jeżeli zadowoli nas nadwozie sedan i już zarejestrowany egzemplarz.

Toyota Yaris Cross. // fot. materiały prasowe

Corolli w pas kłaniać musi się choćby druga w rankingu Skoda Octavia. Jej strata do liderki przekroczyła 10 tys. rejestracji, bo 2024 r. zamknęła z wynikiem 19 266 szt. Octavia to obok Corolli najczęściej wybierane auto we flotach. Podium skompletowała Toyota Yaris Cross (15 612 szt.), czyli najpopularniejszy SUV w Polsce. Ten model był też liderem wśród klientów indywidualnych.

Toyota C-HR. // fot. materiały prasowe

Rywalizacja o najniższy stopień podium była bardziej zacięta niż mogło się wydawać. Promocje pod koniec roku napędziły sprzedaż tak bardzo, iż w pierwszej dziesiątce grudnia nie było modelu, który by miał mniej niż tysiąc rejestracji. Ostatecznie pościg czołowej trójki najlepiej wypadł w przypadku Toyoty C-HR (14 516 szt.). Ten coraz popularniejszy SUV pokonał w braterskim pojedynku Toyotę Yaris (14 178 szt.) i Kię Sportage (14 134 szt.).

Toyota Yaris. // fot. materiały prasowe

SUV-y gonią SUV-y

Solidny rezultat na zakończenie 2024 r. uzyskał bestseller Hyundaia, czyli Tucson. SUV uzyskał 13 178 rejestracji i wyraźnie pokonał Dacię Duster (10 393) i Toyotę RAV4 (10 388). Tylko jeden samochód w pierwszej dziesiątce nie przekroczył progu 10 tys. rejestracji i był nim Volkswagen T-Roc (9 218). Zaglądając do analogicznego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wiemy, iż najbliżej Top 10 były Skoda Superb (8 307) i Skoda Kamiq (8 083).

Kia Sportage. // fot. materiały prasowe

Uwagę zwraca też mocny wynik Cupry Formentor (7 850) czy Mercedesa GLC, który w odmianach SUV i Coupe zgromadził łącznie 7 094 rejestracji. Czołową piętnastkę uzupełniła Skoda Fabia (6 978), lepsza od Volkswagena Tiguana (6 729) notującego 83,9-procentowy wzrost Renault Captura (6 294). Najlepszą dwudziestkę skompletowały Volvo XC60 (6 173), Skoda Kodiaq (6 056) i Ford Focus (5 765), który względem 2023 r. poprawił się o 134,1 proc.

Hyundai Tucson. // fot. Wojciech Garbarz

Japońska marka nie miała rywala

W rankingu marek 2024 r. należał zdecydowanie do Toyoty. Jej rekord rocznej sprzedaży na polskim rynku (103 826 szt.) to deklasacja choćby drugiej Skody (60 131 szt.). Trzecią lokatę utrzymał Volkswagen (38 401), który w ciągu rok był mocno naciskany przez koreańskich rywali: Kię (33 352) i Hyundaia (31 008). Drugą połowę dziesiątki otwierają niemieckie marki premium, kolejno: Audi (29 161), Mercedes (28 785) i BMW (27 117). W Top 10 znalazło się jeszcze miejsce tylko dla Renault (21 630) i Dacii (19 992).

Dacia Duster. // fot. materiały prasowe

Drugą dziesiątkę otwierają zaciekli rywale z segmentu premium Volvo (14 950) i Lexus (14 681). Na podobnym poziomie wynik wykręcił w 2024 r. Ford (14 111). Powyżej 10 tys. rejestracji naliczono jeszcze tylko w przypadku marek Cupra (11 554), Mazda (10 884) i Opel (10 413). Blisko tego pułapu były Peugeot (9 654), Suzuki (9 529) oraz Nissan (9 386). Pierwszą dwudziestkę uzupełnił Citroen (6 164).

Idź do oryginalnego materiału