Niewielki retro naked GB350S ma być próbą odebrania kawałka tortu Royalowi Enfieldowi. Niestety, Honda nie ustrzegła się odrobiny tandety, przez co fajny motocykl wygląda trochę jak ubogi brat Hindusa.
W tym roku Honda zaprezentowała GB350S – maszynę w stylu retro, oferującą nowoczesne rozwiązania technologiczne. Model ten wpisuje się w dynamiczny trend, w którym odświeżone modele inspirowane klasycznymi motocyklami zyskują popularność. Doskonale widać to po ofertach Royala Enfielda, czy Jawy, ale także powracającym po latach markom, jak np. BSA. Wybór Hondy, by ponownie postawić na klasyczne linie i tradycyjne podwozie, jest krokiem w stronę przyciągnięcia wielbicieli vintage i młodych motocyklistów, szukających stylu w przystępnej formie.
Styl stary, ale technologie nowoczesne
Honda GB350S to esencja klasyki – począwszy od kształtu stalowego zbiornika przypominającego łzę przez prostą, płaską kanapę i charakterystyczny okrągły reflektor, na żebrowanym cylindrze skończywszy. Pod żebrowaniem kryje się jednocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 348 cmł, generujący moc 21 KM przy 5500 obr/min i moment obrotowy 29 Nm przy 3000 obr/min. Dzięki pięciobiegowej skrzyni biegów i zoptymalizowanemu airboxowi, motocykl nie tylko dostarcza fajnego dźwięku, ale również zapewnia zużycie paliwa na poziomie 3l/100 km. To wszystko składa się na imponujący zasięg – pełny zbiornik o pojemności 15 litrów pozwala pokonać ponad 500 km.
Pod względem konstrukcji Honda GB350S pozostaje wierna klasycznym rozwiązaniom. Rama z rur stalowych, teleskopowy widelec o średnicy 41 mm z przodu i podwójny amortyzator z tyłu nadają maszynie stabilności, a przy tym zachowują retro charakter. Opony o szerokości 100/90 R19 z przodu i 150/70 R17 z tyłu oraz tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm i 240 mm zapewniają bezpieczeństwo i kontrolę nad maszyną, której waga wynosi 178 kg z pełnym bakiem.
Honda w grze retro – szanse i zagrożenia
GB350S debiutuje na europejskim rynku w czasach rosnącej popularności motocykli retro. Marka Royal Enfield odniosła znaczący sukces z modelami o klasycznych liniach, a odrodzone marki jak BSA czy Jawa również przyciągają motocyklistów, którzy cenią prostotę i tradycyjny styl. Honda ma jednak przewagę nad konkurencją dzięki powszechnej opinii o niezawodności i solidności. GB350S oferuje także nowoczesne systemy takie jak kontrola trakcji HSTC (Honda Selectable Torque Control), co wyróżnia ją na tle innych modeli retro dostępnych na rynku.
Jednak w GB350S, choć pełnym uroku, niektóre elementy stylistyczne wyglądają na nieco plastikowe i mniej autentyczne w porównaniu do surowych, prostych linii modeli Royal Enfield. Wystarczy spojrzeć na wydech, który sprawia wrażenie żywcem wziętego z chińskiego skutera. Jakże ogromny to dysonans w porównaniu do pięknych wydechów z Royala Enfielda… Niespecjalne udane jest też zastosowanie mieszanej deski rozdzielczej – analogowo-cyfrowej.
Stylowo na A2
GB350S jest przystosowany do kategorii prawa jazdy A2. Oznacza to, iż jazdą w retro stylu mogą cieszyć się młodsi kierowcy oraz osoby powracające do jazdy po latach. GB350S jest dostępny w trzech kolorach: Puco Blue, Gunmetal Black Metallic oraz Pearl Deep Mud Grey. Honda przygotowała także dwa pakiety akcesoriów – Style i Travel. Pierwszy z nich obejmuje detale nadające motocyklowi bardziej wyrazisty wygląd, jak osłony reflektorów, gmol zabezpieczający silnik czy światła przeciwmgielne. Z kolei pakiet podróżny przyda się tym, którzy planują dłuższe wypady – znajdziemy tam sakwy, osłony dłoni oraz wysoką szybę. Dodatkowo, klienci mogą wybrać opcjonalne podgrzewane manetki, czy gniazdo USB.
Czy Honda GB350S zrewolucjonizuje rynek retro?
Nowy model Hondy jest odpowiedzią na oczekiwania współczesnych użytkowników szukających retro vibe’u połączonego z japońską niezawodnością. Choć GB350S jest próbą Hondy na wejście do segmentu, w którym Royal Enfield, BSA i Jawa mają już mocną pozycję, to przewagą tej maszyny może być jej wytrzymałość i oszczędność. Z drugiej strony, osoby bardziej wymagające pod względem estetyki mogą zarzucić modelowi GB350S pewne niedoskonałości w stylu, przez co może wydawać się on nieco „plastikowy” w porównaniu z bardziej surowymi konkurentami.
Cena nowego modelu jeszcze nie została ogłoszona, jednak Honda zapowiada, iż GB350S będzie konkurencyjna w porównaniu z modelem Royal Enfield HNTR 350, który kosztuje 4300 euro.
Honda GB350S – dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 348 cm3 |
Średnica cylindra i skok tłoka | 70 mm x 90,5 mm |
Stopień sprężania | 9.5:1 |
Maks. moc | 15,5 kW przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 29,0 Nm przy 3000 obr./min |
Poziom hałasu (dB) | Lurban:80.8 dBLwot:77 dB |
Poziom hałasu (dB) stacjonarny poziom dźwięku | 86 dB |
Pojemność układu smarowania | 2,5 l |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Zbiornik paliwa | 15 l (z rezerwą) |
Emisja CO2 wg WMTC | 57 g/km |
Zużycie paliwa (cykl WMTC) | 2,5 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Typ akumulatora | AGM |
Pojemność akumulatora | 12 V 6.3 Ah |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre wielopłytkowe, antyhopping |
Typ skrzyni biegów | 5-biegowa, manualna |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
RAMA | |
Typ | Stalowa rama kołyskowa |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2175 mm x 790 mm x 1100 mm |
Rozstaw osi | 1440 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 27° |
Wyprzedzenie | 120 mm |
Wysokość siedziska | 800 mm |
Prześwit | 168 mm |
Masa własna | 178 kg |
Promień skrętu | 2,4 m |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | Widelec teleskopowy 41 mm, skok 106 mm |
Tył | Podwójny amortyzator, skok 120 mm |
KOŁA | |
Przednie | Odlew aluminiowy, obręcz 14-ramienna |
Tył | Odlew aluminiowy, obręcz 14-ramienna |
Obręcz przednia | 19M/C X MT2.50 odlew aluminiowy |
Obręcz tylna | 17M/C X MT4.00 odlew aluminiowy |
Opona przednia | 100/90R19 M/C (57H) |
Opona tylna | 150/70R17 M/C (69H) |
HAMULCE | |
Układ ABS | Dwukanałowy |
Przednie | Pojedyncza tarcza 310 mm x 4 mm z pojedynczym dwutłoczkowym zaciskiem |
Tył | Pojedyncza tarcza 240 mm x 4 z jednotłoczkowym zaciskiem |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | Analogowy & LCD |
Reflektor | LED |
Światło tylne | LED |
HSTC | Tak |
Dodatkowe wyposażenie | ESS |