Jakie były silniki w Polonezie?

centrumpoznawcze.pl 2 miesięcy temu
Jakie były silniki w Polonezie?

Jakie były silniki w Polonezie?

Polonez, produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w latach 1978-2002, był jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich samochodów. W ciągu swojej długiej historii, Polonez był wyposażany w różne silniki, które wpływały na jego osiągi i popularność. W tym artykule przyjrzymy się różnym wersjom silników, które były dostępne w Polonezie.

1. Silnik 1.3 OHV

Pierwsza generacja Poloneza, wprowadzona na rynek w 1978 roku, była wyposażona w silnik benzynowy o pojemności 1.3 litra. Silnik ten był typu OHV (Overhead Valve), co oznaczało, iż zawory były umieszczone w głowicy cylindrów. Moc tego silnika wynosiła około 60 koni mechanicznych, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości około 140 km/h.

2. Silnik 1.5 OHV

W 1983 roku wprowadzono drugą generację Poloneza, która była wyposażona w silnik o większej pojemności – 1.5 litra. Silnik ten również był typu OHV i generował moc około 75 koni mechanicznych. Dzięki temu Polonez był bardziej dynamiczny i osiągał maksymalną prędkość około 160 km/h.

3. Silnik 1.6 DOHC

W 1991 roku FSO zdecydowało się na modernizację Poloneza i wprowadziło trzecią generację tego modelu. Największą zmianą było zastosowanie nowego silnika o pojemności 1.6 litra, który był typu DOHC (Double Overhead Camshaft). Silnik ten charakteryzował się większą mocą, wynoszącą około 90 koni mechanicznych, co przekładało się na lepsze osiągi. Polonez z tym silnikiem był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną około 170 km/h.

4. Silnik 1.9 Diesel

Wraz z trzecią generacją Poloneza, FSO wprowadziło również wersję z silnikiem wysokoprężnym. Silnik o pojemności 1.9 litra był wyposażony w układ wtrysku bezpośredniego i generował moc około 65 koni mechanicznych. Polonez z tym silnikiem był bardziej ekonomiczny, ale osiągi były nieco niższe niż w przypadku wersji benzynowych.

5. Silnik 2.0 DOHC

W 1996 roku FSO wprowadziło kolejną modernizację Poloneza, która objęła również zmiany w silniku. Wersja 2.0 DOHC była najmocniejszą wersją silnika dostępną w Polonezie. Generowała ona moc około 150 koni mechanicznych, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 200 km/h. Polonez z tym silnikiem był bardziej sportowy i dynamiczny.

Podsumowanie

Polonez był wyposażany w różne silniki w zależności od generacji i wersji. Silniki benzynowe o pojemnościach 1.3, 1.5, 1.6 i 2.0 litra oraz silnik wysokoprężny o pojemności 1.9 litra były najpopularniejszymi jednostkami napędowymi w tym modelu. Każdy silnik miał swoje charakterystyczne cechy i wpływał na osiągi Poloneza. Dzięki różnorodności silników, Polonez był dostępny dla różnych grup klientów o zróżnicowanych preferencjach.

Silniki stosowane w Polonezie to:
1. 1.3 OHV (OHC) – 1.3L, 4-cylindrowy silnik benzynowy o jednym wałku rozrządu z zaworami umieszczonymi w głowicy cylindrów.
2. 1.4 A (A1.4) – 1.4L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
3. 1.5 A (A1.5) – 1.5L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
4. 1.6 GLE (A1.6) – 1.6L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
5. 1.9 D (A1.9) – 1.9L, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem pośrednim.

Link tagu HTML do strony „https://www.pchelki.pl/” można utworzyć w następujący sposób:
Link do strony Pchelki.pl

Idź do oryginalnego materiału