Imperium kontratakuje – koncern Volkswagena rozdaje karty na rynku nowych aut elektrycznych w Europie

3 godzin temu

Jeszcze niedawno w Volkswagenie kryzysy gonił kryzys. Dziś ten niemiecki koncern obejmuje prowadzenie w sprzedaży aut elektrycznych w Europie. I nie wynika to jedynie ze słabości konkurencji.

Rzadko która reorganizacja koncernu motoryzacyjnego budziła tyle dyskusji i krytyki, co strategia elektryczna Volkswagena. Wielu ekspertów uznało ją za niewystarczającą odpowiedź na wyzwania ze strony Tesli i chińskich konkurentów. Inni z kolei ocenili to podejście jako zbyt radykalne, ponieważ zagrażało ono lukratywnej działalności związanej z napędem spalinowym, która uczyniła VW największym koncernem motoryzacyjnym na świecie.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-passat-variant-b1-i-b9-protoplasta-sukcesor-i-pol-wieku-historii,aid,3715

Trudny start

Jeszcze większą falę krytyki wywołały pierwsze modele zbudowane na nowej platformie dla aut elektrycznych, MEB: zamiast tradycyjnych nazw, takich jak Golf czy Polo, VW postawił na kilka mówiące numery. Opływowa forma stanowiła też wyraźne zerwanie z dotychczasową stylistyką marki. Wiernych fanów rozczarowały też nowa obsługa i jakość wykończenia wnętrza. W rezultacie sprzedaż daleko odbiegała od oczekiwań.

W odpowiedzi na krytykę VW poddał pierwsze modele ID gruntownej modernizacji. Firma z Wolfsburga kontynuowała jednak swoją elektryczną ofensywę i zaprezentowała kolejne pojazdy oparte na platformie MEB.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-id-3-pro-s-pionier-po-poprawkach-test,aid,3656

Pierwsze samochody elektryczne wprowadziły też Skoda i Cupra. Ponadto w 2024 r. pojawiły się pierwsze modele bazujące na płycie Premium Platform Electric (PPE): Audi A6 e-tron i Porsche Macan. Tym samym koncern dysponuje teraz nowoczesną architekturą elektryczną dla wyższych segmentów.

Tesla i chińskie marki napotykają natomiast na coraz większe kłopoty. Dawny lider rynku pojazdów elektrycznych boryka się z problemami starzenia się swojej niewielkiej gamy modeli oraz z serwisem i reputacją. Za te ostatnie odpowiada przede wszystkim Elon Musk. Z kolei NIO, BYD i inne chińskie modele wciąż mają trudności z zaistnieniem na rynku europejskim.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/byd-od-baterii-do-globalnej-potegi-motoryzacyjnej,aid,5305

Tylko na pierwszy rzut oka zaskakuje więc dominacja Volkswagena w segmencie aut elektrycznych: jedna trzecia wszystkich sprzedanych w Europie do maja „elektryków” to marki należące do koncernu. Sam VW dostarczył 112 502 nowe auta, co plasuje go w czołówce przed BMW i Teslą. Audi i Skoda zajmują, odpowiednio, czwarte oraz piąte miejsce. Również Cupra odnotowała silny wzrost w segmencie samochodów czysto elektrycznych i z wynikiem 31 229 sprzedanych aut wyprzedziła już Opla.

Ostatecznie pięć modeli VW znalazło się w dziesiątce najlepiej sprzedających się aut elektrycznych (I-VII br.). Wśród nich jest produkowany od stycznia SUV Skody – Elroq.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-elroq-85-2025-test-dane-techniczne-bateria-moc-osiagi-prowadzenie-bagaznik-zasieg-cena,aid,5122

Nie tylko Europa

Auta elektryczne z Wolfsburga notują też sukcesy na świecie: w pierwszym kwartale 2025 r. globalny zbyt pojazdów w pełni elektrycznych tego producenta wzrósł o 58,9% – do 216 800 sztuk. Podczas gdy w Europie sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku, w Stanach Zjednoczonych zwiększyła się o 51%.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/najchetniej-kupowane-samochody-elektryczne-i-hybrydowe-plug-in-w-polsce-i-vii-2025,aid,5484

Elektryczna ofensywa Volkswagena zdaje się nie sprawdzać jedynie w Chinach: w I kwartale odnotowano tu spadek sprzedaży elektryków o 36,8%. Koncern – we współpracy z lokalnymi partnerami, FAW i SAIC oraz specjalizującym się w pojazdach elektrycznych start-upem Xpeng, pracuje już jednak nad dostosowaniem swojej strategii do rynku chińskiego.

Kto po początkowych trudnościach Volkswagena z elektromobilnością wróżył mu porażkę, ten musi w tej chwili zrewidować swój pogląd. Nieudane starty nie są w przypadku niemieckiego koncernu rzadkością: przed pojawieniem się Golfa, pożegnanie z Garbusem też nie przebiegło gładko. Volkswagen ma jednak kilka asów w rękawie: jeszcze w tym roku zaprezentuje Cuprę Raval, pierwszy mały samochód bazujący na platformie MEB Small, natomiast w 2026 roku pojawi się VW ID.2 Polo (dotąd nazywane ID. 2all). Rok później na rynek trafi zaś najmniejszy ID.1.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/polo-jednak-nie-umrze-przelom-w-gamie-volkswagena,aid,5525

Sprzedaż aut elektrycznych w Europie w 2025 r.

Jedna trzecia wszystkich sprzedanych samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie to pojazdy marek należących do koncernu Volkswagena (dane w szt. za okres styczeń-maj bieżącego roku).

Top 10 modeli samochodów elektrycznych w Europie w 2025 r.

Wśród 10 najchętniej wybieranych elektryków połowa to auta koncernu VW. Dane na wykresie (w szt.) obejmują okres styczeń-lipiec br. (Źródło: Dataforce za Automotive News Europe).

VW ID.7 zdobył piąte miejsce w zestawieniu najpopularniejszych elektryków w Europie i trzecią pozycję w rankingu sprzedaży aut elektrycznych w Niemczech.

fot. Volkswagen

Elektryczne bestsellery marek koncernu VW

Audi Q6 e-tron – SUV klasy średniej zbudowany na płycie PPE jest po BMW iX1 najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym marki premium. fot. audi
Cupra Born – oparty na modelu Volkswagena (ID.3) kompaktowy hatchback sprzedaje się lepiej niż większy Tavascan (25,8 do 17,7 tys. szt. w okresie I-VII 2025 r.). fot. cupra
Skoda Elroq – jeszcze niedawno najpopularniejszą elektryczną Skodą był model Enyaq, ale nowszy i mniejszy Elroq już zdążył ją wyprzedzić w statystykach sprzedaży. fot. skoda
Volkswagen ID.4 – kompaktowy SUV ID.4 jest najchętniej kupowanym Volkswagenem na prąd (dodatkowo sprzedano niemal 8 tys. szt. jego wersji coupe, czyli ID.5). fot. Volkswagen
Idź do oryginalnego materiału