Hyundai Kona Electric Platinum – dwa w jednym: świetny elektryk i crossover | TEST

1 rok temu

Nowa generacja Hyundaia Kony w wersji BEV przekonuje nie tylko jako auto elektryczne, ale jako samochód w ogóle. Czym dokładnie testowana 218-konna wersja koreańskiego crossovera zasłużyła na taką opinię?

Czas płynie błyskawicznie – to już druga generacja Hyundaia Kony, którą można kupić w wersji elektrycznej (obecnie oprócz niej sprzedawane są jeszcze dwa inne modele koreańskiej marki z takim zasilaniem: Ioniq 5 i Ioniq 6).

W porównaniu z poprzednikiem Kona numer 2 urosła (ma 436 cm długości, aż o 15 cm więcej), bardzo wyraźnie zmieniła się pod kątem wizualnym, ma także udoskonalony napęd (m.in. mocniejsze silniki i pojemniejsze akumulatory).

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-id-3-pro-s-pionier-po-poprawkach-test,aid,3656

Do wyboru są w tej chwili dwa warianty Kony Electric: z silnikiem 156 KM i baterią 48,4 kWh (tylko w bazowej wersji wyposażenia Smart) oraz 218 KM i 65,4 kWh. Testujemy ten drugi.

Dane techniczne Hyundai Kona Electric Platinum Silnik Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Poj. bagażnika p. + t. (min./maks.) Pojemność akumulatora (netto) Opony Osiągi, zużycie energii (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie energii Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena
elektryczny
218 KM
255 Nm
przedni
aut./1-biegowa
436/183/158 cm
266 cm
10,6 m
1685/485 kg
27 + 466/1300 l
65,4 kWh
235/45 R19
172 km/h
8,1 s
16,6 kWh/100 km
454 km
201 900 zł
233 900 zł

Druga generacja Kony – dopracowana i sprawna

Nowa Kona to już spore auto, a jego masa zbliża się do 1,7 tony. I choć 218 KM i 255 Nm to porządne parametry, trudno oczekiwać, by ten crossover był demonem przyspieszenia. W pomiarach pokazał się jednak z dobrej strony, „sprint do setki” zajął mu 8 s – o 0,1 s mniej, niż podają dane fabryczne (dla opon 19''; z bazowymi 17'' w specyfikacji widnieje 7,8 s).

https://magazynauto.pl/testy/ford-mustang-mach-e-skoda-enyaq-coupe-elektryki-w-usportowionym-duchu-porownanie,aid,3278

Podczas ostrego ruszania Kona nie wyrywa bardzo żwawo do przodu, jak to się zdarza wielu „elektrykom”, i w efekcie przyspieszenie od 0 do 50 km/h to przeciętne 3,5 s. Mimo to jesteśmy dalecy od tego, by powiedzieć o Konie, iż nie jest autem dynamicznym. Wręcz przeciwnie – w większości sytuacji okazuje się naprawdę sprawna i zapewnia sporo przyjemności z jazdy. Warto zwrócić uwagę, iż reakcja na dodanie gazu zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy i np. w Eco jest dużo spokojniejsza niż w Sporcie.

W najwyższej wersji wyposażenia Platinum standardowym wyposażeniem są 19-calowe felgi. Prześwit Kony wynosi tylko 15,1 cm.

Na szczególne słowa uznania zasługuje układ hamowania rekuperacyjnego. Jego poziom zmienia się łopatkami przy kierownicy. Do wyboru są trzy stopnie, o wyraźnie rosnącej progresji. pozostało jeden, najwyższy (o nazwie I-Pedal), który pozwala przyspieszać i hamować do zera, korzystając tylko z prawego pedału. Doskonale dobrano czułość pracy tego systemu, bo w pierwszej fazie po lekkim odjęciu gazu hamowanie jest delikatne i nie występuje nieprzyjemne szarpnięcie.

1349

Jeśli chodzi o zużycie energii, to w mieście można zejść poniżej 15 kWh/100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi ono około 17,5 kWh, zaś na autostradzie, przy 140 km/h, oscyluje w granicach 26 kWh/100 km. Zasięg kształtuje się więc od ok. 430 km (miasto) do ok. 250 km (trasy szybkiego ruchu). Szkoda jedynie, iż akumulatora nie można ładować z mocą większą niż 102 kW (AC: 11 kW).

dane Testowe Hyundai Kona Electric Platinum Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,5 s
8,0 s
37,0 m
37,3 m
56,5 dB
60,8 dB
97 km/h
2,6
15,5/17,6/16,6 kWh/100 km
390 km

Hyundai Kona Electric – z szeregiem także „nieelektrycznych” zalet

Kona ma też wiele innych zalet niż te „elektryczne”. Jej kabina jest przestronna i przyjemnie wykończona, siedzenia wygodne, obsługa łatwa, a multimedia sprawnie działające. Do tego dochodzi dobrze zestrojony układ jezdny – Kona jest stabilna także przy wysokich prędkościach, a komfort jazdy stoi na całkiem dobrym poziomie.

1350

Hyundai Kona Electric Platinum – test: podsumowanie

  • dużo miejsca, sprawny napęd, niskie zużycie energii, dobry komfort jazdy, bardzo bogate wyposażenie seryjne
  • maksymalne ładowanie tylko 102 kW

Elektryczny Hyundai Kona to naprawdę udane auto: wystarczająco dynamiczne, ekonomiczne i przyjemne w prowadzeniu.

Idź do oryginalnego materiału