Przed Salon samochodowy w Los Angeles W tym tygodniu Hyundai zaprezentował swojego nowego, trzyrzędowego, w pełni elektrycznego SUV-a z pakietem funkcji, które, w przekonaniu koreańskiego producenta samochodów, przypadną do gustu nieprzewidywalnym amerykańskim nabywcom samochodów.
Ioniq 9 to akumulatorowo-elektryczny, trzyrzędowy SUV oparty na konstrukcji Siedem koncepcji, które firma pokazała w 2021 roku. Nowy pojazd elektryczny jest zbudowany na platformie E-GMP Hyundaia, która stanowi podstawę wszystkich pozostałych elektrycznych Hyundaiów dostępnych na rynku, w tym Ioniq 5, Ioniq 6 i Ioniq 5N. Będzie także wyposażony w akumulator o pojemności 110,3 kWh, który według Hyundaia powinien zapewnić zasięg ponad 500 mil dla wszystkich modeli.
Wykończenie SEL…Zdjęcie: Hyundaia
… i wykończenie Kaligrafia.Zdjęcie: Hyundaia
Różnorodne opcje
Nowy Ioniq 9 będzie dostępny w dwóch wersjach: Long Range i Performance, każda z napędem na tylne lub na wszystkie koła. Wersja Long Range RWD wytwarza około 214 KM (160 kW) i moment obrotowy zaledwie 260 funtów na stopę (350 nm). Wersja Long Range AWD będzie wyposażona w silnik o mocy 70 kW (z momentem obrotowym 255 nm) z przodu i silnik o mocy 160 kW (z momentem obrotowym 350 nm) z tyłu, choć Hyundai nie mówi, czy będą to dodatki.
Wersja Performance AWD (nie ma wersji Performance RWD) będzie wyposażona w parę silników o mocy 160 kW z przodu i z tyłu. Według Hyundaia tylko Ioniq 5N o mocy ponad 600 KM będzie miał większą moc, ale będziemy musieli poczekać do premiery, aby uzyskać od firmy ostateczne dane dotyczące mocy i momentu obrotowego.
Ioniq 9 będzie wyposażony w porty północnoamerykańskiego systemu ładowania Tesla Supercharger, ale Hyundai powiedział, iż zaoferuje klientom również adapter do ładowarek innych producentów niż Tesla. Port znajduje się na tylnym panelu po stronie pasażera, co może stanowić problem w przypadku ładowarek Tesla Supercharger z krótkimi przewodami. Na przykład właściciele mogą być zmuszeni do zajęcia dwóch lub więcej miejsc na zatłoczonych straganach. (Ładowarki Tesla V4 mają dłuższe kable i powinny dotrzeć do portu ładowania, ale zanim będziemy mogli to potwierdzić, będziemy musieli poczekać na pojazd testowy.)
Simon Loasby, starszy wiceprezes i szef Hyundai Design Center, powiedział, iż platforma E-GMP określiła lokalizację portu ładowania w Ioniq 9.
Nowy EV otrzyma także dostęp do sieci ładowania Ionna, wspierany przez ośmiu producentów samochodów. Będzie mieć także ładowanie dwukierunkowe, dzięki czemu właściciele będą mogli z niego korzystać Dom Hyundaia konfiguracja ładowania może zapewnić zasilanie domu podczas przerwy w dostawie prądu.
Salon na kółkach
Inne funkcje obejmują drugi rząd z „fotelami relaksacyjnymi” (tylko w linii Calligraphy), które są w pełni odchylane, z podnóżkiem i funkcją masażu, aby umożliwić relaks choćby czterem osobom podczas ładowania pojazdu. Fotele w drugim rzędzie obrócą się w stronę trzeciego rzędu, tworząc coś, co Loasby nazywa „umeblowaną przestrzenią”.
Projektanci Hyundaia uwzględnili w modelach z fotelami kapitańskimi przesuwaną konsolę środkową, którą można przesuwać do przodu i do tyłu, aby zapewnić miejsce na przejście do trzeciego rzędu lub dostęp dla pasażerów z drugiego rzędu.
