Inteligentna technologia stanowi podstawę nowych wrażeń z jazdy: BMW i5 w dynamicznych testach letnich [ZDJĘCIA, FILM]

1 rok temu

Końcowe dostrajanie wszystkich systemów kontroli układu jednego i systemów wspomagających kierowcę w centrum testowym BMW Group w Miramas.

Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej zwiększa zarówno sportowy charakter, jak i komfort jazdy.

Nowa funkcja automatyzacji jazdy jako światowa nowość: asystent autostradowy umożliwia po raz pierwszy aktywację automatycznej zmiany pasa ruchu dzięki wzroku.

Wraz z końcowym dostrajaniem systemów kontroli układu jezdnego i systemów wspomagających kierowcę pierwsze BMW i5 wchodzi na ostatnią prostą w przygotowaniach do produkcji seryjnej. Na kilka tygodni przed światową premierą wiadomo już, iż w pełni elektryczny model, podobnie jak wszystkie inne warianty nowego BMW serii 5 Limuzyna, dostarczać będzie wyjątkowych wrażeń z jazdy. Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej zapewnia typową dla BMW serii 5 równowagę między sportowym charakterem a komfortem jazdy na jeszcze wyższym poziomie. Również automatyzacja jazdy osiąga nowy wymiar: asystent autostradowy, który może przejąć stałą regulację odstępu i kierowanie pojazdem, po raz pierwszy wykonuje zmiany pasa ruchu, które aktywuje się dzięki wzroku.

Przez ponad rok BMW i5 testowane było nie tylko na pokrytych śniegiem i oblodzonych trasach w zimowym centrum testowym w Arjeplog w Szwecji, ale również w regionach charakteryzujących się ekstremalnymi upałami i suszą, a także w ruchu miejskim, na drogach pozamiejskich, autostradach i wybranych trasach testowych. Finalne dostrajanie wszystkich komponentów istotnych dla wrażeń z jazdy odbyło się na terenach testowych BMW Group w Miramas na południu Francji. Sprawdzano między innymi adaptacyjne sterowanie zintegrowanego układu ogrzewania i chłodzenia z funkcją pompy ciepła dla napędu, akumulatora wysokonapięciowego i wnętrza BMW i5. Predykcyjne sterowanie termiczne akumulatora wysokonapięciowego tworzy doskonałe warunki dla szybkiego i wydajnego ładowania w stacjach szybkiego ładowania DC.

Indywidualnie dostrojone systemy układu jezdnego dla zapewnienia maksymalnego komfortu i zwinności.

Szeroki zakres rodzajów napędu w nowym BMW serii 5, który po raz pierwszy umożliwia elastyczny wybór między klasycznymi silnikami spalinowymi, napędami hybrydowymi plug-in i elektrycznymi, powoduje spore różnice w masie pojazdów. Indywidualne i dostosowane do danego modelu zestrojenie układu jezdnego oraz odpowiednia aplikacja wszystkich systemów regulacji zapewniają typową dla BMW euforia z jazdy niezależnie od wybranego rodzaju napędu.

BMW i5 M60 xDrive (dane tymczasowe: zużycie energii w cyklu mieszanym: 21,2 – 17,9 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km) jako topowy model w ofercie jest standardowo wyposażone w adaptacyjny układ jezdny Professional z elektroniczną regulacją amortyzatorów. Ten układ jest również dostępny opcjonalnie w BMW i5 eDrive40 (wartości tymczasowe: zużycie energii w cyklu mieszanym: 19,7 – 16,0 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km). Innowacyjna kontrola dynamiki bocznej BMW oferuje odczuwalnie bardziej sportowy charakter przy również znaczącym wzroście komfortu jazdy w porównaniu z poprzednim modelem.

Kontrola dynamiki bocznej BMW obecnej dziewiątej generacji zastosowana po raz pierwszy w nowym BMW serii 5 Limuzyna opiera się na nowej, kompleksowej, sieciowej logice sterowania. Do określenia idealnej amortyzacji wykorzystuje ona wszystkie dostępne dane, takie jak prędkości obrotowe kół, kąt skrętu, prędkość kątowa i przyspieszenie. System nie oblicza już wymaganych sił amortyzacji na podstawie modeli matematycznych, ale na podstawie fizycznych obliczeń aktualnych danych dotyczących jazdy. Zapewnia to wyraźnie określoną kontrolę nadwozia i precyzyjną reakcję zawieszenia w każdej sytuacji na drodze.

