Jak prawidłowo wymieniać klocki hamulcowe w pojazdach użytkowych? Poradnik TMD Friction.

4 godzin temu

Wymiana klocków hamulcowych, niezależnie od rodzaju pojazdu, jest zadaniem mającym duży wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg. Mechanicy pojazdów użytkowych znają procedurę wymiany tarcz oraz klocków, ale podczas pracy często pomijają teoretycznie mało istotne etapy, takie jak czyszczenie. Dzieje się tak z powodu pośpiechu. Tymczasem to właśnie te drobne czynności mogą mieć największy wpływ na skuteczne hamowanie.

Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, przedstawia kilka wskazówek dotyczących wymiany klocków hamulcowych w pojazdach użytkowych.

Kluczowe są adekwatne narzędzia

Przed rozpoczęciem prac dobrze jest upewnić się, iż masz do dyspozycji odpowiedni sprzęt, adekwatne narzędzia i przestrzegasz wytycznych określonych przez producenta układu hamulcowego. Wymiana hamulców zwykle wiąże się z brudem, więc warto pomyśleć o wszystkich środkach ostrożności. Warto nosić odzież ochronną, a prace przy pojazdach należy wykonywać wyłącznie na zabezpieczonym podnośniku, a nie na lewarku.
Podczas demontażu klocków i tarcz hamulcowych oraz czyszczenia elementów układu hamulcowego w ramach przygotowań do montażu nowych części występuje ryzyko wdychania zgromadzonego tam pyłu. Skutecznym sposobem na usunięcie większości brudu jest czyszczenie tych części w myjce chemicznej. Alternatywnie, równie skuteczny może być odpowiedni zmywacz do hamulców, taki jak Textar Formula XT.

Przygotowania do wymiany klocków hamulcowych

Pierwszym krokiem powinno być upewnienie się, iż pod koła pojazdu są podłożone kliny. Istotne jest również zwolnienie hamulca głównego i postojowego, a także wszelkich innych hamulców tymczasowych. Należy sprawdzić, czy ciśnienie powietrza zasilającego układ hamulcowy przekracza 6,5 bara i, jeżeli to możliwe, podłączyć zewnętrzne źródło powietrza w celu utrzymania ciśnienia w układzie.

Ważne! Należy zawsze przestrzegać wytycznych producenta pojazdu i wykonywać prace przy układzie hamulcowym wyłącznie po odpowiednim przeszkoleniu. Następnie można zdjąć koło przy użyciu odpowiednich narzędzi.

Demontaż klocków hamulcowych

Po zdjęciu koła widoczny będzie zacisk hamulcowy. Położenie zacisku może się różnić w zależności od producenta osi lub specyfiki konkretnego pojazdu.
Zacznij od zdjęcia sprężynki mocującej i podkładki, a następnie opuść element ustalający klocka i zdemontuj trzpień. Wysuń i zdejmij uchwyt klocka przed odłączeniem elementów czujnika zużycia, jeżeli to konieczne. Uważaj, aby klocki hamulcowe nie wypadły z zacisku podczas demontażu elementu ustalającego.
Po odłączeniu, należy zdjąć osłonę regulatora dzięki wypustki, upewniając się, iż adapter ścinający pozostaje na swoim miejscu. Do demontażu osłony regulatora nie należy używać narzędzi, ponieważ może to spowodować uszkodzenie elementów uszczelniających.

Uwaga! Zawsze używaj odpowiedniego klucza, aby ostrożnie poluzować hamulec. Nie stosuj narzędzi pneumatycznych ani elektrycznych, ponieważ może to spowodować uszkodzenie podzespołów. Należy również pamiętać, iż nieoryginalne regulatory mogą nie działać prawidłowo, potencjalnie powodując kosztowne i niepotrzebne uszkodzenia. Regulator ścinający został zaprojektowany w taki sposób, aby w przypadku wystąpienia problemu podczas ponownej regulacji uległ uszkodzeniu, zapobiegając zniszczeniu wewnętrznych elementów zacisku.

Całkowicie cofnij tłoczki i osłony, obracając regulator i używając adaptera ścinającego w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Podczas wykonywania tej procedury powinien być słyszalny głośny dźwięk. Następnie można rozpocząć demontaż klocka zewnętrznego, przesuwając zacisk do siebie, a później zdemontować klocek wewnętrzny, odsuwając zacisk od siebie.

Wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe powinno się wymieniać wyłącznie w kompletach na oś. Przed każdym montażem należy oczyścić i sprawdzić jarzmo zacisku hamulcowego, aby upewnić się, iż klocki są prawidłowo dopasowane, zarówno przy pierwszym, jak i kolejnym montażu. Można to zrobić dzięki szczotki drucianej lub pilnika do zacisków, ale należy uważać, aby podczas tego procesu nie uszkodzić jarzma i zacisku.
W zależności od zastosowania i obciążenia hamulców, należy użyć odpowiedniego smaru, takiego jak Textar Ceratec, do prowadzenia klocka i punktów styku. Podczas nakładania smaru nie wolno pobrudzić nim powierzchni klocków hamulcowych. Upewnij się, iż powierzchnie jarzma są czyste i wolne od korozji, a także uważaj, aby nie użyć zbyt dużej ilości smaru, ponieważ spowoduje to gromadzenie się resztek zużywających się klocków i zanieczyszczeń drogowych.
Przed zamontowaniem świeżo nasmarowanych klocków hamulcowych należy sprawdzić, czy wszystkie tłoczki są całkowicie cofnięte, obracając adapter ścinany w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Następnie włóż wewnętrzny klocek hamulcowy, odsuwając zacisk od siebie. Po zamocowaniu we właściwym miejscu, pociągnij zacisk do siebie, aby umieścić klocek zewnętrzny.
Po zamontowaniu należy obrócić regulator z adapterem ścinanym w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż do zetknięcia się klocków z tarczą hamulcową, a następnie obrócić regulator w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara o trzy kliknięcia.

Zakończenie wymiany

Po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych należy sprawdzić luz roboczy, zgodnie z instrukcją serwisową producenta układu hamulcowego. Do pomiaru użyj szczelinomierza. Nieprawidłowy luz może prowadzić do awarii hamulców, jeżeli jest zbyt duży, lub do przegrzania i również uszkodzenia hamulców, jeżeli jest zbyt mały.
Jeśli pomiary będą zgodne ze specyfikacjami producenta, ponownie zamontuj osłonę regulatora i uchwyt klocka, a następnie załóż trzpień i sprężynkę. Na koniec ponownie zamontuj koła, pamiętając o prawidłowym momencie dokręcenia śrub.

Idź do oryginalnego materiału