W schowku podręcznym znajduje się także sterylizator UV-C (na rynkach zagranicznych będzie na przedniej tacy), którym można sterylizować telefon lub portfel. Sterylizator UV-C i wysuwana konsola to funkcje, które w tej chwili znajdują się w Hyundaiu Santa Fe.
Nowy Ioniq 9 będzie otrzymywać bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, a także nowy sklep z aplikacjami, który Hyundai nazywa „Funkcjami na żądanie”. Za pośrednictwem sklepu z aplikacjami klienci mogą spersonalizować swój Ioniq 9, na przykład dzięki specjalnych wzorów oświetlenia i cyfrowego projektu deski rozdzielczej, a także treści i gier – za opłatą.
„Chcemy rozwijać funkcje, o których ludzie faktycznie mówią, iż są skłonni zapłacić” – powiedział Olabisi Boyle, starszy wiceprezes ds. planowania produktów i strategii mobilności w Hyundai Motor North America. Dodała, iż Hyundai przed przystąpieniem do realizacji planu przeprowadził szeroko zakrojone badania konsumenckie.
„Ważne były gry, gry i ciekawostki związane z wycieczkami samochodowymi, robienie zdjęć i selfie w samochodzie też wydają się być ważne” – powiedział Boyle. „Więc rzeczy, które opierają się na tym, co znajduje się wewnątrz pojazdu, to rzeczy, za które pobieramy opłaty”. Hyundai potwierdził, iż tak się nie stanie ciągnąć BMW i pobieraj miesięczną opłatę za takie rzeczy, jak podgrzewane siedzenia.
Pokój do wzrostu
Obecna oferta Hyundaia z napędem elektrycznym obejmuje Ioniq 5 i 6, a niedługo także 9. Firma stwierdziła, iż ten dziwny skok liczbowy pozostawia miejsce w ofercie dla potencjalnych przyszłych pojazdów, takich jak Ioniq 1, 2, 3, 4, 7 i 8. firma nie chciała tego szczegółowo opisać. Zasadniczo nazewnictwo pozostawia miejsce na przyszłość.
Hyundai nie ogłosił jeszcze ostatecznej ceny, ale pojazd zostanie wbudowany Georgia w nowym „Metaplant” Hyundaia w hrabstwie Bryan. Metaplant jest spółką joint venture pomiędzy koreańskim producentem akumulatorów LG Energy Solution (LGES) i Hyundaiem i stanowi inwestycję o wartości 7,6 miliarda dolarów w tym stanie.
Hyundai nie ogłosił jeszcze ostatecznej ceny
Nie wiadomo, w jaki sposób zagrożone plany taryfowe prezydenta-elekta Donalda Trumpa wpłyną na produkcję Ioniq 9 i fabryki, ale Trump powiedział już, iż planuje to zrobić zabić federalną ulgę podatkową w wysokości 7500 dolarów pomogło to milionom Amerykanów w zakupie drogich pojazdów elektrycznych.
„Ceny Ioniq 9 zostaną ogłoszone bliżej premiery, ale aby uzyskać konkurencyjne liczby, weźmiemy pod uwagę wszystkie istotne czynniki rynkowe” – powiedział Chris Paukert, starszy menedżer grupy ds. public relations produktów w Hyundaiu, zapytany o groźby Trumpa zabicia federalna ulga podatkowa na zakup pojazdów elektrycznych i wycofanie przepisów dotyczących emisji z rury wydechowej.
Niezależnie od tego, co Trump faktycznie wdroży, Hyundai stwierdził, iż zależy mu na spotykaniu się z klientami tam, gdzie się znajdują.
„Nie zachęcano nas do tej podróży pojazdem elektrycznym” – powiedział Boyle grupie wybranych dziennikarzy przed prezentacją. „Opiera się na naszej północnej gwieździe postępu dla ludzkości i dążeniu do bycia firmą zajmującą się inteligentną mobilnością… Klienci chcą wyboru”.
Hyundai powiedział, iż wciąż pracuje nad wyborem linii wyposażenia na rynek amerykański i iż poda więcej szczegółów, gdy samochód wejdzie do produkcji wiosną 2025 r. Hyundai Ioniq 9 będzie modelem z 2026 r., a jego sprzedaż planowana jest na około II kwartał przyszłego roku.