Intel wycofuje się z rynku motoryzacyjnego. Kolejne zwolnienia i strategiczna zmiana kierunku

3 godzin temu

Intel, jeden z globalnych liderów branży półprzewodników, ogłosił zamknięcie swojego działu automotive i zwolnienie większości pracowników tej jednostki. To kolejny etap szeroko zakrojonej restrukturyzacji firmy, która w obliczu rosnącej konkurencji i słabych wyników finansowych szuka nowej strategii rozwoju.

Intel opuszcza rynek automotive

Decyzja Intela o zamknięciu biznesu motoryzacyjnego to element zapowiedzianych cięć i zmian, jakie firma wprowadza od początku tego roku. Mimo iż technologie automotive nigdy nie stanowiły kluczowego segmentu w strukturze Intela, koncern chętnie chwalił się faktem, iż procesory tej marki trafiły do 50 milionów pojazdów na całym świecie. Układy te wspierały m.in. rozwój aut elektrycznych, poprawę komfortu jazdy oraz optymalizację wydajności samochodów.

Firma poinformowała pracowników o planowanym zamknięciu wewnętrznym komunikatem. W oficjalnym stanowisku przekazano, iż Intel wywiąże się z dotychczasowych zobowiązań wobec klientów, jednak większość pracowników segmentu automotive zostanie zwolniona.

„Jak już wcześniej informowaliśmy, koncentrujemy się na naszym kluczowym portfolio, obejmującym klienta końcowego i centra danych. W ramach tych działań podjęliśmy decyzję o wygaszeniu działalności motoryzacyjnej w naszej grupie komputerów klienckich. Zapewniamy płynne przejście dla naszych klientów” – poinformował Intel.

Nowa strategia pod wodzą Lip-Bu Tana

W kwietniu Lip-Bu Tan, CEO firmy, uprzedzał pracowników o „nadchodzących miesiącach zwolnień” wynikających z malejącej sprzedaży i niekorzystnych prognoz przychodów. W ostatnich tygodniach firma ogłosiła m.in. redukcję zatrudnienia w działach produkcyjnych choćby o 20% (rozpoczęcie cięć planowane jest na lipiec), a także outsourcing działań marketingowych do firmy Accenture i wykorzystanie sztucznej inteligencji w tym obszarze. Skutkuje to kolejną falą zwolnień i fundamentalną przebudową sposobu działania firmy.

Te działania mają przynieść znaczące oszczędności i poprawić efektywność operacyjną, jednak Intel nie przedstawił jeszcze kompleksowej strategii, która pozwoliłaby skutecznie konkurować z rosnącą potęgą AMD oraz ARM, zdobywających coraz większe udziały w segmencie PC i centrów danych. Również przyszłość Intela na rynku AI pozostaje niewiadomą – firma musi znaleźć sposób, by skuteczniej konkurować z Nvidią, w tej chwili dominującą w sektorze sztucznej inteligencji.

Co dalej z Mobileye?

Warto zaznaczyć, iż zamknięcie działu automotive Intela nie dotyczy Mobileye – izraelskiej spółki zależnej, w której Intel ma większościowe udziały. Mobileye jest jednym z czołowych graczy w branży autonomicznych pojazdów i systemów ADAS. To oznacza, iż mimo wycofania się z własnych rozwiązań sprzętowych dla automotive, Intel wciąż będzie obecny na rynku motoryzacyjnym poprzez tę spółkę.

W opinii ekspertów, decyzje Intela są reakcją na presję rosnących kosztów, zmiany technologiczne i konieczność błyskawicznego dostosowania modelu biznesowego do nowej rzeczywistości. Jednocześnie inwestorzy i rynek oczekują od nowego CEO nie tylko radykalnych cięć, ale przede wszystkim skutecznej strategii odbudowy innowacyjności i pozycji konkurencyjnej.

Idź do oryginalnego materiału