AbBlue wymaga odpowiedniego przechowywania. W realiach firmy transportowej często wydaje się to wyzwaniem. Jak zatem przechowywać AdBlue w wygodny sposób i jak go precyzyjnie tankować, bez pozostawiania resztek płynu w kanistrach? Rozwiązaniem może być specjalny system do dystrybucji płynu AdBlue. Porozmawiamy o nim ze specjalistą.
Po polskich drogach porusza się mnóstwo samochodów osobowych i dostawczych, które potrzebują płynu AdBlue. Nic w tym dziwnego, bo konieczność stosowania AdBlue w dieslach pojawiła się w 2014 rok, wraz z wprowadzeniem normy Euro 6 i układów SCR Selektywnej Redukcji Katalitycznej, które neutralizują toksyczne cząsteczki tlenków azotu, rozbijając je na nieszkodliwy tlen i azot.
Dlaczego warto mieć AdBlue w swojej firmie?
– Rośnie zapotrzebowanie na ten płyn, ponieważ większość nowszych samochodów z silnikiem diesla – zarówno osobowych, jak i ciężarowych wymaga regularnego stosowania AdBlue – wyjaśnia Tomasz Antczak, specjalista z firmy JAAS Kontenery – Kierowcy regularnie muszą go uzupełniać, dlatego coraz więcej profesjonalnych warsztatów samochodowych decyduje się na urządzenia do dystrybucji AdBlue. Możliwość uzupełnienia płynu „na miejscu” to duży plus. Można oferować uzupełnienie płynu także klientom czy kooperantom. To prosta usługa, którą można wyceniać osobno. Jest to komfort i dodatkowe źródło dochodu.
Auto z SCR nie może jeździć bez AdBlue
Każdy samochód osobowy zużywa płyn AdBlue. Tempo zależne jest od kilku czynników, podstawowy to oczywiście ilość zużytego paliwa. Jednak dochodzą tu też warunki drogowe, obciążenia silnika i aktualizacje systemu silników. Dlatego też nie można dokładnie oszacować zużycia płynu.
- Średnie zużycie AdBlue w samochodach osobowych mieści się w przedziale od 1 do 3 l płynu na 1000 km.
- W przypadku aut dostawczych i ciężarowych jest ono dużo wyższe.
Poziom AdBlue w zbiorniku jest mierzony przez specjalny czujnik i monitorowany przez sterownik silnika. jeżeli poziom płynu się obniża, na desce rozdzielczej wyświetlane są komunikaty ostrzegawcze.
- Jeśli pomimo ostrzeżeń kierowca nie uzupełni poziomu AdBlue, komputer sterujący pracą jednostki napędowej może obniżyć moc silnika, choćby o 40 procent.
- Jeśli kierowca dalej nie uzupełni poziomu AdBlue (albo układ SCR dawkujący AdBlue będzie uszkodzony), sterownik silnika uniemożliwi uruchomienie jednostki napędowej.
Jak przechowywać AdBlue?
Przechowywanie AdBlue w kanistrach 5, 10 i 20-litrowych zajmuje sporo miejsca i wprowadza bałagan. Tankowanie z 10 lub 20-litrowego kanistra do wygodnych nie należy, bo konieczność dźwigania 10 lub 20 kg w dłoniach raczej trudno uznać za komfortową pracę. Do tego jeszcze przy tankowaniu AdBlue trzeba uważać, bo płyn jest silnie korozyjny.
Dlatego ciekawym pomysłem jest wyposażenie swojej firmy w zbiornik do przechowywania i tankowania płynu AdBlue. Taki zbiornik to dobre rozwiązanie dla firm transportowych czy warsztatów, zajmujących się serwisowaniem aut ciężarowych, z wymianą płynów, naprawami silników, w tym w szczególności diesli oraz naprawami układów SCR.
Zbiornik do przechowywania i dystrybucji AdBlue – co to jest?
Zbiornik – dystrybutor do AdBlue to urządzenie, w skład którego wchodzą:
- Zbiornik na płyn AdBlue, wykonany z tworzywa sztucznego (płyn jest korozyjny, o czym wspominaliśmy wcześniej);
- Przewód przesyłowy, pompa i pistolet do wygodnego nalewania płynu do zbiornika DEF;
- Interfejs elektroniczny, który pozwala na dokładną kontrolę ilości nalewanego płynu, a także na sprawdzanie ilości płynu we wnętrzu zbiornika.
Takie zbiorniki – dystrybutory można bardzo często spotkać na stacjach benzynowych. Mają one ogromną pojemność. Do warsztatu samochodowego taki zbiornik jest niepotrzebny, bo trzeba pamiętać, iż AdBlue także się starzeje i ma datę ważności.
Jak wybrać dystrybutor AdBlue?
– Najlepszym wyborem dla warsztatu lub niedużej firmy transportowej jest dystrybutor o pojemności od 1000 litrów. Model naziemny o konstrukcji dwupłaszczowej zapewnia szczelność i doskonałe adekwatności izolacyjne – wyjaśnia Tomasz Antczak, specjalista z firmy JAAS Kontenery – Urządzenie może stać na zewnątrz i pracować w zakresie temperatur od –25°C do +55°C. W przestrzeni technicznej zainstalowane są elementy wyposażenia, m.in. system ogrzewania, wskaźnik poziomu napełnienia oraz linia napełniająca ze złączem do tankowania. Zbiornik wewnętrzny wykonany jest z wysokiej jakości polietylenu. Dystrybutory są wyposażone w uniwersalne nalewaki dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz w wyłączniki, które automatycznie zatrzymują przepływ płynu, zapobiegając przepełnieniu i rozlaniu.
Warto zwrócić uwagę właśnie na wyposażenie dystrybutora w system ogrzewania. AdBlue krystalizuje w temperaturze poniżej 11 stopni Celsjusza. Pod uwagę trzeba też wziąć cenę. A ta w hurcie jest znacznie niższa.
– Zbiornik z dystrybutorem umożliwia zakup AdBlue w hurcie, dzięki czemu tankowanie z dystrybutora zamiast z kanistra jest zwykle tańsze i wygodniejsze. Rozwiązanie to pozwala na precyzyjne uzupełnienie płynu, zapobiega rozlewaniu go po pojeździe oraz eliminuje konieczność zakupu zbędnych opakowań, co przekłada się na oszczędność miejsca – podkreśla Tomasz Antczak, specjalista z firmy JAAS Kontenery
Poza tym oferowanie klientom AdBlue w atrakcyjnej cenie z pewnością zostanie docenione.