Import aut używanych do Polski wciąż rośnie, już piętnasty miesiąc z rzędu, z zaskakującą dynamiką szczególnie w przypadku dwóch krajów. Zeszłoroczny dominator – Audi A4 – też może być zaskoczony: będzie musiał się pogodzić z oddaniem tytułu najchętniej sprowadzanego modelu, jaki zdobył w 2023 r. Z tegoroczną liderką nie ma już raczej szans.
We wrześniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 81 310 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli o 16,2% więcej niż we wrześniu 2023 r. Samar podał też, iż od początku roku dokonano już rejestracji 728 501 pojazdów (+22,5%).
https://magazynauto.pl/uzywane/rejestracje-uzywanych-aut-w-polsce-rocznie-to-ponad-2-miliony,aid,4564To piętnasty z kolei miesiąc wzrostu. o ile dynamika się utrzyma, to Samar prognozuje, iż bieżący rok może zostać zamknięty z wynikiem ok. 940-960 tys. rejestracji używanych pojazdów. Tym samym rynek wtórny powróciłby do stanu sprzed pandemii, kiedy sprowadzaliśmy w granicach miliona aut osobowych i dostawczych. Dla porównania dodajmy, iż w 2023 r. sprowadziliśmy 805 775 aut, co oznaczało wzrost o 4,3% względem 2022 r.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po trzech kwartałach bieżącego roku wynosi 12,33 roku – podał Samar. Dla aut benzynowych – 12,96 roku.
Skąd sprowadzamy używane samochody
W czołowej dwudziestce państw pochodzenia aut tylko import z Norwegii odnotował niewielki spadek. Najwięcej używanych samochodów od zawsze sprowadzamy z Niemiec. Warto zwrócić uwagę na imponujące wzrosty importu z USA (+55,4%) i Kanady (+40,9%). Tamtejsze aukcyjne systemy sprzedaży uszkodzonych pojazdów, ich nierzadko atrakcyjne ceny oraz kursy walut sprzyjają importowi – im większa wartość auta, tym więcej można zaoszczędzić względem zakupu u nas.
https://magazynauto.pl/uzywane/czy-oplaca-sie-sprowadzic-auto-z-ameryki-polacy-importuja-z-usa-i-kanady-coraz-wiecej-samochodow-z-czego-wynika-atrakcyjnosc-tych-kierunkow,aid,4215Import aut używanych – rodzaje napędu
Auta z silnikami benzynowymi niezbyt szybko, ale w sposób ciągły zwiększają swój udział w rynku. Do zakupu diesli zniechęca obawa o koszty serwisowania coraz bardziej skomplikowanych jednostek, a także widmo problemów z wjazdem do stref czystego transportu w wybranych miastach Polski.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-z-dieslami-odpornymi-na-strefy-czystego-transportu-spelniaja-norme-euro-6-zakazy-ruchu-im-na-razie-niestraszne-16-polecanych-modeli,aid,3820Top 15 importowanych do Polski marek
Volkswagen | 65 814 |
Ford | 62 598 |
Opel | 60 288 |
Audi | 54 440 |
BMW | 42 631 |
Mercedes | 31 897 |
Renault | 30 859 |
Peugeot | 30 718 |
Hyundai | 28 895 |
Toyota | 25 519 |
Volvo | 24 251 |
Citroen | 22 366 |
Kia | 21 978 |
Skoda | 20 961 |
Nissan | 18 597 |
W kategorii ulubionych marek importowanych samochodów nie doszło do większych przetasowań – Mercedes awansował z 8. na 6. miejsce względem 2023 r., Hyundai przeskoczył z 11. na 9. miejsce, a Citroen z 9. spadł na 12. Pozostałe marki utrzymały pozycję lub zmieniły ją o jedno „oczko”.
Top 15 importowanych do Polski modeli
Opel Astra | 18 543 |
Volkswagen Golf | 17 810 |
Audi A4 | 16 396 |
BMW serii 3 | 13 624 |
Ford Focus | 12 502 |
Audi A3 | 11 100 |
Volkswagen Passat | 10 603 |
Nissan Qashqai | 10 049 |
Ford Fiesta | 9722 |
Opel Corsa | 9511 |
Audi A6 | 8771 |
Ford Kuga | 8741 |
BMW serii 5 | 8510 |
Kia Sportage | 8020 |
Ford Mondeo | 7926 |
Co prawda lista najczęściej sprowadzanych modeli nie uległa istotnym zmianom względem podsumowującej cały 2023 rok, ale zanosi się na sporą zmianę na koniec 2024 r. – Audi A4 najprawdopodobniej nie utrzyma pozycji lidera, bo druga w ubiegłym roku Astra skutecznie zwiększa nad nim przewagę. Do tego na drugie miejsce awansował Volkswagen Golf – trzeci na koniec ubiegłego roku. W czołowej piętnastce modeli pojawiła się Kia Sportage. Wypadł z niej natomiast Opel Insignia.