Historia V-Twin, czyli silniki w motocyklach Harley-Davidson od 1909 roku – poznaj je wszystkie

10 godzin temu

Atmospheric V-Twin, F-Head, Flathead, Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Revolution, Twin Cam… Mówią Ci coś te nazwy? Łap szybki przegląd wszystkich silników V-Twin w Harley-Davidsonach!

W Motogenie trwa właśnie Operacja Lato, testujemy m.in. motocykle Harley-Davidson. No a wiadomo, iż gdy H-D, to z całą pewnością V-Twin! Ale już nie każdy wie, ile takich silników było w historii marki…

Łapcie więc szybki przegląd po historii fabrycznie montowanych silników Harley-Davidson w układzie V! Oczywiście to nie wszystko, bo w historii znalazły się też single, a także silniki tuningowane do wyścigów, na bazie standardowych… Poznaj bliżej fabryczne V-Twiny!

Silnik ATMOSPHERIC V-TWIN – rok 1909

Wszystko zaczęło się od 27 motocykli eksperymentalnych. 811 cmł. Moc 7 KM. Narodziny silnika Harley-Davidson® V-Twin z cylindrami rozchylonymi pod kątem 45 stopni.

Silnik F-HEAD – lata 1911-1929

Zaprojektowany, by dać więcej mocy motocyklom policyjnym i komercyjnym, a także zwykłym użytkownikom. Z wodoszczelnym układem zapłonowym i 1000 cmł, a następnie 1212 cmł pojemności skokowej.

Silnik FLATHEAD – lata 1929-1973

Silnik Flathead zawdzięczał swą nazwę płaskiemu kształtowi jego głowic. Nie miał zaworów w głowicy – przeniesiono je na bok. Miał łatwo zdejmowane głowice ułatwiające serwisowanie i pozwalające zastosować układ olejowy z recyrkulacją.

Silnik KNUCKLEHEAD – lata 1936-1947

Otrzymał nazwę Knucklehead dzięki pokrywom zaworów i tulejom popychaczy przypominającym zaciśniętą pięść. Był to pierwszy górnozaworowy twin H-D z recyrkulacją oleju. Uznawany za ojca wszystkich silników H-D V-Twin chłodzonych powietrzem, wprowadził rozwiązania konstrukcyjne, które są stosowane po dziś dzień.

Silnik PANHEAD – lata 1948-1965

Nowe aluminiowe głowice cylindrów, nowe hydrauliczne popychacze zaworowe, lepsza cyrkulacja oleju i łożyska toczne na czopie wału korbowego zmniejszały wagę i zwiększały wytrzymałość. Nazwa silnika odnosi się do pokryw zaworów przypominających wyglądem odwrócone patelnie.

Silnik SHOVELHEAD – lata 1966-1984

Wjechaliśmy w erę nowoczesnych motocykli turystycznych z nowym silnikiem w modelu Electra Glide®. Aluminiowe głowice „Power Pac”, układ elektryczny 12 V, gaźnik i łatwo regulowany układ rozrządu. Jego nazwa pochodzi od „zebranego” (shovel – szufla) wyglądu środkowej sekcji pokryw zaworów.

Silnik EVOLUTION – lata 1984-1999

Pierwszy silnik opracowany przy użyciu projektowania wspomaganego komputerowo. „Evo” stanowił ewolucję – zupełnie nowa jednostka, która działała lepiej, zużywała mniej paliwa, miała większą moc i wyższy moment obrotowy.

Silnik REVOLUTION – lata 2001-2017

Silnik Revolution, który powstał we współpracy z firmą Porsche, montowany w modelu VRSC V-Rod – pierwszy motocykl Harley-Davidson napędzany silnikiem chłodzonym cieczą.

Silnik TWIN CAM – lata 1999-2017

Drugi dwuwałkowy Big Twin w naszej historii po JDH z 1928 roku. Większa pojemność skokowa, więcej mocy, lepsze chłodzenie i mocniejsze połączenie silnika ze skrzynią biegów w celu usztywnienia zespołu napędowego.

Silnik MILWAUKEE-EIGHT – od roku 2017 do dziś

Dźwięk rozchylonego pod kątem 45 stopni silnika Harley-Davidson V-Twin rozbrzmiewa przez historię motocykli w nieprzerwanej linii sięgającej 1909 roku. Każdy kolejny ulepszony względem poprzedniego. Kultowe. Wytrzymałe. O brzmieniu nie do pomylenia z żadnym innym. Niezrównane w muskularnym wyglądzie. Niedoścignione w uczuciach wywoływanych w trakcie jazdy. W 2017 roku, z dumą przedstawiamy najmocniejsze silniki Harley-Davidson, jakie kiedykolwiek zbudowaliśmy: zupełnie nowe Milwaukee-Eight 107 i Milwaukee-Eight 114, a w 2025 roku także Milwaukee-Eight 117. Nowa generacja silników Harley-Davidson® V-Twin dołącza do naszej linii modelowej Touring. Nowa era mocy, osiągów i innowacji właśnie się rozpoczyna.

Silnik REVOLUTION MAX 1250 – od 2021 do dziś

Kolejny silnik chłodzony cieczą, a do tego posiadający zmienne fazy rozrządu. Revolution Max 1250 jest jednocześnie elementem nośnym konstrukcji, tak jak w modelach Pan America oraz Sportster S.
Pojemność: 1250 cm3
Średnica cylindra / skok tłoka: 105 mm x 72 mm
Moc: 152 KM (112 kW) przy 8750 obr./min
Szczytowy moment obrotowy: 128 Nm przy 6750 obr./min
Maksymalne obroty: 9500 obr./min
Stopień sprężania: 13:1

Silnik MILWAUKEE-EIGHT 121 HIGH OUTPUT – od 2024 do dziś

Milwaukee-Eight 121 High Output jest zbieżny konstrukcyjne z pozostałymi jednostkami Milwaukee-Eight, ale ma cechę specjalną. Jest to najmocniejszy montowany fabrycznie silnik H-D! Znaleźć go można wyłączne w modelu CVO Road Glide ST.
Pojemność: 1977 cm3
Moc: 126 KM @ 5020 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 193 Nm @ 3750 obr./min

Idź do oryginalnego materiału