Hyundai IONIQ 5 N na ostatniej prostej. Kiedy premiera?

1 rok temu
Zdjęcie: Hyundai IONIQ 5 N - teaser


Hyundai IONIQ 5 N zadebiutuje już niebawem, a koreański producent dzieli się zdjęciami z testów na torze Nürburgring. Spalinowe i20 N i i30 N są rewelacyjne. Czy pierwszy elektryk w rodzinie spełni pokładane w nim oczekiwania?

Spis treści

Hyundai IONIQ 5 N – premiera już wkrótce
N Battery Preconditioning
Hyundai IONIQ 5 N z funkcją N Race
Hyundai testuje również hamulce
IONIQ 5 N – co jeszcze wiemy?
Hyundai IONIQ 5 N – kiedy premiera?

Hyundai podchodzi do tworzenia sportowych modeli bardzo poważnie, a modele i20 N i i30 N pokazały konkurentom, iż z koreańską myślą techniczną nie ma żartów. Do młodej, ale bez dwóch zdań sportowej rodziny dołączy niebawem auto elektryczne. IONIQ 5 N jest już na ostatniej prostej, a producent chwali się zdjęciami z toru Nürburgring. To trzeci i ostatni zwiastun przed premierą, która czeka nas jeszcze tego lata.

Hyundai IONIQ 5 N – premiera już wkrótce

Oprócz obrazków, Hyundai uchyla rąbka tajemnicy w kwestii technikaliów i choć o liczbach przez cały czas nie ma jeszcze mowy, producent zdradza, jakie rozwiązania mają czynić z IONIQ-a 5 N prawdziwie sportowe auto elektryczne. Bez dwóch zdań będzie to coś więcej niż szybki elektryk. Sportowy SUV, jako jeden z niewielu BEV-ów na rynku ma być przystosowany do prawdziwej jazdy torowej.

N Battery Preconditioning

Przykładem jest chociażby system N Battery Preconditioning. W skrócie, jest to funkcja wstępnego przygotowania akumulatora, która ustawia temperaturę ogniw baterii na najbardziej wydajną energetycznie temperaturę. Układ oferuje dwa tryby: tryb „Drag” i tryb „Track”. W tym pierwszym, ustawiana jest optymalna temperatura do natychmiastowego użycia maksymalnej mocy, natomiast w trybie „Track” najniższa możliwa temperatura akumulatora jest optymalizowana pod kątem pokonania zwiększonej liczby okrążeń.

Hyundai IONIQ 5 N z funkcją N Race

W informacji prasowej możemy również przeczytać o innym rozwiązaniu, poświęconym temperaturze i żywotności baterii. Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii, nadając priorytet jeździe w trybach Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Sprint to domyślny stan IONIQ 5 N, który oddaje kierowcy pełną moc napędu na żądanie. Długi dystans to ustawienie maksymalizujące zasięg modelu IONIQ 5 N na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które spowalniają wzrost temperatury i zwiększają wytrzymałość.

Hyundai testuje również hamulce

A jak wiadomo, w autach elektrycznych hamowanie to nie tylko zasługa układu hamulcowego, ale i silnika, który pomaga odzyskać energię. Także tu, zapowiadane rozwiązania są imponujące. IONIQ 5 N ma oferować maksymalną siłę hamowania rekuperacyjnego na poziomie 0,6 G. Silnik hamuje i odzyskuje energię choćby wtedy, gdy depczemy hamulec i zmuszamy ABS do pracy. Tarcze hamulcowe mają z kolei średnicę 400 mm i są chłodzone skuteczniej niż w „cywilnej” wersji auta.

IONIQ 5 N – co jeszcze wiemy?

W ramach testów, wyczynowy wariant IONIQ-a pokonał dziesiątki tysięcy kilometrów, a jeden z wniosków musiał brzmieć mniej więcej tak: „tu jest zbyt cicho”. Właśnie dlatego inżynierowie N opracowali N Active Sound + i N e-Shift, które uzupełniają wrażenia z jazdy o doznania akustyczne. N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który zapewnia kierowcy do wyboru trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Tryb Ignition symuluje dźwięk silnika 2.0 turbo z samochodów marki N i udaje choćby strzały niedopalonego paliwa w układzie wydechowym.

System N e-Shift ściśle współpracuje z N Active Sound+, aby symulować działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni (DCT), również znanej ze spalinowych modeli. N e-Shift naśladuje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symulując uczucie szarpnięcia między biegami. Celem jest umożliwienie kierowcom bezproblemowego wykorzystania techniki jazdy, dopracowanej przez lata w samochodach z silnikiem spalinowym. To pozwoli uzyskać bardziej wciągające wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom z silnikiem benzynowym, niż typowym samochodom elektrycznym.

Hyundai IONIQ 5 N – kiedy premiera?

Czas i miejsce premiery z pewnością nie będą przypadkowe. IONIQ 5 N zadebiutuje na Goodwood Festival of Speed, podczas pierwszego udziału marki Hyundai N w tym kultowym wydarzeniu. Oficjalny debiut przewidziano na 13 lipca 2023 roku.

Idź do oryginalnego materiału