Adaptacyjne zawieszenie Professional oferowane jest dla wszystkich wariantów nowego BMW serii 5 Limuzyna (standardowo lub opcjonalnie, w zależności od modelu), zapewniając standardową euforia z jazdy BMW. Tym samym nowa generacja biznesowej limuzyny łączy komfort jazdy zbliżony do poziomu BMW serii 7 ze sportową zwinnością znaną z BMW serii 3.

Ciesz się zautomatyzowaną jazdą w nowy sposób: asystent autostradowy i asystent zmiany pasa z funkcją aktywacji wzrokiem.

Nowe BMW serii 5 Limuzyna wyznacza standardy pośród konkurencji również dzięki bogatej ofercie systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Kamery wysokiej rozdzielczości, precyzyjne czujniki radarowe i sterowniki najnowszej technologii BMW Group, a także oprogramowanie dopracowane na niezliczonych kilometrach testowych, tworzą fundament dla wyjątkowych doświadczeń zautomatyzowanej jazdy z innowacyjnymi funkcjami, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo i komfort.

W USA i Kanadzie, a także po raz pierwszy w Niemczech, system asystujący kierowcy Professional oferowany opcjonalnie w nowym BMW serii 5 Limuzyna obejmuje asystenta autostradowego działającego przy prędkościach do 130 km/h. Po aktywacji, system przejmuje kontrolę nad odległością i ruchami kierownicy wymaganymi do kontroli pasa ruchu, dzięki czemu kierowca może trzymać ręce w wygodnej pozycji i w pełni skupić się na obserwowaniu obszaru wokół pojazdu i sytuacji na drodze.

Kamera monitoruje uwagę kierowcy i stanowi również podstawę dla kolejnej innowacji. System asystujący kierowcy Professional i asystent autostradowy w nowym BMW serii 5 Limuzyna jako pierwszy na świecie oferuje automatycznego asystenta zmiany pasa aktywowanego wzrokiem. Ta komfortowa funkcja wyznacza nowy poziom interakcji między człowiekiem a samochodem. Gdy przy prędkościach do 130 km/h kierowca spojrzy w lusterko zewnętrzne, pojazd rozpoczyna zmianę pasa ruchu i automatycznie przejmuje niezbędne ruchy kierownicą oraz dostosowuje prędkość, jeżeli kierowca potwierdzi ten manewr, a sytuacja na drodze na niego pozwala. Ten czysto wzrokowy gest uzupełnia alternatywnie dotychczasową aktywację dźwignią kierunkowskazów.

Produkcja nowego BMW serii 5 Limuzyna ósmej generacji rozpocznie się latem 2023 roku w zakładach BMW Group w Dingolfing w Dolnej Bawarii. Premiera rynkowa samochodu rozpocznie się w październiku 2023 r.

Wskazane dane dotyczące zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii zostały ustalone na podstawie nowej procedury WLTP określonej w Rozporządzeniu (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. w uzupełnieniu Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów w brzmieniu obowiązującym w chwili udzielenia homologacji. Dotyczą one pojazdów w Niemczech. Podane zakresy uwzględniają różnice wynikające z wybranych rozmiarów kół i opon oraz ewentualnego wyposażenia dodatkowego.

Wszystkie wartości zostały już ustalone zgodnie z nowym cyklem testowym WLTP. Podatki i inne opłaty samochodowe uwzględniające (również) emisję CO2 oraz ewentualne bonifikaty obliczane są na podstawie wartości WLTP. Więcej informacji o procedurze pomiarowej WLTP można znaleźć na stronie www.bmw.de/wltp.

Więcej informacji dotyczących oficjalnego zużycia paliwa oraz specyficznej emisji CO2 nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży.

BMW Group Polska

Idź do oryginalnego materiału